Turbo uit bouwen Octavia 4x4

Monteurtje

Forumguru
Ik gebruik altijd luchtsleutel en ondervind normaal niet echt problemen met deze moeren.
Je kan de moer wel warm stoken. Maar de plastic borgring gaat dan wel kapot. En de plastic kooi van het lager misschien ook wel. Als je het iets te gek doet.
 

Theo 4

Senior Member
Maar dan is het toch wel een zware luchtsleutel denk ik:)
Hoeveel Nm is die dan?
Ik heb ook een luchtsleutel, maar die krijgt hem toch niet los.
Merk Eagle EG 137 profesional en 6,5 kg druk Ik meen dat die 510 Nm is.
Compressor is een kleine 3 cilinder.
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag Facom dop gehaald 30 12 kant 3/4 aansluiting.
Daarop kruissleutel en ondersteuning krik er achter.
Dan Buis 1,5meter.
Met een flinke knal schoot hij toen los.:yeah:

Wat moet nu verder los?
Kan ik ook die drie boutjes los maken, in plaats van die grote?
Moet de stuurstang ook los?
(hieronder foto van de bouten, en verschil 1/2" dop tegenover 3/4" dop)
 

Bijlagen

  • DSCN1766.JPG
    DSCN1766.JPG
    256,1 KB · Weergaven: 47
  • DSCN1765.JPG
    DSCN1765.JPG
    226,8 KB · Weergaven: 45
  • DSCN1761.JPG
    DSCN1761.JPG
    264,4 KB · Weergaven: 45
  • DSCN1762.JPG
    DSCN1762.JPG
    212,3 KB · Weergaven: 46
  • DSCN1763.JPG
    DSCN1763.JPG
    223,7 KB · Weergaven: 46

Monteurtje

Forumguru
Mooi dat het gelukt is. Stuurkogel hoeft niet los. 2 mogelijkheden om fuseekogel los te maken. Of alleen de moer van de kogel. Is vast punt en niet verstelbaar.
Of de 3 boutjes. Maar daarmee kan je de wielstand veranderen. Dus aftekenen. Ik draai bij dit type fuseekogel de moer eraf. Kan soms zwaar gaan. Even de draagarm/kogel ondersteunen. Dan is de kans dat de kogel meedraait het kleinst.
 

Theo 4

Senior Member
Om die fuseekogel los te maken, daar een flinke dreun met de hamer op geven?
Of een speciale trekker voor halen?
 

Monteurtje

Forumguru
Nee paar flinke tikken met een hamer op NIET op het schroefdraad. Gebruik nooit speciaal gereedschap daarvoor. Meestal schiet die dan wel los. Als je draagarm naar beneden trekt kan je de veerpoot naar buiten trekken en de aandrijfas er tussen uit halen.
 

Tafkah

Forumguru
Als voormalig 4x4 rijder (OI, 2.0 benzine) en technisch 'enthousiast' volg ik dit verhaal op de voet.
De 4x4 is een interessante wagen. Naast de techniek waren ook alle opties en accessoires altijd anders dan bij normale uitvoeringen (trekhaak, gasombouw.. etc). Dus erg herkenbaar.
@Theo 4 veel succes gewenst. Voor mij is dit soort gesleutel toch echt een brug te ver.. (en misschien wel twee of drie).
Sterkte! Ik blijf dit volgen.
 

Theo 4

Senior Member
Ja het is een hele karwij:tegek:
Bij de wagen van mijn dochter, was de turbo op 2uur er uit.
Maar die zat ook gewoon achter de radiator.
Gewoon leidingen losmaken en de hitte platen.
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag de steekas uit het lager geklopt.
De 3 schroefjes losgemaakt en foto gemaakt hoe alles gezeten heeft.
Dan de steekas er uit genomen.
Daarna de olie leiding van de turbo aan de motor los gemaakt.
Deze leiding blokkeerde alles.
Met wat draaien en sukkelen, dan langs boven uit gehaald.:cheer:
(Als bijlagen wat foto's van de huidige staat van de turbo)
voor zover ik voorlopig kan zien, zie ik geen schade aan de turbine.
Alleen heeft hij links en rechts veel spel op de lagers (vermoedelijk +/- 2mm)
Wat is jullie menig over de turbo?

Morgen volledig zuiver maken, aantekenen en open doen.
 

