Uitschakelen auto bij uitstappen chauffeur

Philip012

Nieuw lid
Hallo,

Sinds enkele maanden ben ik een trotste bezitter van een Skoda Enyaq.
Begin deze maand zijn we richting het zuiden van Frankrijk gereden (zonder laadproblemen :thumbsup:), maar mij stoorde een totaal ander gegeven.

Telkens ik als chauffeur uit de auto stapte, schakelt de auto zichzelf uit. Geen airco meer, radio uit, android auto en dus waze uitgeschakeld. Voor de personen die dan in de auto blijven zitten is dat hinderlijk.
Heb aan Skoda gevraagd of dit uitgeschakeld kon worden. Dit kan blijkbaar niet omdat dit gekoppeld is aan het zetelcontact van de chauffeur en de e-call en dit om veiligheidsredenen niet kan uitgeschakeld worden.

Ik dacht altijd dat de chauffeur de laatste beslissing heeft, maar blijkbaar beslist hier dus de auto of hij ingeschakeld blijft of niet.

Wat vinden jullie hiervan en zijn hier oplossingen voor?

Op sommige momenten vind ik het zelfs onveilig als de auto zichzelf uitschakelt. Enkele voorbeelden.

  • Ik stop even aan de kant om iets uit de koffer te nemen, terwijl er nog andere personen in de auto zitten.
  • Om de poort van ons vakantiehuisje te openen moest ik de auto in het midden van de weg laten staan. Hier wil ik dus terug vlot vertrekken en zou het handig zijn dat de auto ingeschakeld blijft en is dit ook veiliger voor diegene die nog in de auto zitten.
  • In het midden van de nacht val ik in panne op de autosnelweg. Ik sta op de pechstrook en wil voor de veiligheid mijn lichten laten branden, naast de 4 richtingaanwijzers. Dit gaat niet omdat de auto zichzelf uitschakelt en dus ook de lichten uitzet.
Bedankt voor jullie feedback
 

Timmer

Donateur
Ik heb echt 0 ervaring met een skoda enyaq, maar op de octavia stoort mij iets gelijkaardigs;
Versnelling in P, deur open, poort openen en als ik dan terug instap is dat ding uitgeschakeld.
Mijn oplossing; start-stop desactiveren :)

Dus, heeft de enyaq iets gelijkaardigs? Of is het een oplossing om de sleutel in de wagen te laten liggen?

Radio kan je (als er een knopje opzit) manueel starten als de auto uitstaat, airco dan weer niet.
 

Japanese Power

Donateur
Even als Enyaq gebruiker: ja. Ik heb een start stop knop. Die gebruik ik echter nooit. Het is keyless instappen en het drive by wire pookje in D zetten. Echt ideaal. En met afsluiten ook. Je stopt, trap op de rem en stapt uit. Niks knop indrukken. Zo makkelijk.

Terugkomend bij de vraag van de TS , bij het uitstappen zelf even op de startknop drukken of laten drukken door de bijrijder en alles blijft draaien zoals het was.
 

Japanese Power

Donateur
Hier wil ik dus terug vlot vertrekken en zou het handig zijn dat de auto ingeschakeld blijft en is dit ook veiliger voor diegene die nog in de auto zitten.
Nog even aanvullend. Als je weer instapt als het hek open is hoef je alleen de auto in D te zetten en je rijdt direct weg. Je verliest met een electrische auto dus exact 0 seconden in tegenstelling tot wat je denkt. Want met een “draaiende motor” moet je ook de DSG in D zetten. Kost net zo veel (weinig) tijd. Het is echt een tussen de oren gevoel. Met een EV auto is alles direct beschikbaar. Hoe makkelijk wil je het hebben…
 

Rallye

Forumguru
Maar de airco en verlichting gaan ook uit. Dat is dan wel vervelend, maar oplosbaar door weer op de startknopte drukken, zo begrijp ik? Al is de eigenaar (met sleutel) buiten de auto?
 

