Tuner's Skoda Octavia RS 245 Berline "Octavius Rsus 'Codename': Red Baron"

leon-cupra

Forumguru
Ben ik het ook helemaal mee eens Bram, snap de opmerking niet van Leon-Cupra: eindwinnaar is de tuner?
Bram heeft toch zelf gekozen waar hij zijn centen aan uitgeeft :D

De mods maken de auto gewoon beter en vooral nog veiliger om dit vermogen aan te kunnen. Bij warmere temperaturen blijft de boel gewoon koeler dus dat kan nooit kwaad! Stock krijgen ze het inderdaad goed getrokken, echter Bram draait wel 100pk meer :D

Het blijft een persoonlijke keuze, een hobby of een passie voor de een terwijl de andere het als nutteloos aanziet :D
Mijn punt was gewoon: er halen personen aan dat bepaalde mods die Bram uitgevoerd heeft, en die redelijk veel geld kosten, geen enkele invloed gaan uitoefenen op de werking icm het hoger vermogen. Dus weggegooid geld en dan is er maar 1 "winnaar" en dat is de tuner.

Nu, iedereen doet met zijn geld wat hij doet maar bij velen gaat het hem meer over de cijferkes en de kick van het "hebben" dan over het plezier ervan. Plezier dat je amper op onze banen nog kan hebben. Tenzij je niet geeft om je rijbewijs.
 

philippe bakker

Forumguru
Mijn punt was gewoon: er halen personen aan dat bepaalde mods die Bram uitgevoerd heeft, en die redelijk veel geld kosten, geen enkele invloed gaan uitoefenen op de werking icm het hoger vermogen. Dus weggegooid geld en dan is er maar 1 "winnaar" en dat is de tuner.

Nu, iedereen doet met zijn geld wat hij doet maar bij velen gaat het hem meer over de cijferkes en de kick van het "hebben" dan over het plezier ervan. Plezier dat je amper op onze banen nog kan hebben. Tenzij je niet geeft om je rijbewijs.
Ja klopt. Ik moet af en toe mijn rijbewijs es afgeven :(. In 2018 wel maar 1 kleine boete gehad.
 

leon-cupra

Forumguru
Zeker weten. Zoals bij @Tuner111 , wanneer zal je de grotere intercooler missen? Tijdens het woon/werkverkeer of tijdens 'n uitstapje? Of tijdens 'n rondje Ring, enkele malen per jaar? Uitlaat wijzigen om mooiere geluid te verkrijgen? Als je daar liefhebber van bent, oké. Chippen, ok. Maar verdere modificaties, vind ik persoonlijk 'n beetje overkill voor dagdagelijks gebruik.
Ik gebruik m'n octi voor dagelijkse verplaatsingen en om te reizen. ( soms ritten van 1000 à 1300km). Tot op heden heb ik nog nooit vermogen tekort gekomen, of vermogensverlies gehad door te weinig koeling.
Ik heb zo de indruk, dat hoe meer mods, hoe minder kilometers er gereden worden.:pieker:
Maar de handelaren in dit spul en de tuners moeten ook leven;)
Ge komt oud he Dirk:deuk:

Tja ik versta Bram wel. Hij moet naar weinig kijken, werkt veel, zijn wagen is zijn hobby en het mag wat kosten. YOLO.
Mijn broer heeft ook nog zo zotte projecten gedaan tot je op een bepaald punt in je leven komt dat je iets rationeler moet gaan denken en beseft dat de hobby niet het belangrijkste is.
 

Kurtje

Forumguru
Mijn punt was gewoon: er halen personen aan dat bepaalde mods die Bram uitgevoerd heeft, en die redelijk veel geld kosten, geen enkele invloed gaan uitoefenen op de werking icm het hoger vermogen. Dus weggegooid geld en dan is er maar 1 "winnaar" en dat is de tuner.

Nu, iedereen doet met zijn geld wat hij doet maar bij velen gaat het hem meer over de cijferkes en de kick van het "hebben" dan over het plezier ervan. Plezier dat je amper op onze banen nog kan hebben. Tenzij je niet geeft om je rijbewijs.

De mods die hij uitgevoerd heeft zijn stuk voor stuk deftige mods, die de wagen een mooier constanter en veiliger hoger vermogen kunnen geven. Dat hij niet het max uit zijn blok heeft laten halen met de keuze voor Apec, dat is persoonlijk natuurlijk...

Nu dat verbruik van u Bram, daar wil ik toch echt wel eens mee rijden dan :D
Zit met de R op een liter of 10-11 momenteel. Maar 7.5 a 8.5 lijkt me echt onmogelijk met een normale tot sportieve rijstijl :D
 

LT83

Forumguru
Verbruik is inderdaad absurd zuinig en geeft aan dat Bram over het algemeen een rustige rijder is met redelijk wat langere stukken.
Wellicht dat hij af en toe een keer zn gaspedaal vloert, maar als je echt sportief met de 2.0tsi rijdt kom je zeker niet gunstiger dan 1 op 10-11.
Mijn vrouw heeft een Golf Variant 1.2tsi (met JD chip) en zij rijdt redelijk wat korte stukje en af en toe wat langer, doet gemiddeld circa 1 op 12-13 met een normale rijstijl.
 

louigi58

Senior Member
Ik zit met mijn RS ook op 1 op 11,5 met rustige rijstijl, woon-werk 1:14-15 afhankelijk van het aantal stoplichten op rood.
Meestal laatste 4-5km als olie op 90 graden is nog even gassen. Dan gaat het snel naar de 1:10
 

leon-cupra

Forumguru
Discussie nr 76890 over het verbruik van Bram. :deuk:
Dat verbruik is haalbaar. Tijdens onze ritjes naar vakantiebestemmingen haalde ik dat verbruik ook maar was dan 300km autostrade tegen 120. Mijn broer haalt dat verbruik ook met zijn RS 220 tijdens zijn dagelijkse ritjes maar dan spreek je niet over een sportieve rijstijl, laat staan over een vlotte rijstijl, maar over een bomma-rijstijl. :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Mijn verbruik met de RS zat op 15L :deuk:
Korte ritjes van 4km, dat 4x per dag. Wanneer we ermee naar Temse reden zakte gemiddeld verbruik wel een paar liters. Maar na de komst van de S3 stond hij in het weekend quasi steeds stil dus tja ...
De MX5 is nu ook nog steeds 10L ondanks 400kg minder en pak minder vermogen.
 

JurgenM

Forumguru
Wij rijden vooral rond de kerk maar doen de laatste weken veel stukken a 120km. Op het traject zit 40km rijksweg met 12 stoplichten, niet altijd rood he, rest autostrade. Aan de stoplichten willen ze maar al te graag weten hoe vlug die Skoda naast hun echt is en ik en zelfs mijn vrouw laten dat maar al te graag zien. Autostrade gemiddeld 130, soms wat langzamer en soms wat harder, en bij mij meestal een serieuze uitschieter. :D (Het is ook gewoon zalig he!)
We rijden gemiddeld tussen de 615km en 650km met een tank gemeten over de laatste vier tankbeurten en tanken altijd tussen 45,5l en 47,5l (Ja ik rij hem altijd bijna leeg.) Reken zelf maar uit maar het is perfect haalbaar.
Even terzijde maar toen ik er 47,5 ingooide ben ik met de billen dichtgeknepen tot aan het tankstation geraakt. :jaja:

(Met Shell 98 haal ik dat niet, altijd Aral 102.)
 

philippe bakker

Forumguru
Wij rijden vooral rond de kerk maar doen de laatste weken veel stukken a 120km. Op het traject zit 40km rijksweg met 12 stoplichten, niet altijd rood he, rest autostrade. Aan de stoplichten willen ze maar al te graag weten hoe vlug die Skoda naast hun echt is en ik en zelfs mijn vrouw laten dat maar al te graag zien. Autostrade gemiddeld 130, soms wat langzamer en soms wat harder, en bij mij meestal een serieuze uitschieter. :D (Het is ook gewoon zalig he!)
We rijden gemiddeld tussen de 615km en 650km met een tank gemeten over de laatste vier tankbeurten en tanken altijd tussen 45,5l en 47,5l (Ja ik rij hem altijd bijna leeg.) Reken zelf maar uit maar het is perfect haalbaar.
Even terzijde maar toen ik er 47,5 ingooide ben ik met de billen dichtgeknepen tot aan het tankstation geraakt. :jaja:

(Met Shell 98 haal ik dat niet, altijd Aral 102.)
Ik haal 400 km met een bak. Op vakantie ook 600 km.
 

leon-cupra

Forumguru
@JurgenM , als je 90% gewoon rijdt en 10% sportief en zeker op dergelijke afstanden, ga je uiteraard gemakkelijk dat verbruik halen.
Toen ik met de RS naar Temse reed, 20km tussendoor en 60km autostrade waren er ook stukken waar ik de 308pk gebruikte. Dat gaf amper een halve liter tot 1liter meerverbruik. Maar gebruik het vermogen op kortere afstanden (10-20km) en je haalt nooit de 7-8L. Tenzij met een blok onder je pedaal.
 

Cordoba

Forumguru
Mods zijn persoonlijke dingen.. als jij uw rske goed genoeg vond stock is dat voor jou goed. bij me was er toch een gemis naar sound en punch..

De RS is standaard een zeer vlotte wagen.. maar snel neen.. met de mods die ik nu gedaan heb is de beleving x10 gegaan. heb ik een zeer lekkere duw in de rug en blijft de boel mooi heel en koel..

Als je alleen voor de beleving/ervaring gaat, kun je beter wat anders kiezen dan een moderne wagen, en bijvoorbeeld gaan voor een Golf I GTI, of voor zoiets als een Donkervoort 8, en die laatste is er ook in RS uitvoering.
 
Bovenaan Onderaan