Turbo uit bouwen Octavia 4x4

Theo 4

Senior Member
Beste Forum,


Ik heb een Octavia van 2002 met een turbo diesel motor (ATD 1900cc en 74Kw)

De turbo moet vervangen worden (motor rookt en turbo maakt raar geluid)

Ook ruikt men de verbrande olie.

Mijn vraag is nu, hoe krijg ik die turbo er uit?

Gaat dit langs boven of onder?

Wat moet ik dan allemaal los maken?


Al vast bedankt.


Gr. Theo
 

Monteurtje

Forumguru
Normaal gesproken via de onderkant. En neem aan bij deze motor ook. Alleen zit je met de 4x4. Daardoor heb je een stuk minder ruimte.
@Joske kun jij in de beschrijving zien wat er extra uitgebouwd moet worden van de cardanas e.d.
 

Antera

Donateur
Turbo uitbouwen is een hele klus

bijlage een beschrijving voor de uitbouwe ervan ze praten niet over uitbouw cardan as maar vermoed van wel. daarnaast zal je de uitlaat moeten verwijderen althans je downpipe.
 

Bijlagen

  • ATD Turbo uitbouwen.pdf
    162,6 KB · Weergaven: 41
  • Cardan as .pdf
    239,2 KB · Weergaven: 13

Monteurtje

Forumguru
In de beschrijving staat aan het eind dat turbo bij 4x4 naar boven toe eruit kan. Maar dan moet het inlaatspruitstuk er wel af. Dus dat is wel extra werk. Dat hoeft bij een voorwielaangedreven auto niet. Die kan via de onderkant
 
Laatst bewerkt:

Theo 4

Senior Member
Dus versta ik het goed, dat men dan de turbo zowel langs onder als boven er uit kan krijgen.
Als ik toch onder alles los heb, neem ik hem onder langs er uit.

Met die cardan as, bedoelen ze dan de as die naar de achterwiel aandrijving gaat?

Bedankt alvast voor jullie goede en snelle hulp.

Gr. Theo
 

Monteurtje

Forumguru
Als ze in de beschrijving aangeven dat die naar boven eruit kan. Ga er maar vanuit dat het dan via de onderkant nog lastiger is. Aan de versnellingsbak zit namelijk ook de haakse aandrijving waar de cardanas op zit. En die zit je ook in de weg denk ik als je de turbo via de onderkant eruit wil halen.
 

Theo 4

Senior Member
Ik heb enkele stukken los, en heb er geen spijt van, zie foto.
Is het eventueel mogelijk om ook een pdf te krijgen van de volgorde om het inlaatspruitstuk
uit te bouwen?
Zou van deze rotzooi ook in de intercooler kunnen zitten?

Al vast bedankt
Gr. Theo
 

Bijlagen

  • DSCN1724.JPG
    DSCN1724.JPG
    254,8 KB · Weergaven: 124
  • DSCN1725.JPG
    DSCN1725.JPG
    274,1 KB · Weergaven: 123
  • DSCN1726.JPG
    DSCN1726.JPG
    253,2 KB · Weergaven: 121

Joske

Forumguru
een overzicht van het inlaatspruitstuk: (het noemt monteren en demonteren in Elsa maar zo uitgebreid is het niet)
 

Bijlagen

  • inlaatspruitstuk demonteren en monteren O1 ATD 2002.pdf
    76 KB · Weergaven: 12

Theo 4

Senior Member
Ja, ik snap ook niet hoe dat hij nog kon rijden.
Hij startte slecht, en rookte een 7 tal km.
Daarna bijna niets.
De turbo floot ook normaal zoals het hoort bij rustig rijden.
Alleen als ik iets meer als rustig rij, hoorde ik een zwaarder gehuil van de turbo.

Ben bij een garagist geweest, die heeft hem tijdens het rijden uitgelezen.
Zijn mening was het zelfde, turbo defect.
 

Theo 4

Senior Member
Ik wil morgen de rechter steek as uit bouwen, om aan de turbo te komen.
Die schroeven in de flens zijn dat Torx schroeven?
Of Torx Security, Torx Plus?
Weet ook iemand welke maat dat is?

Dan kan ik morgen een sleutel of opsteek stuk kopen.

Al vast bedankt
Gr. Theo
 

Theo 4

Senior Member
Hoi Monteurtje,

Je bent wel super snel.
Hartelijk dank voor de info.
Ik hoop maar dat ik dat morgen ergens kan vinden.

Gr. Theo
 

Cordoba

Forumguru
XZN is ook wel bekend als veeltand (maar wordt nog wel een verward met TX (torx)). Daarvoor moet je wel naar de betere gereedschapswinkel of automaterialenzaak.

Overigens als je bij de foto's zou zeggen dat die de mijngangen van een kolenmijn zijn, zouden veel mensen het geloven.
 

Theo 4

Senior Member
Hoi Cordoba,

Ja dat klopt, ik ben benieuwt hoe dat de rest uit ziet.
Ik hoop maar dat in de intercooler, niet te vuil is.:(

Bedankt voor de bijkomende sleutel info.
Gr. Theo
 

Theo 4

Senior Member
Gister XZN dop gehaald.
De bouten zijn M10, maar de maat van de XZM dop is M12.
De cardan as is los.

Alle werkzaamheden verlopen moeizaam, en tijd rovend:sterretjes:
 

turboturbo

Forumguru
Herkenbaar... Maar ach maar het is toch ook leuk? Je leert je auto (motor) wel goed kennen zo... :thumbsup:

En is voor ons leuk om te volgen.
 
Bovenaan Onderaan