Turbo uit bouwen Octavia 4x4

oco1979

Forumguru
Ben je honderprocent zeker dat de turbo stuk is ?? ant als je EGR-klep niet goed werkt,blijft openstaan als die dicht moet ga die ook enorm zwartroken en niet meer voorruit gaan.
Zo kan en ga de turbo geen voldoende druk opbouwen.
Zou eens eerst je egr-klep reinigen,is ook brood nodig,deze terug monteren en testrit gaan doen.
Als het een variabele turbo is kan je door egr-klep ook de verstelschoepjes in turbo vast te komen zitten.
Mogelijks met reinigingsprodukt deels te verwijderen.
Turbo vervangen en dan tot conclussie komen dat deze niet was.
Kostelijke grap.
Nog beter bij deze motor,egr dicht laten zetten,softwarematig.
 

Theo 4

Senior Member
Ja, dat klopt "turboturbo":jaja:
Ik krijg de olie toevoerleiding op de turbo niet los.
Het probleem is dat die wartel mee draait (zie foto)
Iemand een idee?
 

Bijlagen

  • DSCN1746.JPG
    DSCN1746.JPG
    249,4 KB · Weergaven: 65

Theo 4

Senior Member
Hoi auriga en oco,

Jullie zouden best gelijk kunnen hebben.
Maar kunnen ze dat dan niet zien, of uitlezen?
Ik ben met hem daar de garage geweest.
Daar hebben ze een Bosch uitlees toestel er op gezet, en er toen mee gereden.
Hij rookt fel blauw, maar alleen de eerste 7 km.
Het donker gehuil van de turbo zou te wijten, omdat er 1 lager niet meer goed is.
En dan begin de turbine te trillen.

Nu er zijn ook firma's die revisie onderdelen leveren.
Als ik het zelf doe zou het 177euro kosten.
Zie link:
www.youtube.com/watch?v=U4K1e7VdQmE

www.turbo-onderdelen.nl
 

Monteurtje

Forumguru
Je kunt proberen iets tussen de wartel en het huis van de turbo te drukken (schroevendraaier of een beitel, iets wat er tussen past en kunt klemmen) en dan de leiding losdraaien.
Zo is het mij wel een keer gelukt bij een Octavia II
 

Theo 4

Senior Member
Hoi monteurtje,

Ja zo heb ik het ook gedaan.
Tussen de wartel en het turbo huis past een inbussleutel maat 7.
Ik heb hem er tussen geduwd, en met een spiegeltje gecontroleerd of hij juist zit.
Dan met een platte sleutel, een flinke ruk, en los is hij.

Bedank,
Gr.Theo
 

oco1979

Forumguru
Je kan dat zien en voelen zelf , eens aan de schoepen van de turbo voelen of er op de as geen spil op zit.
Een diagnosetoestel zeg veel, maar je moet wel nog zelf redeneren.
Kijk eens of je luchtfilter niet extreem vervuild is.
Carterventilatie ook oke is.
Zijn kleine dingen die je rap bekeken hebt.
 

Theo 4

Senior Member
Hallo oco 1979,

Er zit spel op de schoepen.
Ik zal alle punten die je op somt controleren.
bedank hiervoor.

Naar mijn mening moet ik nog 1 schroef zien los te krijgen.
De turbo zit aan de onderkant tegen een beugel geschroefd.
Hier is bijna niet aan te komen.:cry:

De rechter steek as zit in de weg.
Die ringen op de steek as kunnen die er af?
Zou ik gewoon de ganse steek as demonteren? (dus aan het wiel losmaken)
Of heeft iemand een ander idee?:)
 

Bijlagen

  • DSCN1756.JPG
    DSCN1756.JPG
    248,5 KB · Weergaven: 61
  • DSCN1754.JPG
    DSCN1754.JPG
    241,2 KB · Weergaven: 59
  • DSCN1755.JPG
    DSCN1755.JPG
    283 KB · Weergaven: 60

Monteurtje

Forumguru
Het makkelijkste is om de gehele aandrijfas er tussen uit halen. Bout aan wielzijde eruit draaien. Zit wel erg vast. En je moet de fuseekogel ook loshalen. Anders kan de as er niet tussen uit.
Het is een hele klus die turbo. Komt door de 4x4 dat je moeilijk bij die laatste bout komt.
 

Theo 4

Senior Member
Dat had ik wel gedacht:dankje:

Nog een vraagje:
Ik heb nog nooit een kredan as of voorwiel as gedemonteerd.
Heeft iemand de volgorde op Elsawin.
Hoe kan ik bij die info komen, weet niet waar ik moet zoeken.
Vind wel iets terug over de achter aandrijving, maar niets van de voorste assen.
Ik kan nog volgen tot "Reparatiebrochure" en "kracht overbrenging".

Al vast bedankt.
 

Cordoba

Forumguru
Voor het verwijderen van aangekoekt roet, wordt ook vaak remmenreiniger gebruikt (bijvoorbeeld voor het gasklephuis), in combinatie met handmatig krabben. Ik weet niet of dat in dit geval ook (veilig) bruikbaar is. Overigens speling op het lager van de turbo, kan ook een aanwijzing zijn, dat het turbo-lager olie lekt, en dat dit uiteindelijk de belangrijkste vervuilingsbron is in dit geval.
 

Theo 4

Senior Member
Ik heb vandaag het rechter wiel afgenomen, om die aandrijf as los te maken.
Hier heb je blijkbaar een speciale dop voor nodig:nono:
Vraag: hoe heet die dop, en welke maat is dat?
Zie foto:
 

Bijlagen

  • DSCN1759.JPG
    DSCN1759.JPG
    301,7 KB · Weergaven: 52

Theo 4

Senior Member
Hallo Monteurtje,

Ok, ja ik meet 31 onderkant nokken en 33 boven op de nokken.
Dus dat zal wel 32 zijn.
Maar direct eentje met 3/4" aansluiting nemen?

Bedankt.
 

Theo 4

Senior Member
Dop is toch maat 30.
De moer zit stevig vast.
Ik heb een dop met 1/2 aansluiting kunnen vinden.
Hier heb ik een verloopstuk naar 3/4" op.
Verder een 3/4 kruissleutel met 1,5 meter 1.1/2"buis.
Maar ze gaat niet los.
Wat nu?
Mag men deze moer warm stoken?

Als ik soms bouten niet los krijg, stook ik de moeren roodgloei met een lasbrander (zuurstof en acetyleengas)
 
Bovenaan Onderaan