Bijlagen

  • DSCN1783.JPG
    DSCN1783.JPG
    279,1 KB · Weergaven: 73
  • DSCN1784.JPG
    DSCN1784.JPG
    291,5 KB · Weergaven: 75
  • DSCN1786.JPG
    DSCN1786.JPG
    270,5 KB · Weergaven: 74
  • DSCN1787.JPG
    DSCN1787.JPG
    259,9 KB · Weergaven: 76
  • DSCN1791.JPG
    DSCN1791.JPG
    260 KB · Weergaven: 69

Monteurtje

Forumguru
Zware bevalling. Maar de turbo is eruit. Nieuwe turbo kun je ook wel ligt bewegen. De variabele schoepen al gecontroleerd. Misschien dat die vast zitten. Vind wel erg nat van olie aan de uitlaatkant. Gezien de EGR klep is dat niet heel gek.
 

Theo 4

Senior Member
Ik zal dat morgen eens controleren.
Nu is het wel zo, hij rookte als hij koud was, maar dat was blauwe rook van de olie.
Is de rook van een defecte EGR klep niet zwart? of ben ik daar mis in.
 

Theo 4

Senior Member
Ja, en zo gaat het verder.
Heb nog even doorgewerkt.
De turbo zuiver gemaakt, en de 2 schroeven van de vacuüm cilinder (wat daar de juiste benaming van is weet ik niet), los gedraaid.
Dan kan ik met de hand, de variabele geometrie testen.
Deze werkt, maar er zit een stroef gedeelte in.
Zou het kunnen dat dat komt door een veer?
Morgen aantekenen en uit elkaar halen.:laugh:
 

Theo 4

Senior Member
Vandaag begonnen met aantekenen, en de aanslag opgemeten van de variabele nozzel.
Dan de aanzuigkant losgemaakt (tikje met lichte hamer en los)
De uitlaatkant gaf problemen, met stuk hout op verschillen plaatsen geklop.
Resultaat niet los wel kapot (zie foto):mad:

Dan naar Turbo.NL gebeld.
Deze zij om de turbo goed vast te spannen in de bankschroef, en in te spuiten met kruip olie.
En dan met een hamer en rond stuk metaal, door het uitlaatgat kloppen.
Dit heb ik gedaan, en het binnenwerk is er uit.:cheer:

Moest dit niet lukken zij hij kon ik proberen, om hem aan de buitenkant warm te stoken.
(Dat hij zo vast zit, kwam door de hoge temperaturen van de uitlaat)

De variabele geometrie werkte niet optimaal, maar stroef.
Na het zuiver maken, werkt alles weer soepel.

Dat vacuüm cilindertje heb ik ook ge test met vacuüm.
Dit werkt goed, en lekt niet.

Toen ik belde naar Turbo.NL, heb ik ook gevraagd welk binnenwerk voor mij geschikt was.
Met deze nummer het binnenwerk besteld.
(Ik zou zeker een keer bellen, omdat het nummer wat ik kreeg via de site, anders was dan dat ik van hem kreeg.
Dit omdat dan rechtstreeks, de turbo nummers kunnen vergeleken worden.):jaja:
 

Bijlagen

  • DSCN1803.JPG
    DSCN1803.JPG
    263,2 KB · Weergaven: 68
  • DSCN1806.JPG
    DSCN1806.JPG
    267 KB · Weergaven: 64
  • DSCN1807.JPG
    DSCN1807.JPG
    247,9 KB · Weergaven: 65
  • DSCN1808.JPG
    DSCN1808.JPG
    259,2 KB · Weergaven: 66
  • DSCN1810.JPG
    DSCN1810.JPG
    261 KB · Weergaven: 63
  • DSCN1811.JPG
    DSCN1811.JPG
    264 KB · Weergaven: 65
  • DSCN1812.JPG
    DSCN1812.JPG
    236,6 KB · Weergaven: 67
  • DSCN1814.JPG
    DSCN1814.JPG
    277,6 KB · Weergaven: 65
  • DSCN1815.JPG
    DSCN1815.JPG
    287,1 KB · Weergaven: 60

turboturbo

Forumguru
Fantastisch dat je zulk bruikbaar advies gekregen hebt van turbo.nl

(even voor de duidelijkheid ik ben daar op geen enkele wijze aan gelieerd ;))
 
Bovenaan Onderaan