Tuning/software update

Rosinfield

† In Memoriam
Die afbeeldingen zijn aan de empirie ontleend en (dus) betrouwbaar. Zeker van een gerenommeerd bedrijf als JD.
En op de curve zie je zonneklaar dat van een kleine doch substantiele vermogenswinst sprake is. Of je die het geld en de moeite waard vindt, is natuurlijk een heel ander verhaal
 

Blackciti

Senior Member
Die afbeeldingen zijn aan de empirie ontleend en (dus) betrouwbaar. Zeker van een gerenommeerd bedrijf als JD.
En op de curve zie je zonneklaar dat van een kleine doch substantiele vermogenswinst sprake is. Of je die het geld en de moeite waard vindt, is natuurlijk een heel ander verhaal

Wat je hier schrijft, daar heb je gelijk in.:dankje:

Maar nogmaals, ik heb die zelfde empirische waarden eerder voorbij zien komen en het gaf in de praktijk weinig tot geen verschil!

Maar geef eens antwoord op mijn eerdere vraag, of jij ooit ook bij JD een kleine ongeblazen motor hebt laten chippen en zo ja, wat je ervaring daar mee was?
 

Blackciti

Senior Member
Met je antwoord geef je min of meer toe dat de praktijk in deze anders uitpakt dan de theorie doet vermoeden.
 

EdK

Forumguru
Das natuurlijk 25% meer maar komaan met 75 pk geraak je de heuvel niet op he of steek maar es veilig iemand voorbij.
In nederland hebben we geen heuvels............
Alleen maar drempels en obstakels....... dus tsja 75 Pk is meer dan genoeg.

En bij VAG techniek kun je wat lezen over de fabrieks update.....
 

Blackciti

Senior Member
Je kan en mag geen wonderen verwachten van dit soort vermogens. Maar in de praktijk voldoet het wonderwel goed. Alleen in gebieden met stijgingspercentages van 10% en meer loop je tegen de beperkingen van de trekkracht aan.
 

philippe bakker

Forumguru
In nederland hebben we geen heuvels............
Alleen maar drempels en obstakels....... dus tsja 75 Pk is meer dan genoeg.

En bij VAG techniek kun je wat lezen over de fabrieks update.....
75 pk genoeg .... ik heb een camionetje van 100 pk en daar durf ik amper mee voorbij steken se
 

EdK

Forumguru
75 pk genoeg .... ik heb een camionetje van 100 pk en daar durf ik amper mee voorbij steken se
Je bent verwend....
Er zijn hier ook nog mensen die met een DAF66 en caravan erachter gewoon op vakantie gingen en al die bergen waar jij zo moeilijk overheen komt met gemak overheen reden !
En dan zaten er ook nog eens 5 mensen in die DAF en de huisdieren en de MUD met aardappels de hele kaas en weet ik wat er nog mee ging...
Maar geeft niet hoor.... je kunt er ook niets aan doen dat je niet van die goede oude tijd bent ( schuld ouders en grootouders ) maar je verplaatsen daarin zou wel eens kunnen dan meteen te schreeuwen dat 75 Pk niets is.....

:pieker::pieker::pieker::jaja::jaja::pardon:

en nu een :cheers:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Met je antwoord geef je min of meer toe dat de praktijk in deze anders uitpakt dan de theorie doet vermoeden.
Nee die pakt precies zo uit. Niet zoals de theorie doet vermoeden, maar zoals op de rollenbank gemeten. Of je er heel veel van merkt is natuurlijk de vraag. En of je het er voor over hebt. Ik zou het niet doen, een ander misschien wel.
 

Blackciti

Senior Member
Nee die pakt precies zo uit. Niet zoals de theorie doet vermoeden, maar zoals op de rollenbank gemeten. Of je er heel veel van merkt is natuurlijk de vraag. En of je het er voor over hebt. Ik zou het niet doen, een ander misschien wel.

Het heeft enige moeite gekost, maar we zij er dan toch uitgekomen.:dankje:
 

Blackciti

Senior Member
@EdK:
Even een vraagje oftopic: Je avatar, is dat je vrouw, je vriendin, of ben je dat zelf?:D

Want mijn avatar is namelijk een foto van mijn hond. De hond die alle andere honden overbodig maakt.:jaja:
 

philippe bakker

Forumguru
Je bent verwend....
Er zijn hier ook nog mensen die met een DAF66 en caravan erachter gewoon op vakantie gingen en al die bergen waar jij zo moeilijk overheen komt met gemak overheen reden !
En dan zaten er ook nog eens 5 mensen in die DAF en de huisdieren en de MUD met aardappels de hele kaas en weet ik wat er nog mee ging...
Maar geeft niet hoor.... je kunt er ook niets aan doen dat je niet van die goede oude tijd bent ( schuld ouders en grootouders ) maar je verplaatsen daarin zou wel eens kunnen dan meteen te schreeuwen dat 75 Pk niets is.....