Chrisjemol

Forumguru
Lijkt me wel echt heel vervelend
Dus met 2 jonge kinderen achterin uitstappen zorgt voor uitschakelen en dus geen airco?
Dat is lekker dan voor je kids…
Zou een reden zijn voor mij geen enyaq te halen als het zou kunnen
Moet toch iets voor te verzinnen zijn als fatsoenlijke oplossing?
 

Japanese Power

Donateur
Waarschijnlijk had TS een slechte dag toen hij zich aanmeldde. Hier een account aangemaakt, z’n ongenoegen gedumpt in 1 post en vervolgens niet meer ingelogd om te kijken of er reacties zijn…
 

Peter vd Peer

Nieuw lid
Dat ie uitschakelt is nog tot daar aan toe, ook soms handig
Maar dat je bij het instappen weer moet aanmelden wie de gebruiker is
of je dat zeker weet
en of je carplay wilt gebruiken?
is allemaal wel onhandig.
Dat kan toch gewoon onthouden worden bij het uitstappen?
(Net als die vermaledijde LaneAssist)
 
Laatst bewerkt:

Philip012

Nieuw lid
Nou rijd ik zelf geen Enyaq, maar in een document met coderingen zou hier een optie voor zijn om dit aan te passen, d.m.v. OBDEleven;

Bekijk bijlage 97297

Kan je misschien eens (laten) proberen…? :D
Ze gingen het bij d'Ieteren nog doorgeven aan de software mannen, maar nog niets gehoord. Zou misschien handig zijn als zolang er een ander zetelcontact actief is (dus niet enkel de bestuurder) de auto ingeschakeld blijft.

Moest er een oplossing gevonden worden, zal ik het hier zeker posten
 

Philip012

Nieuw lid
Dat ie uitschakelt is nog tot daar aan toe, ook soms handig
Maar dat je bij het instappen weer moet aanmelden wie de gebruiker is
of je dat zeker weet
en of je carplay wilt gebruiken?
is allemaal wel onhandig. Dat kan tog gewoon de zelfde instelling blijven bij het uitstappen?
(Net als die vermaledijde LaneAssist)
Klopt, als ik alleen in de auto zit en google maps, waze of spotify op dat moment niet gebruik heb ik er helemaal geen problemen mee en is het wel handig. Maar wanneer je carplay gebruikt is het wel lastig
 

Philip012

Nieuw lid
Ik heb echt 0 ervaring met een skoda enyaq, maar op de octavia stoort mij iets gelijkaardigs;
Versnelling in P, deur open, poort openen en als ik dan terug instap is dat ding uitgeschakeld.
Mijn oplossing; start-stop desactiveren :)

Dus, heeft de enyaq iets gelijkaardigs? Of is het een oplossing om de sleutel in de wagen te laten liggen?

Radio kan je (als er een knopje opzit) manueel starten als de auto uitstaat, airco dan weer niet.
Sleutel in de wagen laten liggen helpt spijtig genoeg niets.
 

Philip012

Nieuw lid
Nog even aanvullend. Als je weer instapt als het hek open is hoef je alleen de auto in D te zetten en je rijdt direct weg. Je verliest met een electrische auto dus exact 0 seconden in tegenstelling tot wat je denkt. Want met een “draaiende motor” moet je ook de DSG in D zetten. Kost net zo veel (weinig) tijd. Het is echt een tussen de oren gevoel. Met een EV auto is alles direct beschikbaar. Hoe makkelijk wil je het hebben…
Klopt, met de auto ben je onmiddellijk terug aan het rijden. Daar heb je gelijk in.
Enkel het terug vebinden met de telefoon, opnieuw opstarten navigatie, spotify, airco aanslaan, moet allemaal weer gebeuren wat nutteloos is indien je bijvoorbeeld maar even in de koffer moet zijn om iets te nemen
 

Japanese Power

Donateur
Enkel het terug vebinden met de telefoon, opnieuw opstarten navigatie, spotify, airco aanslaan, moet allemaal weer gebeuren wat nutteloos is indien je bijvoorbeeld maar even in de koffer moet zijn om iets te nemen
Dit herken ik totaal niet, vaak zat zet ik even de auto stil, maar zodra ik weer instap werkt alles weer zoals ik het achter heb gelaten met uitstappen...
 
Bovenaan Onderaan