Tuner's Skoda Octavia RS 245 Berline "Octavius Rsus 'Codename': Red Baron"

polle90

Forumguru
Proficiat met de bestelling!! We dachten dat het er nooit van ging komen :deuk:;)
Besteld bij Skoda Waasland?

Gedurfde keuze, velvet red. Weinigen durven het aan maar is uiteraard schitterend op een vRS. Sedan zou niet zozeer mijn keuze zijn. Ben meer een combi-man. Ik zou ook nog wel zeker niet de chroome raamomlijsting nemen zoals op de foto. Zwart staat stukken sportiever en matcht meer met het geheel.
Ik denk dat het de lichtinval is. Een RS245 is normaal niet te krijgen met de chrome raamomlijsting.
 

Goofy@5E

Forumguru
Ik denk dat het de lichtinval is. Een RS245 is normaal niet te krijgen met de chrome raamomlijsting.

+1 op de rs245 staat oem het ,,black pack,, houd in dat de raamomlijsting en raam rondom de gril vooraan in het zwart zijn alsook de spiegel kap,
 
Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
Weinig toe te voegen aan alle positieve reacties.

Kleur goed gekozen hoor. Gewaagd maar staat zeker goed! Zelf vijf jaar terug toch niet de rode Mazda zes durven kiezen en nu ook weer niet de rode Superb Sportline maar man, man, man. Het rood ziet er wel echt goed uit. Zeker als je alle chroom skipt en voor hoogglans zwart vervangt.

Gefeliciteerd dus met je Rode Baron!
 

Rallye

Forumguru
Ik zou ook nog wel zeker niet de chroome raamomlijsting nemen zoals op de foto. Zwart staat stukken sportiever en matcht meer met het geheel.

Volgens mij is dat gezichtsbedrog op de foto. Ik dacht eerst ook chrome te zien, maar het is gewoon de weerschijn van het felle licht. Auto heeft geen chrome omlijsting.
 

leon-cupra

Forumguru
Weinig toe te voegen aan alle positieve reacties.

Kleur goed gekozen hoor. Gewaagd maar staat zeker goed! Zelf vijf jaar terug toch niet de rode Mazda zes durven kiezen en nu ook weer niet de rode Superb Sportline maar man, man, man. Het rood ziet er wel echt goed uit. Zeker als je alle chroom skipt en voor hoogglans zwart vervangt.

Gefeliciteerd dus met je Rode Baron!
rood is wel moeilijk te onderhouden. Komt na een tijd beetje dof. Mijn zus heeft een rode polo en daar zie je dat goed. Met rood dus belangrijk om met goede producten te werken die de glans behouden. Maar zal voor Bram geen enkel probleem vormen.
 

ertromp

Forumguru
rood is wel moeilijk te onderhouden. Komt na een tijd beetje dof. Mijn zus heeft een rode polo en daar zie je dat goed. Met rood dus belangrijk om met goede producten te werken die de glans behouden. Maar zal voor Bram geen enkel probleem vormen.
Volvet red is een metallic lak dus die gaat echt niet dof worden
Ook de unilakken hebben bij recente VAG producten een prima blanke laklaag die ook zonder uitgebreid poetsen hun glans behouden kan ik uit ervaring zeggen. Mijn rode Seat staat nu 2 1/2 jaar buiten in weer en wind en is sinds aflevering alleen met Gyeon Bathe+ gewassen en glimt je tegemoet :D
 

s-line

Forumguru
Maar ondanks de blanke lak gaat rood echt wel verkleuren hoor!
Er zitten veel pigmenten in die door de zon vervagen ook onder de blanke lak. En natuurlijk helpt het om het goed te beschermen maar het is net als alle signal kleuren zeer gevoelig voor verkleuring.
 

Canon-Eye

Forumguru
Is dat verkleuren dan over een periode aan te geven? Na x jaar?
Ik heb in het verleden 3x **) een signaalrode auto nieuw gekregen: eerst een Golf-1 en 2x een Audi80.

Nu reed ik er zelf nooit langer mee dan een jaar of 3, 4 dus ik heb nooit een kleurprobleem ervaren. De Golf is daarna nog een tijdje gebruikt door een collega en daar was ook niks aan te zien. Naar mijn ervaring zul je dan ook de eerste ca. 6 jaar vanaf nieuw weinig of geen last hebben van verkleuring.
Maar het is me wel vaker opgevallen dat veel rode auto's vanaf pakweg een jaar of 8, 9 echt lelijk beginnen te verbleken naar een typisch vaalrood, net of er een grijze stoflaag overheen groeit.
Hoewel ik rood voor veel auto's ook een heel mooie kleur vind, zal ik die als particuliere koper (die wat langer met zijn investeringen moet doen) niet meer zo snel kiezen.

**) edit;
Geen 3 maar 4 rode auto's gehad: in de jaren '70 ook nog een mooie rooie NSU Prinz-4 gereden. Maar die was van mijn vrouw en stond veel in de garage, dat scheelt.
 
Laatst bewerkt:
De auto van Bram zal wel naar de detailer gaan. Denk dat de auto geen last zal hebben van verkleuring. Met de juiste bescherming en het gepast onderhoud blijven de huidige lakken perfect intact.
 

Canon-Eye

Forumguru
Met de juiste bescherming en het gepast onderhoud blijven de huidige lakken perfect intact.
Zijn er dan middelen die de pigmenten in de lak beschermen tegen de inwerking van het UV-rijke zonlicht?

De "oplossing" om zo'n vaalrode koets voor het oog weer netjes te krijgen bestond destijds (d.w.z. enige decennia geleden) uit een busje De Kommandant (cleaner) waarmee je die vale toplaag er feitelijk vanaf polijstte. Dat lijkt me bij de tegenwoordige lakdikte (of beter: -dunte) sowieso niet aan te bevelen, nog afgezien van de deklaag blanke lak die ook nog in de weg zit...
 

Cordoba

Forumguru
Maar ondanks de blanke lak gaat rood echt wel verkleuren hoor!
Er zitten veel pigmenten in die door de zon vervagen ook onder de blanke lak. En natuurlijk helpt het om het goed te beschermen maar het is net als alle signal kleuren zeer gevoelig voor verkleuring.

Ik zie daar toch wel grote verschillen in: bij het ene automodel begint na een jaar of 7-8 de lak al serieus op te bleken, bij andere automodellen zie je het na 15 jaar niet of nauwelijks. Ik heb het bewust over automodellen, want vaak zie dat bij model X veel exemplaren het probleem hebben, bij andere modellen zie je het eigenlijk nooit. Een blanke laklaag over de rode kleurlak is inderdaad geen garantie dat de lak niet verkleurt, al is de kans volgens mij wel kleiner als er een blanke lak op zit. Zou het kunnen dat verschillende lakfabrikanten, verschillende pigmenten gebruiken voor rood? Overigens filtert een blanke lak ook het UV-licht, maar in welke mate het filtert is afhankelijk van de (optische) dikte van de blanke laklaag, maar ook de samenstelling van de blanke laklaag.
 
Bovenaan Onderaan