Tuning/software update

Blackciti

Senior Member
Idd, bij de tuning door JD zie je ook dat het aantal pk's wel wat toeneemt en het koppel nauwelijks

Precies. Vermogen zorgt voor snelheid en koppel laat de wielen draaien.

Maar waar de meesten voor gaan als ze bij een tuner binnenstappen is niet perse een hogere topsnelheid, dan wel een betere trekkracht. Want daar zijn de meeste vaak niet tevreden over. Maar het gekke is wel, dat acceleratie heel snel went, hoe snel je auto ook instaat is van 0 naar 100 te accelereren. Steeds denk je, waarom gaat dat niet wat sneller...:D
 

dirkie996

Forumguru
@ dirkie996:

Beste man, als ik je verhaal zo eens lees kom ik tot de conclusie dat je min of meer een oordeel velt over een auto die je eigenlijk niet goed kent, toch?

Ik heb al verschillende malen laten weten dat, in ieder geval, mijn Citigo bij hogere snelheden en ook bij 160 kmh nog gewoon rete strak rijdt. Dat is geen pochen, maar een waarheid die staat! De drieling van VW rijden boven verbazingwekkend en bovengemiddeld goed. Ook heerst er in het interieur tijdens het rijden een relatieve rust, meer dan je tegenkomt bij verschillende van de directe concurrentie. Dat zal een ieder die deze wagens kent moeten beamen. Hij kent in bochten weinig lengteasrol en ook de remmen voldoen in die mate dat ze doen wat er onder de omstandigheden van mag worden verwacht. En ook dat is geen gepoch, maar weer een waarheid die staat.

En ja, natuurlijk is er altijd baas boven baas, in alle opzichten, maar deze wagens zijn zo ontworpen dat ze qua rijgedrag voor hun klasse bovengemiddeld presteren.

Je hebt het ook over schijfremmen rondom en dat die niet voor niets zijn. Oké, klopt voor de hogere en veel snelle klasse. Maar ik zal je zeggen dat ik auto's ken die met schijven rondom minder remkracht genereren dan de Citigo.
En dan een voorbeeld: Ik had een Fiat Panda Sporting die standaard af fabriek 185 kmh kon halen en standaard rondom van schijven was voorzien. Mijn Citigo kan af fabriek standaard 172 kmh halen. Mag jij maar één keer raden wie de betere remmen heeft.

Ik waardeer het dat je mij veel veilige kilometers toewenst.:thumbsup: Mag ik jou van deze kant hetzelfde toewensen?
Van welk bouwjaar was uw Fiat Panda( die qua afwerking nu ook geen vag- kwaliteit hadden)? Het zou er nog moeten aan mankeren, dat uw veel modernere Citygo op remgebied minder zou presteren. Dat heet vooruitgang. En dat u met 'n 1.0 mpi in ( wat is relatief) alle rust aan 160 km/u rijd, daar zullen we dan blijkbaar 'n andere opvatting over hebben. Nu, ik ben blij voor u dat u zo'n geweldige ervaringen hebt met uw wagen, en zal hier de discussie over wegligging en remmen, beëindigen.
Ik ben 53 jaar en rijd dus al 35 jaar , en reed al met wagens van allerlei pluimage, zowel zeer goede tot heel slechte. Dit kwam soms door financiële situaties of verkeerde keuzes.
En ja, moesten we allemaal dezelfde ideeën en keuzes hebben, zou het ook maar 'n saaie boel worden
Met vriendelijke groet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb wel eens zo'n Citigo meegehad als leenauto. Rijdt best prima. Mij leek alleen wel, gezien de herrie van het motortje als je 130 rijdt, dat nog harder verre van comfortabel is. Maar het hangt uiteraard ook af van wat je gewend bent.
 

philippe bakker

Forumguru
Precies. Vermogen zorgt voor snelheid en koppel laat de wielen draaien.

Maar waar de meesten voor gaan als ze bij een tuner binnenstappen is niet perse een hogere topsnelheid, dan wel een betere trekkracht. Want daar zijn de meeste vaak niet tevreden over. Maar het gekke is wel, dat acceleratie heel snel went, hoe snel je auto ook instaat is van 0 naar 100 te accelereren. Steeds denk je, waarom gaat dat niet wat sneller...:D
Ik rijd nu 1,5 jaar met de RS en elke keer opnieuw geeft me dat een kick. Ik vind dat nog steeds niet 'gewoon'. Wat wel is is dat als ik nu in een andere auto stap dat ik denk dat die kapot is
 

Blackciti

Senior Member
Ik heb wel eens zo'n Citigo meegehad als leenauto. Rijdt best prima. Mij leek alleen wel, gezien de herrie van het motortje als je 130 rijdt, dat nog harder verre van comfortabel is. Maar het hangt uiteraard ook af van wat je gewend bent.

