Tuning/software update

Blackciti

Senior Member
Beste mede Citigo rijders.

In een eerder topic klaagde iemand over gebrek aan vermogen bij optrekken en dan met name met ingeschakelde airco.

Dat bracht mij op het volgende:
Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?

Volgens VAG techniek in Nuenen kan, zonder dat je dat een vermogen kost, heel eenvoudig een software update worden toegepast op de 60 pk versie. Je komt dan uit op 75 pk, waarbij het koppel van 95 nm gelijk blijft. Voor de 75 pk versie heeft een update volgens hun weinig zin, omdat die standaard al meer dan 80 pk zou hebben. En dat geloof ik ook wel, omdat ik op de Duitse autobaan ruim 180 km/h met mijn Citigo kan halen en met gemak langdurig een kruissnelheid van 160 km/h kan aan houden.

Maar omdat koppel namelijk de wielen laat draaien zou het wenselijk zijn om dat te kunnen laten verhogen middels een tuning.
Chiptuning bij motoren zonder turbo heeft echter weinig resultaat voor het verhogen van het vermogen, maar kan wel zorgen voor een beter resultaat qua rendement. Dan moet je denken aan een betere respons op het gaspedaal, waarbij ook het verbruik bij dezelfde rijstijl iets zal dalen.

Hoewel de motoren die VW in hun drieling hebben gehangen ondanks hun geringe cilinderinhoud een mooie lineaire vermogensopbouw laten zien zou een wat hoger koppel zeer welkom zijn, want in bergachtig gebied word je al snel geconfronteerd met de beperkte trekkracht van deze motoren. Veel schakelen in dan ook het devies.
 

oco1979

Forumguru
Begrijp je verhaal.
Klopt inderdaad dat deze niet mega zal zijn na tuning.
Maar ik vermoed dat er daar wel wat marge is om iets beter rendement uit te halen.
Vooral omdat deze nu afgesteld is om aan de norm en in elk land te kunnen werken,ook van temperatuurschommelingen.

Opwarmfase van de motor(daar kan goed zijn deze super rijk sta,om de katalysator zijn werk zo vlug mogelijk te kunnen doen,temperatuur)
Prestatie,lambdawaarde wijzigen.
Andere inlegluchtfilter,aanpassen lucht/brandstof.

Daar zal wel wat tijd in zitten om deze te zoeken en af te stellen.
 

Cordoba

Forumguru
@Blackciti Wat wil je bereiken met tuning? Meer koppel, meer vermogen? Als je een hogere topsnelheid wil halen, zit je bij 180 km/u niet bijna aan het max. toerental voor dit motortje?
Zoals oco1979 al aangeeft, zul je nog wel wat extra vermogen uit het blok kunnen peuteren, maar dat zal toch beperkt zijn. Vagtechniek kan je waarschijnlijk wel helpen, maar zullen waarschijnlijk vooraf niet kunnen aangeven welke cijfers je kunt halen met tunen.
 

Blackciti

Senior Member
Ik zie dat de tuner in jouw bericht van 60 pk 85 pk kan maken voor € 450,- waarbij ook het koppel naar 112 nm stijgt. Ik weet niet hoe ze dat doen, want veel gerenommeerde tuners zegen dat tunen van non turbomotoren weinig resultaat heeft.

Ik heb ooit ook eens een tuning laten doen door een tuner uit 070, maar kon inderdaad weinig merken van toegenomen vermogen. Wel dat de respons op het gaspedaal verbeterd was.

Wat ik wel altijd doe, is het standaard luchtfilter vervangen door een luchtfilter die ik bestel bij EFKA. Dat filter kan een autoleven mee, laat meer en gemakkelijker lucht passeren en hoeft enkel om de 50.000 km gereinigd te worden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wsch een L&K filter. Ik heb er ook één inzitten. Denk niet dat evt meer vermogen merkbaar is, merk het ook niet aan het rijden. Maar het geeft wel in bescheiden mate een wat leuker geluidje
 

dirkie996

Forumguru
Amai, constant 160km/u en topsnelheden van meer dan 180km/u rijden met de 1.0 mpi, 'n mens zou zich afvragen of ik niet miskocht heb:pieker:.
En bij verkoop later: "altijd netjes mee gereden,meneer,vooral in stad, is nog als nieuw.
Ja, zeker met de vakantieperiodes zie je ze weer, volgeladen, constant op het linkervak en met beide voeten op het gaspedaal. Als er dan iets gebeurt..., mag er niet aan denken.:nono:
 

Blackciti

Senior Member
@Blackciti Wat wil je bereiken met tuning? Meer koppel, meer vermogen? Als je een hogere topsnelheid wil halen, zit je bij 180 km/u niet bijna aan het max. toerental voor dit motortje?
Zoals oco1979 al aangeeft, zul je nog wel wat extra vermogen uit het blok kunnen peuteren, maar dat zal toch beperkt zijn. Vagtechniek kan je waarschijnlijk wel helpen, maar zullen waarschijnlijk vooraf niet kunnen aangeven welke cijfers je kunt halen met tunen.

Mijn vraag in eerste instantie was: Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?

Ik ben namelijk nieuwsgierig naar wat mijn mede Citigo rijders hebben gedaan of wat ze eventueel van plan zijn i.d.
Niet zo'n gekke gedachte toch?

Jouw opmerkingen over VAG Techniek zijn mij bekend, mede daar ik al eens eerder met dat bijltje heb gehakt.

Voor wat betreft je vraag over het bijna maximale toerental bij 180 km/h; dat is exact 5600 toeren per minuut. Dus nog 400 beneden het toerental waarbij het maximale vermogen wordt bereikt. Stel, dat je dat maximale toerental zou kunnen halen, dan zou je zeker ruim 200 km/h kunnen bereiken. Maar dat lukt dus nooit en hoeft ook helemaal niet. Ik ben, afgezien dat ik wel graag wat een hoger koppel zou willen hebben, tevreden met wat het motortje presteert.
 

Blackciti

Senior Member
Amai, constant 160km/u en topsnelheden van meer dan 180km/u rijden met de 1.0 mpi, 'n mens zou zich afvragen of ik niet miskocht heb:pieker:.
En bij verkoop later: "altijd netjes mee gereden,meneer,vooral in stad, is nog als nieuw.
Ja, zeker met de vakantieperiodes zie je ze weer, volgeladen, constant op het linkervak en met beide voeten op het gaspedaal. Als er dan iets gebeurt..., mag er niet aan denken.:nono:
Amai beste dirkie996, de meeste motoren gaan kapot doordat ze nooit gebruikt worden waarvoor ze zijn ontworpen! Je kunt een automotor geen groter plezier doen dan er langdurig op toeren mee te rijden. En daar bedoel ik beslist niet mee dat je ze moet over toeren.
Wist je dat er bij garages veel klanten klagen over hun zogenaamde luie auto? Dat heeft namelijk alles te maken met het feit dat die mensen nooit een fatsoenlijke snelheid rijden met hun auto en dus nooit toeren draaien, waardoor de motor totaal vervuild. Het enige wat daartegen helpt om dat te voorkomen is af en toe een lange en snelle autobaan rit!
 

Blackciti

Senior Member
@ drikie996: De olietemperatuur blijft perfect stabiel op 90 graden. :thumbsup:
Er is geen moment dat de temperatuur oploopt naar te hoge waarden. Er is totaal niets mis met het rijden van deze snelheden op een autobaan waar dit is toegestaan. De auto gedraagt zich zoals dat van hem mag worden verwacht. Ook het afremmen vanaf hoge snelheden gaat zoals je dat mag verwachten.
 

dirkie996

Forumguru
@ drikie996: De olietemperatuur blijft perfect stabiel op 90 graden. :thumbsup:
Er is geen moment dat de temperatuur oploopt naar te hoge waarden. Er is totaal niets mis met het rijden van deze snelheden op een autobaan waar dit is toegestaan. De auto gedraagt zich zoals dat van hem mag worden verwacht. Ook het afremmen vanaf hoge snelheden gaat zoals je dat mag verwachten.
Olietemperatuur zal wel 'n heel stuk boven de 105 graden zijn, bij zulke toerentallen. Je kijkt waarschijnlijk naar de watertemperatuur, die inderdaad bijna altijd gemanipuleerd op 90 graden staat. Ik heb zelf 'n technische achtergrond, en alles is beter gemaakt nu dan vroeger, maar de maatstaf om met liefde voor mechaniek om te gaan, zei men vroeger dat 2/3 van het max.toerental, ideaal was als kruissnelheid. Dus max 6000x 2/3= 4000t/min. Dit was dan goed voor verbruik en mechaniek. Tuurlijk kan je sneller, maar al eens een noodstop, volgeladen aan zulke snelheden gedaan?
Waarom denk je dat de duitsers zoveel met basismodellen, maar wel met zwaardere motoriseringen met dito onderstellen en remmen rondrijden?
 

Blackciti

Senior Member
@dirkie996, Corné de Kluijver:
Ook ik heb een langdurige technische achtergrond, maar ben er toch even ingestonken. :D
Ik moet bekennen dat jullie gelijk hebben, een watertemperatuurmeter is geen olietemperatuurmeter. Maar als een watertemperatuurmeter is gemanipuleerd om op 90 graden te blijven staan is dat een zeer slechte zaak.
Ik zal dat bij Pon navragen.

Je vraagt of ik al eens op snelheid en volgeladen een noodstop heb gemaakt. Wel nu, dat heb ik inderdaad en de remmen waren er op berekend. De Citigo is gelukkig gezegend met uitstekende remmen. Maar wat is bij jou volgeladen, Pa, ma, en vier kinderen en een kofferbak met 75 kg bagage? Typisch Nederlands.
Dat is bij mij nooit het geval. max. 2 personen een koffer en de hond. En 160 is echt geen extreme snelheid.
De 180 waar ik het over had is een uitzondering, om te zien waar de Citigo toe in staat is.
 

Spierings

Forumguru
@dirkie996, Corné de Kluijver:
is gemanipuleerd om op 90 graden te blijven staan is dat een zeer slechte zaak.
Ik zal dat bij Pon navragen.
Is juist fijn en express gedaan. Niets is zo irritant als een metertje dat de hele tijd op en neer schommelen..
Als er echt iets aan de hand is loopt deze wel op, maar deze gaat echt niet voor 5-10 graden verschil iets anders aangeven.

Bij EFKA bestelde filters zijn van K&N. Die zijn prijzig, zo'n € 80,-.
Van vermogenswinst merk je niets, wel van geldbesparing.
Welke geldbesparing? Je rekent het schoonmaak produkt ook niet mee..

Als je online a-merk filters besteld dan kan ik er voor dat geld 6 van het merk bosch kopen. Dat houd in dat ik er 6x 60.000km mee kan doen.. Aangezien dat ik max 150.000 km met mijn wagen rijd bespaar ik dus gewoon ten opzichte van een k&n filter:pieker:
 
Laatst bewerkt:

Blackciti

Senior Member
@ Spierings:
Vaak is het uitkloppen van een K&N filter al genoeg. Maar inderdaad, als je het wilt doen zoals de fabrikant dat zegt dan moet je een speciaal reinigingsproduct en olie aanschaffen. Maar vergeleken met de standaard en A-merkfilters kan de motor door een K&N filter een stuk beter ademen. Het filter raakt, zoals de standaardfilters, na een bepaald aantal km ook niet verstopt waardoor het verbruik gaat oplopen.
 

Blackciti

Senior Member
Nog niemand gereageerd op mijn vraag: Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?
 
Bovenaan Onderaan