Uni-lak Metallic lak voor en nadelen

Tom RS

Forumguru
Privé zou ik deze kleur niet zo snel durven te nemen. Je raakt simpelweg minder snel de auto weer kwijt.

Dat klopt niet altijd. Mijn vorige auto was een Leon Fr in ongeveer dezelfde blauwe kleur. Redelijk zeldzaam en toen ik hem verkocht was ie op enkele dagen weg, gewoon omdat het die kleur was. Veel meer voor gekregen dan ik anders zou gekregen hebben voor b.v. een zwarte.
 

TL@

Forumguru
Die blauwe Fabia is echt wel :thumbsup:

Ik denk niet dat de kleur iets uitmaakt voor de herverkoopwaarde (tenzij het een roze of diarree bruin is :D)
 
Kan iemand aangeven of de "pacific blue" enorm krasgevoelig is? De verkoper bleef maar doordrammen om een metallic lak te nemen ivm de krasgevoeligheid. Na 6 jaar weer een octavia (combi style business) maar vind de pacific blue eigenlijk wel een net kleurtje. Wellicht kan iemand hier na een periode iets over zeggen.
 

Frank C

Forumguru
Feit dat pacific blue geen metallic lak is ook reden geweest om deze niet te kiezen. Metallic heeft extra blanke lak en door de schittering in de lak zijn kleine krassen iets minder zichtbaar is mijn ervaring.
 

B.Stuurder

Forumguru
Metallic lak heeft meer diepte in zonlicht, persoonlijk vind ik dat mooier. Meer of minder blanco lak, al dan niet metallic, alles is te poetsen heb ik vanmorgen begrepen, dus ik zou nemen wat jij mooi vindt.
 

Hetzer

Forumguru
Op alle personen auto's zit tegenwoordig een base /clear systeem. dat betekend dat er altijd een blanke lak op zit. Krasvastheid is er dus geen verschil. Het enige verschil is dat er aluminium deeltjes in een metallic lak worden toegevoegd.
Hoe donkerder de kleur hoe meer de reflectie en hoe meer je krasjes zal gaan zien, op een lichte kleur, witte of grijze zal je minder snel krasjes zien.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is eveneens mijn (empirische) ervaring.
Maar als de zon er op staat zie ik ze ook goed op het metal Grey hoor, merkte ik vandaag ;).
 
Top! Om eerlijk te zijn stelt het me wel gerust. Ik vind het zeker geen onaardige kleur om te zien, het krasargument bracht me wat aan het twijfelen.
 

AndreM

Forumguru
Het prijsverschil tussen uni lak of metallic lak was voor mijn lease auto nihil.
Ik heb dit nagevraagd en blijkt dat ze dit bewust doen, omdat bij inruil een auto met metallic lak meer opbrengt, dus ook voor de particulier.
 
Het hangt een beetje af van de leasemaatschappij, ik vind 13 euro gedurende 39mnd voor een metallic lak vrij fors. Tegenargument was dat het voor de handel niets uitmaakt wat de kleur is, ze worden op basis van leeftijd en uitvoering verkocht..

Mijn mening is gelijk aan jouw argument... wie koopt er voor een hoop geld na 3/4 jaar een auto met uni-lak...
 

Frank C

Forumguru
De handel wil liever metallic omdat dat net beter verkoopt. Maar goed als je 550 euro extra betaald voor metallic schrijf je daar ook weer op af.
 
Laatst bewerkt:
Toch eieren voor mijn geld gekozen en voor de cappuccino beige gegaan (icm beige alcantara ;) ) hopelijk net zoveel plezier van als mijn O2 destijds. Thx voor de tips!
 
Bovenaan Onderaan