VAG-performance-chip, Ridderkerk, ervaringen?

Waarom zou dat anders (of meer merkbaar) zijn dan bij een handgeschakelde auto?
Misschien ligt het aan de auto's waarmee ik tot nu toe gereden heb. Als ik in een handgeschakelde auto bij iets meer dan 2000 tpm in de eerste versnelling het gas loslaat zonder de koppeling in te trappen, dan is de remwerking van de motor vrij groot en niet echt comfortabel. Dat was zo bij een 2.0 CDTI, wat natuurlijk niet te vergelijken is met een 1.0 TSI.

EdK

Forumguru
Vind dat wel meevallen hoor Jeroen uit 1983.
Alleen voorheen kon je één versnelling lager en nu is dat vaak dan 2 versnellingen.... :pieker:

EdK

Forumguru
Ja maar dit is een beetje appels met peren vergelijken.....
Mijn Diesel Caddy rijd ( optrekken / afremmen ) ook totaal anders dan me Skoda F4

Tees

Donateur
Feit is dat een dieselmotor veel meer compressie heeft dan een benzinemotor. En de compressie zorgt grotendeels voor het remmen op de motor. En dan heeft een kleine turbomotor én minder compressie én minder cilinderinhoud, dus remt per definitie veel minder op de motor.

Canon-Eye

Forumguru
De 1.0TSI heeft geen afremmend vermogen van enige betekenis.
Als ik op een 100km weg hier in de buurt op 700-800 meter vanaf de rotonde het gas vanaf 100gps loslaat, dan zit ik op 20-30 meter van de rotonde nog ruimschoots boven de 50, dus moet ik alsnog bijremmen.
In M zetten en handmatig terugschakelen heeft nauwelijks merkbaar effect - er gebeurt vrijwel niks.

Overigens had ook de 1.2TDI in de voorgaande Fabia Greenline verrassend weinig remmend vermogen. Ook dié 3 cilindertjes doen op dat vlak niet veel, zoals we in de heel diepe Noorse fjordentunnels meer dan eens hebben gemerkt. In z'n 2 naar beneden en toch telkens flink moeten bijremmen, vervolgens moeiteloos in de 4e weer naar boven bij hetzelfde percentage.

Ik ervaar het anders. In de D-stand heeft de 1.0 TSI inderdaad echt weinig remmend vermogen, en wanneer de auto ervoor kiest om de vrijloopfunctie te activeren, is er al helemaal niets van aanwezig. Echter, als ik de bak in S zet, schakelt deze veel actiever terug, waardoor dat er wat meer afremmend vermogen is, maar inderdaad nog steeds niet veel, zeker niet in vergelijking met een 2.0 CDTI die ik gewend was. Volgens de boordcomputer verbruik ik minder in de S-stand. Ik heb dit nog niet getest aan de pomp om te kijken of dat wel écht zo is.

Is de vrijloopfunctie wel zo 'eco'? Het lijkt mij dat de bak in neutraal wordt gezet. Hierdoor moet er toch nog wat brandstof ingespoten worden (right??). In vergelijking met het veel actiever terugschakelen van de bak in S, waarbij er tijdens het uitrollen geen brandstof hoeft te worden ingespoten.

Bovenaan Onderaan