Uni-lak Metallic lak voor en nadelen

hallo mensen,

wat ik mij afvraag is, of er over de kleur candy white, nou wel of niet een blanke laklaag word aangebracht.
of enkel uni kleur wit.

wie o wie....
 

Jasper02

Banned
hallo mensen,

wat ik mij afvraag is, of er over de kleur candy white, nou wel of niet een blanke laklaag word aangebracht.
of enkel uni kleur wit.

wie o wie....

Ik had binnen 2 dagen schade, ze hebben dat plekje toen uitgedeukt en voorzien van een nieuw laag blanke lak.. Er valt ook niks meer van te zien... Ik zou zelf zeggen dat er geen laag overheen zit.. Maar blijkbaar dus wel.
 

GJM

Nieuw lid
Normaal gesproken niet volgens mij. Lakstiften zit bij Candy white ook geen blanke lak bij.
 

Gunner

Forumguru
Dit topic is niet specifiek Octavia 3 gerelateerd maar ik meende het hier te plaatsen.

In mijn zoektocht naar een vervanging van mijn tweede wagen, een Volkswagen Up! uit 2012, ben ik bezig met wat offertes voor nieuwe wagens.

Op het actiemodel van de auto waar ik momenteel naar kijk, een facelift VW Polo, zijn maar een beperkt aantal kleuren beschikbaar. Natuurlijk het welbekende zwart, zilver en wit maar ook een unilak zoals op onderstaande foto (willekeurige auto gevonden op autotrack). In VW-termen; Cornflower Blue.

corn2.png


Onlangs had ik schade aan mijn Octavia, en dit is gespoten. Toen werd mij verteld dat metallic lakken beter herstelbaar zijn dan een unilak.

Weet iemand of dit echt zo is?

Verder twijfel ik of deze kleur me voor langere tijd kan bekoren.
 
Laatst bewerkt:

Huibert

Forumguru
Je moet, denk ik, op je eigen gevoel afgaan. Wat schade herstel aangaat, alle kleuren zijn goed te herstellen, en verwacht dat je niet van plan bent schade te rijden :). Doen ze het niet netjes dan kunnen/mogen ze het opnieuw doen, hebben ze vorig jaar bij mijn antraciet grijze Fabia mogen doen.
 

Gunner

Forumguru
Natuurlijk; de keuze is persoonlijk ;)

Zelf was ik niet voornemens om schade te maken. Helaas komt het mij te vaak voor dat onbekenden een verrassing achterlaten en zich niet bekend maken als je begrijpt wat ik bedoel.
 

Noord26

Forumguru
Waarom zou je de keuze van je lak af laten hangen van wat er eventueel in de toekomst door anderen kan gebeuren? Elke lak is onherstelbaar te herstellen natuurlijk. ;)
 

Joske

Forumguru
Unilak zal minder snel schitteren en moet wat meer/sneller gewassen worden denk ik maar op dit blauw zal dat nog wel meevallen. Is te zien hoe je daar zelf tegenover staat qua onderhoud.
 

blokart

Senior Member
Heb nog geen enkele herstelling gezien van welke lak ook die 100% is, elke lak is van een andere batch, merk, samenstelling, laagdikte en onder andere omstandigheden aangebracht.

Volledig herspuiten is de enige oplossing of tot aan vlakken met een andere lichtinval vb motorkap tov zijvleugel, door een andere lichtinval zijn de kleurverschillen moelijker of (niet met het blote oog) te bemerken.
De lakanalysers geven een resultaat zo dicht mogelijk bij deze uit hun databank.

De autofabrikanten hebben zelfs kleurverschil want vb de bumpers en de body's zijn (meestal) niet
op dezelfde laklijn en of tijdstip gespoten, je moet maar eens goed naar je nieuwe auto kijken!!!!!

Deze week is m'n RS hersteld van 25 impacts door een hagelbui in juni (hagelbollen 5cm) zonder herspuiten
hersteld, gebruikmakend van m'n reflectionboard is er niks meer van te merken dus zeker niet meer met het blote oog.

Er zijn dus oplossingen ga gerust voor je geliefkoosde kleur.
 

AndreM

Forumguru
Allereerst moet je niet vanuit gaan van een schade, ook metallic lakken kunnen verkleuren.
Ik zou het laten afwegen van hoe lang wil ik met de auto doen en zijn die extra euro's het wel waard.

Zelf heb heel wat uni kleuren gehad, vooral wit, en die begon al na 3 jaar dof te worden. Maar ondertussen zijn ook de uni lakken sterk verbeterd.

Een metallic lak auto geeft meer restwaarde, zelfs in de lease is de uni lak maar €2,- goedkoper p.m.
Dit doen de lease maatschappijen speciaal om het onaantrekkelijk te maken voor een unit lak te kiezen, daarom heb ik een wit metallic genomen.

Maar metallic lak of niet, de kleur van de auto is ook bepalend voor de restwaarde.
Neem maar een roze Ford Ka of Suziki Alto, die waren toen leuk maar nu staan ze langer in de showroom.

Maar zelf zou ik er niet lang over na hoeven te denken.
Die blauwe Polo is wel heel erg gaaf en omdat het wel een bijzondere kleur is zal ook deze in de toekomst goed te verkopen zijn.
En geloof me, mijn vrouw heeft een zwarte auto. Nou die moet vaker gewassen worden als de blauwe die zij hiervoor had.

Succes ermee!
 

Joske

Forumguru
Tegenwoordig zit bij meeste merken ook over uni- lak blanke lak.
En uni lakken kan je tegenwoordig ook goed uitspuiten net als metallic kleuren waardoor je geen kleur verschil zou mogen hebben.
Wat zou een reden zijn dat fabrikanten het niet doen?
 

Altos

Banned
Bij vag auto's van nu zit er zeker blanke lak over uni lak, is dus gewoon te herstellen/poetsen net als elke andere lak waar blanke lak overheen zit.
 

s-line

Forumguru
Alleen de huidige uni lakken zijn toch wel veel beter als vroeger. Ze behouden veel beter hun glans en kleur,mits je het gewoon onderhoud. Dus gewoon min.1x per jaar een laag was er op. En op reparatie lak heb je zoiezo 4jaar garantie.
 
Bovenaan Onderaan