Uppie

brepus13

Forumguru
Voor die 8 euro (ongeveer online prijs) koop je toch gewoon lekker een litertje correcte 5w30 die voldoet aan vw specs?
 

Tees

Donateur
Als de 5W40 olie die je hebt idd aan VW504.00 voldoet (dat moet er dan op staan), dan is er echt geen enkele reden om m er niet in te stoppen. Je kan altijd denken voor x euro doe ik dit of dat, maar waarom zou je iets wegdoen dat prima z'n werk zou doen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou precies dat; het gaat me niet om die paar euro, maar ik zit al zo lang met die nooit aangebroken liter, dat het me beter lijkt hem evt eens te gebruiken, dan een tweede liter te kopen om ook weer jaren in de kast te staan waarschijnlijk
 

EdK

Forumguru
Nu had ik nog een liter 5W40. Die kan ik toch ook gebruiken om evt bij te vullen?
In geval van nood, dus rood lampie in dashboard dan is 5W40 altijd nog beter dan helemaal niets en dus gewoon doorrijden.
Is klein beetje kun je gewoon doorrijden tot je een servicebeurt hebt met oliewissel
Is het veel dan wat eerder een servicebeurt laten doen en dan zo en zo ook de olie met filter laten vervangen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Ben benieuwd, peil de Up! wel vaker, maar nooit hoeven bijvullen tussen de jaarlijkse beurten...
 

Tees

Donateur
In geval van nood, dus rood lampie in dashboard dan is 5W40 altijd nog beter dan helemaal niets en dus gewoon doorrijden.

Bij een rood lampje heb je wel héél lang niet gepeild. Ik heb t 1x gehad, toen ik m'n Faab net had en nog niet doorhad dat ie (toen) zoveel olie verbruikte :banghead:. Schrok me kapot, er bleek ook 2 liter in te moeten om m weer helemaal vol te krijgen. Maar inderdaad, in zo'n geval geldt: olie is beter dan geen olie.

Verder is die VW norm trouwens niet eens zo dringend hoor, de meeste allround garages hebben echt geen olie staan met goedkeuring voor élk merk. Al hebben de grote merken over het algemeen op hun olie wel een heel trits aan goedkeuringen, op de Shell Helix Ultra die ik gebruik staan geloof ik BMW, VW, Renault, Fiat, Ferrari, Chrysler en PSA
 

EdK

Forumguru
Bij een rood lampje heb je wel héél lang niet gepeild
Zal je eerlijk zeggen dat ik privé eigenlijk nooit me olie peil.
En ook nog nooit een lampie mbt olie brandend gehad

Zakelijk vanwege de vele kilometers per dag / wekelijks en maandelijks peil ik 1x in de 2 weken.
Maar als ik al moet bijgooien dan is het niet noemenswaardig ! En dan praat ik voor de oude Caddy waar toen al een ruime 2 ton op stond..

En wat betreft die olienummers van VAG...
Weet dat mijn Skoda dealer er in al de wagens die ik van Skoda heb gereden altijd Castrol erin gooide.
En niet gevuld met flesjes maar gewoon uit het grote vat van xxx liter
 

Tees

Donateur
Dat is bij m'n Fabia net een beetje riskant. Met 5W30 verbruikte 'ie ongeveer een liter per 3000 km, dan zit je met 7.5-10k per jaar wel in de buurt van een rood lampje. Sinds ik 5W40 gebruik, is 't stukken beter, 1 op 6000 km. Peil nu eens in de paar maanden, vooral voor vakanties en zo, en vul dan 500 mL bij of zo.
 

brepus13

Forumguru
En wat betreft die olienummers van VAG...
Weet dat mijn Skoda dealer er in al de wagens die ik van Skoda heb gereden altijd Castrol erin gooide.
En niet gevuld met flesjes maar gewoon uit het grote vat van xxx liter

Ik kreeg bij de vw/Seat dealer 2 weken geleden Havoline olie mee voor een auto van het werk... ik keek verbaasd en vroeg nog om castrol maar dit was al een tijdje veranderd blijkbaar....
 

SteGo

Donateur
In het Uppie gaat 5W30 olie. Nu had ik nog een liter 5W40. Die kan ik toch ook gebruiken om evt bij te vullen?

In de Up! en z'n broertjes Citigo en Mii gaat olie die voldoet aan norm; VW 502 00
IMG_20200819_053601~2.jpg

Mijn eigen CNG-Citigo laat ik altijd afvullen met 5W40, aangezien ik had gelezen dat het voor een CNG-motortje net iets beter zou zijn dan 5W30. Maar in de praktijk zal het vast niet veel uitmaken. Als ik er niet specifiek om vraag doet de garage er gewoon 5W30 in.

De website van Kroon Olie heeft zelfs nog een 0W40 olie tussen de adviezen staan, de andere 2 zijn 5W40 en 5W30.

Dus met dat flaconnetje 5W40 dat je nog hebt staan zou ik de Up! gerust durven bij te vullen. ;)
 
Laatst bewerkt:

Octavia_Gert

Senior Member
Ik heb net de olieservice uitgevoerd, heb ook 5w40 gebruikt, de Citigo loopt er goed op! Zelf heb ik banden van Vredestein, omdat ik die 4 seizoenen toch iets beter vond ogen. Vredestein Quatrac 5 is de naam, ben er erg tevreden over. De slijtage weet ik niet, zo lang liggen ze er nog niet onder. Maar voor dat ze er op lagen kon ik een stuk beter door de bocht glijden met nat weer :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Die heb ik vroeger ook gehad, naar volle tevredenheid. Nu heb ik op de Polo Cross Climates + en die bevallen nog beter.
We zullen zien hoe die van Goodyear het doen, maar op zich niet gek 4 nieuwe 4 seizoenen bandjes
 

Rosinfield

† In Memoriam
Uppie krijgt een beurt na 1 jaar. Men had wat airco vloeistof ontdekt, dus vermoedt dat de pomp lekt. Kan kloppen, vond hem al wat minder. Kosten van vervanging zijn ons echter te hoog, afgezet tegen ons gebruik van het ding. Kan het kwaad de airco te blijven gebruiken en/of kan het kwaad het zo te laten en gewoon niet meer te gebruiken?
 
Alles kan. Helaas is het wel zo als je het lek niet aanpakt dat als je het wel wil repareren moet je alles vervangen en dat is natuurlijk nog prijziger dan nu de pomp vervangen. Hangt er ook vanaf of je die auto nog weer wil verkopen of niet.
 
Bovenaan Onderaan