Tuner's Skoda Octavia RS 245 Berline "Octavius Rsus 'Codename': Red Baron"

louigi58

Senior Member

Kurtje

Forumguru
Ik zou er ook nog wat aan laten draaien hoor :D hahahaha

Nee als je zelf tevreden bent is het absoluut in orde!
Apec geeft niet de hoogste waardes dat wist je inderdaad op voorhand...
 

Tuner111

Forumguru
Ja,ok, maar al die andere wijzigingen, die tenslotte ook kosten, hebben nu eigenlijk geen nut, zoals die grotere intercooler bijvoorbeeld. Mods zijn leuk, maar heb je er wel wat aan? Als je safe wilt gaan, wijzig dan niks, of ga voor standaard chippen.
Daar wil ik even op ingaan..

Ik mod om problemen te voorkomen bij een stage 2 chip. De standaard stukken zijn niet voorzien om 340 pk te ontwikkelen..

Neem de de Diverter Valve.. Die kan die druk niet aan en zal na een tijdje failen. Zelfde met de standaard Downpipe.. En ga zo maar door.. Ook heb ik nu een mooie setup om later naar een stage 3 te gaan met de genoemde turbo hierboven.. En ja ik heb gezegd dat 460 nm genoeg is voor fwd en dat is ook zo.. Maar als ik een andere turbo zou nemen zou ik ook niet boven de 500 NM willen gaan.. Pk's kan je niet genoeg hebben

Maar wat ik me afvraag is of de bovenstaande geen andere dp heeft.. Standaard zie ik zeer weining dit doen.. En als het de standaard dp is vraag ik me af hoe lang de boel onder druk heel blijft.. Tijd zal het uitwijzen..
 

Tuner111

Forumguru
Volgens Eric van VAGTechniek alles binnen veilige marges gedaan, mede omdat ik de auto voor caravan gebruik.
Hier nog een link naar vergelijkbare motor in Audi TT 230:https://www.facebook.com/search/str/vagtechniek+audi+tt+2.0+tsi+original:+230pk/keywords_search?epa=SEARCH_BOX

dan heb je geluk gehad met je blok :) het blok zelf kan gemakkelijk +400 pk aan het zijn de delen er rond die soms niet zo goed kunnen tegen dat vermogen..

Als geld nu issu was had ik al lang een apr forged blok gekocht en dan kan je pas echt zot gaan in het vermogen :D
 

Spector

Forumguru
dan heb je geluk gehad met je blok :) het blok zelf kan gemakkelijk +400 pk aan het zijn de delen er rond die soms niet zo goed kunnen tegen dat vermogen..

Als geld nu issu was had ik al lang een apr forged blok gekocht en dan kan je pas echt zot gaan in het vermogen :D
je moet ook een beetje geluk hebben met die dingen denk ik. Mijn collega heeft z'n Audi S3 2.0TFSI ABT getuned naar 380pk met andere downpipe, intercooler en uitlaatsysteem, tot bij 80k het blok scheurde. Dit is toen een getouwtrek geworden van een paar maanden tussen de dealer en PON waarbij PON uiteindelijk heeft toegegeven en er een nieuw
blok in gezet is voor rekening van PON.
 

Tuner111

Forumguru
je moet ook een beetje geluk hebben met die dingen denk ik. Mijn collega heeft z'n Audi S3 2.0TFSI ABT getuned naar 380pk met andere downpipe, intercooler en uitlaatsysteem, tot bij 80k het blok scheurde. Dit is toen een getouwtrek geworden van een paar maanden tussen de dealer en PON waarbij PON uiteindelijk heeft toegegeven en er een nieuw
blok in gezet is voor rekening van PON.

ja dat is idd zo.. maar goed boys and toys hé :D
 

louigi58

Senior Member
Inderdaad een beetje geluk hebben, mijn vorige RS had dezelfde stage 1+ Tuning.
87000km probleemloos en bij de nieuwe eigenaar ook weer 20k probleemloos.
Buiten normale beurten helemaal niets.
0,5 Ltr olie op 15000 km.
 

oco1979

Forumguru
Top.
aanpassingen zoals de interkoeler is een goeie investering.
Inlaattemperatuur zal langer koeler blijven waarbij het extra vermogen langer kan gebruiken.
Je kan idem vermogen hebben maar deze ga het vermogen afknijpen als de inlaattemperatuur te hoog word.

Al de andere aanpassingen zijn ook goed.

Als je de OEM vermogenscurve bekijkt zie je hier duidelijk dat die motor veel meer in zijn mars heeft aan PK's gezien die afgeknepen is in hoger toeren.

Veel plezier ermee, veilige km's.

Apec vs br vs dvx. : die laatste 2 worden te groot, apec meer klantgericht en kleiner.
 

Tuner111

Forumguru
Top.
aanpassingen zoals de interkoeler is een goeie investering.
Inlaattemperatuur zal langer koeler blijven waarbij het extra vermogen langer kan gebruiken.
Je kan idem vermogen hebben maar deze ga het vermogen afknijpen als de inlaattemperatuur te hoog word.

Al de andere aanpassingen zijn ook goed.

Als je de OEM vermogenscurve bekijkt zie je hier duidelijk dat die motor veel meer in zijn mars heeft aan PK's gezien die afgeknepen is in hoger toeren.

Veel plezier ermee, veilige km's.

Apec vs br vs dvx. : die laatste 2 worden te groot, apec meer klantgericht en kleiner.

ik heb de logs mogen inkijken en de intercooler blijf onder full load maar 18 graden als het 10 buiten was dus maar een 8 graden verschil wat erg goed is :)
 

LT83

Forumguru
Met deze temperaturen doet die koeler niets extra ben ik bang ;)
Je gaat pas echt verschil merken als het 20+ graden is en je langdurig vermogen vraagt. Zeg een 40-220 sprint, meerder sprintjes achter elkaar, volgas circuitgebruik of topsnelheid runs op de Autobahn. De standaard koeler kan dit vermogen nog redelijk goed aan hoor, ga je echt boven de 400pk draaien dan is het verschil groter.
 

Kurtje

Forumguru
Inderdaad met deze koude temperaturen ga je dat verschil niet merken, het is wanneer het buiten 20-25-30 graden is dat je er zeker en vast profijt mee gaat doen! Je vermogen gaat veel langer constant blijven, en niet inzakken door te hoge temperaturen...

Je moet inderdaad ook geluk hebben met je tuning, ik heb met mijn Cupra dik 90K rondgereden met tuning (eerst 372pk/486nm en naderhand 400pk/555nm) zonder ook maar iets aan de hand te hebben. Veel heeft te maken met hoe je met je spullen omgaat en de 'kleine' regeltjes volgt.

Hier kriebelt het ook om stap voor stap nog verder te kietelen :D
 

dirkie996

Forumguru
Maw de "eindwinnaar" is de tuner
Money in the pocket
Zeker weten. Zoals bij @Tuner111 , wanneer zal je de grotere intercooler missen? Tijdens het woon/werkverkeer of tijdens 'n uitstapje? Of tijdens 'n rondje Ring, enkele malen per jaar? Uitlaat wijzigen om mooiere geluid te verkrijgen? Als je daar liefhebber van bent, oké. Chippen, ok. Maar verdere modificaties, vind ik persoonlijk 'n beetje overkill voor dagdagelijks gebruik.
Ik gebruik m'n octi voor dagelijkse verplaatsingen en om te reizen. ( soms ritten van 1000 à 1300km). Tot op heden heb ik nog nooit vermogen tekort gekomen, of vermogensverlies gehad door te weinig koeling.
Ik heb zo de indruk, dat hoe meer mods, hoe minder kilometers er gereden worden.:pieker:
Maar de handelaren in dit spul en de tuners moeten ook leven;)
 
Laatst bewerkt:

Tuner111

Forumguru
Zeker weten. Zoals bij @Tuner111 , wanneer zal je de grotere intercooler missen? Tijdens het woon/werkverkeer of tijdens 'n uitstapje? Of tijdens 'n rondje Ring, enkele malen per jaar? Uitlaat wijzigen om mooiere geluid te verkrijgen? Als je daar liefhebber van bent, oké. Chippen, ok. Maar verdere modificaties, vind ik persoonlijk 'n beetje overkill voor dagdagelijks gebruik.
Ik gebruik m'n octi voor dagelijkse verplaatsingen en om te reizen. ( soms ritten van 1000 à 1300km). Tot op heden heb ik nog nooit vermogen tekort gekomen, of vermogensverlies gehad door te weinig koeling.
Ik heb zo de indruk, dat hoe meer mods, hoe minder kilometers er gereden worden.:pieker:
Maar de handelaren in dit spul en de tuners moeten ook leven;)

ieder zijn opvatting hierover hé dirkie ;)

Mods zijn persoonlijke dingen.. als jij uw rske goed genoeg vond stock is dat voor jou goed. bij me was er toch een gemis naar sound en punch..

De RS is standaard een zeer vlotte wagen.. maar snel neen.. met de mods die ik nu gedaan heb is de beleving x10 gegaan. heb ik een zeer lekkere duw in de rug en blijft de boel mooi heel en koel..

en de intercooler is vooral een investering voor in de lente/zomer met de steeds hetere zomers hier is dat geen overbodige luxe hoor met deze power.. ik blijf erbij "better safe than sorry"...

En tja we moeten toch allemaal een hobby hebben.. de ene plakt vliegtuigen de andere zit op cafe en nog een andere zit hele dagen te vitten.. dan mod ik vele liever aan mijne wagen ze.. vele leuker :D
 

Kurtje

Forumguru
Ben ik het ook helemaal mee eens Bram, snap de opmerking niet van Leon-Cupra: eindwinnaar is de tuner?
Bram heeft toch zelf gekozen waar hij zijn centen aan uitgeeft :D

De mods maken de auto gewoon beter en vooral nog veiliger om dit vermogen aan te kunnen. Bij warmere temperaturen blijft de boel gewoon koeler dus dat kan nooit kwaad! Stock krijgen ze het inderdaad goed getrokken, echter Bram draait wel 100pk meer :D

Het blijft een persoonlijke keuze, een hobby of een passie voor de een terwijl de andere het als nutteloos aanziet :D
 
Bovenaan Onderaan