Nu weet ik niet wat voor uitvoering je hebt gereden, de 60 of 75 pk. Ik weet ook niet of de mindervermogende op wat hogere snelheden wat meer lawaai maakt, maar ik vind het in mijn karretje alleszins meevallen. Met dit soort snelheden snort ie er lustig op los, zonder dat je nu denkt, wat een herrie. Ook bij de test zei de journalist dat er een behoorlijk rust heerste in het interieur. Dat viel hem onmiddellijk op, omdat dit bij veel modellen in diezelfde klasse toch wel anders was.
Ook hoef je de radio niet harder te zetten, iets wat bij de nieuwe Ford Ka die ik hiervoor had wel degelijk moest. Die maakte beduidend meer herrie bij wat hogere snelheden.
 

LT83

Forumguru
Precies. Vermogen zorgt voor snelheid en koppel laat de wielen draaien.

Maar waar de meesten voor gaan als ze bij een tuner binnenstappen is niet perse een hogere topsnelheid, dan wel een betere trekkracht. Want daar zijn de meeste vaak niet tevreden over. Maar het gekke is wel, dat acceleratie heel snel went, hoe snel je auto ook instaat is van 0 naar 100 te accelereren. Steeds denk je, waarom gaat dat niet wat sneller...:D

Toch laat 400nm bij 7000rpm de wielen harder draaien dan 600nm bij 3000 rpm hoor ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Blackciti

Senior Member
@ dirkie996:
Beste Dirkie,
De panda sport die ik had heb ik nieuw gekocht in 2008. En Duitse kwaliteit...?
Misschien herinner jij je nog het programma Top Gear? Daar hadden ze een test van dat model en daarin maakten ze de opmerking toen ze bezig waren met de test en de portieren sloten dat het wel leek of ze een auto van Duitse makelij hadden in de test. Zegt dat je genoeg?

Dat je expliciet vermeldt dat je al 35 jaar je rijbewijs hebt geeft mij een beetje het gevoel dat je denkt een broekie voor te hebben.
Maar ik kan je gerust stellen, ik heb het rijbewijs ook al heel wat jaartjes en, meer dan 35 jaar :jaja: en heb dus ook al heel wat voertuigen van verschillende merken tot mijn beschikking gehad.
 

B.Stuurder

Forumguru
Je bent verwend....
Er zijn hier ook nog mensen die met een DAF66 en caravan erachter gewoon op vakantie gingen en al die bergen waar jij zo moeilijk overheen komt met gemak overheen reden !
En dan zaten er ook nog eens 5 mensen in die DAF en de huisdieren en de MUD met aardappels de hele kaas en weet ik wat er nog mee ging...
Maar geeft niet hoor.... je kunt er ook niets aan doen dat je niet van die goede oude tijd bent ( schuld ouders en grootouders ) maar je verplaatsen daarin zou wel eens kunnen dan meteen te schreeuwen dat 75 Pk niets is.....

:pieker::pieker::pieker::jaja::jaja::pardon:

en nu een :cheers:
Jeugdsentiment? ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik kreeg verleden keer een Fabia 3 mee en daar werd ik al niet vrolijk van bij wijze van spreken, laat staan een Citigo. Maar nou ben ik wel een verwend kreng hoor. :pardon: (Het reed best goed, maar ik zou er niet gelukkig van worden, is persoonlijk)

Ik heb wel met de voorloper van de Up gereden als vervangende wagen in het verleden, hoe heette dat ding ook al weer, maar bij 120 was ik bang dat het motorblok eruit ging vallen. Ook een Renault 5 gereden, het voorlaatste model was dat, moest ik bij een scherpe bocht mijn arm binnenhalen anders was het vel van mijn elleboog.
Ik vind het geweldig dat mensen blij zijn in een Citigo met 160 maar mij niet gezien, zéker niet op de Duitse Autobahn.
Perceptie denk ik?:pieker:
 

EdK

Forumguru
Maar nou ben ik wel een verwend kreng hoor
Ach je zelf kennis ben je nog niet kwijt dus er is nog hoop..
En jeugdsentiment ?? mbt aantal in de DAF ja.
Mbt de al het eten meenemen , NEE.
Er is maar één ding wat ik met vakantie's meeneem en dat is 1 of 2 pakken VENZ hagelslag.
Voor de rest wil ik lokale kost eten, en dan liefst in de achteraf straatjes waar de toerist niet komt en je het echte lokale eten kunt verkrijgen voor weinig.

Voorloper van de UP, Lupo misschien ?
 

B.Stuurder

Forumguru
Ach je zelf kennis ben je nog niet kwijt dus er is nog hoop..
En jeugdsentiment ?? mbt aantal in de DAF ja.
Mbt de al het eten meenemen , NEE.
Er is maar één ding wat ik met vakantie's meeneem en dat is 1 of 2 pakken VENZ hagelslag.
Voor de rest wil ik lokale kost eten, en dan liefst in de achteraf straatjes waar de toerist niet komt en je het echte lokale eten kunt verkrijgen voor weinig.

Voorloper van de UP, Lupo misschien ?
Ja! De Lupo. En neem je dan stopmiddelen mee, anders zit je de hele vakantie op de troon.
En er is altijd hoop @EdK, zelfs voor jou ;)
 

EdK

Forumguru
Stopmiddelen ??? Ben niet zo'n teer kereltje al jij hoor....
Tsja je moet alleen wel weten wat je besteld....

Maar hoop dat je die kennis ook nog eens vergaart.... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan