Blackciti
Senior Member
Beste mede Citigo rijders.
In een eerder topic klaagde iemand over gebrek aan vermogen bij optrekken en dan met name met ingeschakelde airco.
Dat bracht mij op het volgende:
Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?
Volgens VAG techniek in Nuenen kan, zonder dat je dat een vermogen kost, heel eenvoudig een software update worden toegepast op de 60 pk versie. Je komt dan uit op 75 pk, waarbij het koppel van 95 nm gelijk blijft. Voor de 75 pk versie heeft een update volgens hun weinig zin, omdat die standaard al meer dan 80 pk zou hebben. En dat geloof ik ook wel, omdat ik op de Duitse autobaan ruim 180 km/h met mijn Citigo kan halen en met gemak langdurig een kruissnelheid van 160 km/h kan aan houden.
Maar omdat koppel namelijk de wielen laat draaien zou het wenselijk zijn om dat te kunnen laten verhogen middels een tuning.
Chiptuning bij motoren zonder turbo heeft echter weinig resultaat voor het verhogen van het vermogen, maar kan wel zorgen voor een beter resultaat qua rendement. Dan moet je denken aan een betere respons op het gaspedaal, waarbij ook het verbruik bij dezelfde rijstijl iets zal dalen.
Hoewel de motoren die VW in hun drieling hebben gehangen ondanks hun geringe cilinderinhoud een mooie lineaire vermogensopbouw laten zien zou een wat hoger koppel zeer welkom zijn, want in bergachtig gebied word je al snel geconfronteerd met de beperkte trekkracht van deze motoren. Veel schakelen in dan ook het devies.
In een eerder topic klaagde iemand over gebrek aan vermogen bij optrekken en dan met name met ingeschakelde airco.
Dat bracht mij op het volgende:
Heeft iemand wel eens overwogen om chiptuning, dan wel een software update te laten toepassen op hun Citigo? En wie heeft dat inderdaad al eens gedaan?
Volgens VAG techniek in Nuenen kan, zonder dat je dat een vermogen kost, heel eenvoudig een software update worden toegepast op de 60 pk versie. Je komt dan uit op 75 pk, waarbij het koppel van 95 nm gelijk blijft. Voor de 75 pk versie heeft een update volgens hun weinig zin, omdat die standaard al meer dan 80 pk zou hebben. En dat geloof ik ook wel, omdat ik op de Duitse autobaan ruim 180 km/h met mijn Citigo kan halen en met gemak langdurig een kruissnelheid van 160 km/h kan aan houden.
Maar omdat koppel namelijk de wielen laat draaien zou het wenselijk zijn om dat te kunnen laten verhogen middels een tuning.
Chiptuning bij motoren zonder turbo heeft echter weinig resultaat voor het verhogen van het vermogen, maar kan wel zorgen voor een beter resultaat qua rendement. Dan moet je denken aan een betere respons op het gaspedaal, waarbij ook het verbruik bij dezelfde rijstijl iets zal dalen.
Hoewel de motoren die VW in hun drieling hebben gehangen ondanks hun geringe cilinderinhoud een mooie lineaire vermogensopbouw laten zien zou een wat hoger koppel zeer welkom zijn, want in bergachtig gebied word je al snel geconfronteerd met de beperkte trekkracht van deze motoren. Veel schakelen in dan ook het devies.