:pieker::pieker::pieker::jaja::jaja::pardon:

en nu een :cheers:
Ik ga niet met de caravan op reis. En ik zou hem dan al zeker niet volstoppen met eten uit de Albert heyn :)
 

dirkie996

Forumguru
Beste dirkie996,

Ik begrijp je punt. Echter, ik ben geen Fransman! Ik rijd, voor zover dat binnen mijn vermogen ligt, zo veel mogelijk veilig voor mijzelf en een ieder die met mij meerijdt én mijn medeweggebruikers.

Dat ik af en toe, en dan is het ook echt af en toe, op de Duitse snelwegen het volle vermogen van de Citigo gebruik doet daar niets aan af! En dan mag jij zeggen dat de wegligging met hoge(re) snelheden van een Citigo bagger is, want zo komt het op mij over, maar dat is beslist niet waar! Hij rijdt ook dan nog altijd als op rails!

Natuurlijk rijden grotere auto's uit hogere klassen beter, maar dat wil niet zeggen dat de klassen daaronder niet volwassen rijden. Je kunt de kleine zogenaamde A klasse van nu dan ook totaal niet meer vergelijken met die van 10, 15 of twintig jaar terug.
De A klasse van nu, zoals die waar wij in rijden, zijn in alle opzichten volwassen en zeer wel in staat deel te nemen aan het snelwegverkeer!
Als een auto is ontworpen om een bepaalde (top)snelheid te halen, is jij ook ontworpen om vanaf diezelfde snelheid goed te decelereren.

En natuurlijk wil je niet vanaf topsnelheid vol op je remmen stampen, maar dat geldt ook voor b.v. een BMW 335I.
Maar normaal, stevig en heel stevig afremmen gaat uitstekend.
Ik beweer hier nergens dat de wegligging van uw wagen bagger is. M'n vrouw had een Fabia II fl met 1.2 htp 3-cilinder met 60pk. Tevens was het 'n speciale versie "Rock", met inbegrip van Skoda's sportvering i.c.m. 15" velgen.
Je kon er op de teller ook 160km/u mee rijden, maar om nu te zeggen dat dit top en retestrak was? De dochter heeft nu 'n Rapid spaceback met 1.2 tsi ( 6 versnellingen, 17"velgen) en in vergelijking met de 90 pk, ook schijfremmen achteraan.
Denk je dat Skoda deze er voor de sier heeft op gemonteerd? Maar qua wegligging doet ie al stukken beter dan m'n vrouw haar fabia
En met de nieuwe RS waar we nu mee rijden, zegt zelfs m'n vrouw, die geen autofreak is: amai dat houd de baan en remt nogal. En daarom moet je nog geen 180km/u rijden.
Ergens klaag je over 'n tekort aan koppel, maar dat is nu éénmaal zo met 'n kleine turboloze motor. Maar ik stel me nog steeds de vraag: heb jij bij aankoop van je wagen, dan geen verkeerde keuze gemaakt? Misschien iets met 'n 1.2 tsi, die prima te tunen zijn?
In ieder geval, wens ik jou nog veel veilige kilometers toe:thumbsup:
 

Rallye

Forumguru
Zit het verschil tussen de 60pk en de 75pk-versie ook af fabriek niet vooral (inderdaad) in het vermogen en niet in de trekkracht (koppel)? Oftewel: enkel het vermogen neemt toe en niet het koppel. Juist bij een atmosferische motor komt het vermogen er pas bij hogere toerentallen uit. Als je vantevoren weet dat je die nooit gaat rijden, weet je dus ook dat je nooit iets van dat extra vermogen gaat merken.
 

Blackciti

Senior Member
@ dirkie996:

Beste man, als ik je verhaal zo eens lees kom ik tot de conclusie dat je min of meer een oordeel velt over een auto die je eigenlijk niet goed kent, toch?

Ik heb al verschillende malen laten weten dat, in ieder geval, mijn Citigo bij hogere snelheden en ook bij 160 kmh nog gewoon rete strak rijdt. Dat is geen pochen, maar een waarheid die staat! De drieling van VW rijden boven verbazingwekkend en bovengemiddeld goed. Ook heerst er in het interieur tijdens het rijden een relatieve rust, meer dan je tegenkomt bij verschillende van de directe concurrentie. Dat zal een ieder die deze wagens kent moeten beamen. Hij kent in bochten weinig lengteasrol en ook de remmen voldoen in die mate dat ze doen wat er onder de omstandigheden van mag worden verwacht. En ook dat is geen gepoch, maar weer een waarheid die staat.

En ja, natuurlijk is er altijd baas boven baas, in alle opzichten, maar deze wagens zijn zo ontworpen dat ze qua rijgedrag voor hun klasse bovengemiddeld presteren.

Je hebt het ook over schijfremmen rondom en dat die niet voor niets zijn. Oké, klopt voor de hogere en veel snelle klasse. Maar ik zal je zeggen dat ik auto's ken die met schijven rondom minder remkracht genereren dan de Citigo.
En dan een voorbeeld: Ik had een Fiat Panda Sporting die standaard af fabriek 185 kmh kon halen en standaard rondom van schijven was voorzien. Mijn Citigo kan af fabriek standaard 172 kmh halen. Mag jij maar één keer raden wie de betere remmen heeft.

Ik waardeer het dat je mij veel veilige kilometers toewenst.:thumbsup: Mag ik jou van deze kant hetzelfde toewensen?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan