Uitschakelen auto bij uitstappen chauffeur

Mijn collega heeft diverse items met een OBD uit laten zetten/wijzigen waaronder bij het uitstappen dat de auto aan blijft, lane assist uit of aan en dat hij de laatst gekozen optie onthoudt dus is het wel mogelijk enkel niet bij de dealer...
 

Philip012

Nieuw lid
Onnodig citaat.....weg ermee!
Bedankt. Ga ik zeker eens verder bekijken.
Is wel een lease wagen, dus moet natuurlijk uitkijken wat ik met de wagen uitspook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onnodig citaat, verwijderd.
Volgens mijn collega ziet de dealer niet dat er iets is aangepast en gaan er geen alarm bellen af. En qua kosten viel het mee. Eerste aanpassing was iets van € 20,- en elke extra een € 10,- extra per aanpassing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
De dealer kan dat heus zien als ze ernaar op zoek zouden gaan. Maar dat zullen ze niet zonder reden doen (en ik kan geen reden verzinnen waarom de dealer hiernaar zou gaan zoeken). Maar de LM doet over het algemeen niet zo moeilijk over dit soort aanpassingen, uiteindelijk is t niet veel anders dan een optie aan of uitvinken in de MMU.
 

Japanese Power

Donateur
Ook al kan ik met ODB de mogelijkheid aan laten passen dat de auto in contactmodus blijft staan, ik wil het niet eens.

Het is zo heerlijk dat ik geen enkele knop hoef te gebruiken als ik instap en wegrij of als ik na een rit weer stop en uitstap. Dat weegt voor mij niet op tegen die enkele keer dat ik even de start/stopknop indruk als er iemand in de auto zit…
 

Skoda_Achterhoek

Senior Member
Volgens mijn collega ziet de dealer niet dat er iets is aangepast en gaan er geen alarm bellen af. En qua kosten viel het mee. Eerste aanpassing was iets van € 20,- en elke extra een € 10,- extra per aanpassing.

De dealer zal niet zonder reden op zoek gaan naar aanpassingen in de software. En al komt ie het tegen, zal het hem / haar nog niet veel uitmaken gok ik. Wel hebben moderne auto's een "zwarte doos" waarbij ze na een ongeval kunnen bekijken welke hulpsystemen aan en uit stonden. Hierover zijn al meerdere topics en het is (nog) niet duidelijk óf dit uitgelezen wordt, door wie en welke consequenties dit kan hebben.

Kan me voorstellen dat een aanpassing in het "actief zijn van de auto" bij bepaalde ongevallen (als ze de boel dus uitlezen) tegen je gebruikt kan worden.. maar dat is een aanname.

:ot: Overigens (en dit zeg ik als brandweerman) is het wel prettig te weten dat de Enyaq zichzelf uitschakelt als de bestuurdersstoel leeg is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter vd Peer

Nieuw lid
Het is zo heerlijk dat ik geen enkele knop hoef te gebruiken als ik instap en wegrij
Als ik uitstap om een poort te openen (doe ik vaak) moet ik
- bevestigen dat ik de gebruiker van zoeven ben
- bevestigen dat ik nog steeds apple carplay wil gebruiken
- bevestigen dat ik dat ZEKER weet.

Lekker handig verzonnen
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik uitstap om een poort te openen (doe ik vaak)
Misschien eens iets aan die poort doen, zodat je niet hóéft uit te stappen?

Campings genoeg waar dat prima werkt op kentekenherkenning... :pardon:
En anders zijn er bv. al decennialang sleutelsystemen in omloop die je vanuit het portierraam kunt bedienen.
 

Peter vd Peer

Nieuw lid
Ja, je kunt ook de auto verkopen of iemand anders meenemen en die vragen om uit te stappen, of een stok met het pasje uit het raam steken, of je hond africhten dat die naar het paaltje loopt. Natuurlijk. Dat ik daar niet aan heb gedacht.
 

Japanese Power

Donateur
Ik herken niets van je issues. Vanmorgen nog even langs de container gereden. Stoppen, uitstappen, achterklep open, spullen uitgeladen, klep dicht, instappen, auto in D en alles gaat verder waar ik ben gebleven. Ideaal.
 

Philip012

Nieuw lid
Ik merk dat de meningen van velen hier verschillen. Op zich geen probleem hoor ;)

Belangrijkste is dat ik een oplossing heb gevonden. Dankzij deze post heb ik toch enkele goede tips gekregen, waaronder een OBD tuning waar deze aanpassing standaard in het pakket zit.
Als het standaard in het pakket zit, zal het wel door meerdere eigenaars gevraagd worden.

Wel volgende week eerst afspraak bij de dealer voor het updaten van de software naar versie ME3
 

Philip012

Nieuw lid
Hierbij nog maar eens een bewijs dat het automatisch uitschakelen van de auto tot onveilige situaties kan leiden.

Dit weekend is er tijdens het laadproces iets foutgegaan en kreeg ik de melding "Storing elektrisch aandrijfsysteem". Auto enkel nog in "N" te plaatsen maar voor de rest geen mogelijkheid meer om te rijden.
Takeldienst gebeld om de wagen te komen ophalen.

Chauffeur vraagt om de auto mee van de oprit te duwen, zodat hij deze makkelijker op de vrachtwagen kan trekken. Ik stap uit en automatisch gaat de handrem terug op.
Met twee duwen ging dus niet, want er moest altijd iemand op de zetel zitten. Uiteindelijk een bidon met water en een gereedschapskist op de zetel geplaatst om het zetelcontact te activeren. Zo konden we dus met twee duwen.

Niet erg handig dus. Nu was het in een kleine doodlopende straat, maar stel dat je in panne valt op een drukke weg en de handrem steeds geactiveerd wordt als je hem aan de kant wil duwen ....

Made my point ;)
 

hemi24

Forumguru
Misschien toch nog eens in het boekje nalezen hoe dat werkt met die automatische handrem?
Meestal zit het probleem tussen het stuur en de hoofdsteun…

1662648714983.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Ja handig hoor dat alles in die veeg menu's zit !
Wat ben ik dan toch blij met de bijna spartaans uitgevoerde Fabia 3 met een simpele mechanische handrem.....
 
Bovenaan Onderaan