Tuners Golf MK8 R Variant "Codename: Sonic The R"

Tuner111

Forumguru
370582820_10230465115161983_7180309128264168959_n.jpg

Zo even een update..
Ondertussen een dikke 4000 km verder & het is nog altijd zeer fijn vertoeven in "Sonic".

Begin de mogelijkheden te leren kennen van de wagen, Waar de limiet licht voor mezelf & tot waar het safe is. Het is echt zo een evolutie tegenover de vorige r. Speelser maar toch nog volwassen zoals ik het ook eens verwoord. Komende zaterdag een roadtripje doen om de wagen even verder te leren kennen. Natuurlijk naar de eifel & een leuke race meepikken aan de ring (RCN).

Wat me ook opvalt is hoe luid de wagen toch is ondanks een opf er tussen. hij popt en pruttel er lekker op los.. Aan de lichten was er zelf iemand verschoten :D Een andere catback is dus helemaal niet nodig. Luid genoeg voor me.

Ook kijken de mensen blijkbaar graag naar de wagen. Krijg regelmatig een duimpje of zeggen naast me aan de lichten "Leuke wagen!". Niet dat ik hem daarvoor gekocht heb. Maar is toch altijd leuk..

Wat er zeker volgend jaar op de planning staat is een bandenwissel naar PS4S of tegen dan de 5... De huidige Bridgestone's zijn zeker niet slecht maar in mijn gevoel waren de PS4S veel stiller & plakken ze beter op de weg bij nat weer.

Ik ben nog altijd zeer blij met deze leuke wagen :love:
 

leon-cupra

Forumguru
Vind je het luid vanbinnen?
Vorige week nog eens met mijn broer zijn R meegereden. Zelfs met alle kleppen open is het nog vrij “stil” binnen. Je hoort uiteraard wel de knalletjes maar het echte uitlaatgeluid is enorm gedempt. Maar als je dan buiten staat en je hoort hem optrekken , dan valt je euro waarom de meesten zo boos kijken. Had dat trouwens ook in de M2.
 

JeSko

Forumguru
Zijn zulke auto's niet voorzien van extra demping rondom de uitlaten? Net om te voorkomen dat er extra geluid door de cockpit komt? Ik herinner me dat de isolatie en de hitteschilden op bv een M2 die ik eens gezien heb onderin echt gigantisch zijn, tov een normale auto. Daarom komt het geluid bij onze auto ook zo hard binnen soms.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko eigenlijk belachelijk om dat extra te isoleren. De meeste eigenaars plaatsen dan nog een extremere uitlaat omdat de uitlaat amper hoorbaar is binnenin.
 

leon-cupra

Forumguru
Met de ramen dicht en de drive-mode in normaal is het alsof je met een gewone golf onder baan bent. Zet je hem in sport krijg je de knallen erbij en dan pas komt het speciale erbij, maar dan nog … het loopt dan nog niet over.
Buiten is het een totaal ander verhaal. Dan is een R in sport asociaal. Mijn broer hoor je met zijn R nog een paar km ver wanneer hij echt doortrekt en blijft gaan.
 

Tuner111

Forumguru
@leon-cupra

Vanbuiten he, binnenin is het wel stil op enkele zeer luide knallen na bij het vertrekken :D

Vindt het zo wel goed, wil ik het horen even ruit open en ik kan genieten. Anders is het de meest normale golf die je kan hebben..

Truckje is ook om de kofferklep beetje open te zetten.. zo kan je nog meer "genieten" :D

@JeSko

Het is idd zo dat ze daar wat extra schilden enzo steken.. om de cabin wat meer sound confort te geven..
 

Rallye

Forumguru
Ik meen gelezen te hebben dat VW bij de Golf 8 GTI het uitlaatsysteem luider heeft gemaakt dan bij de 7.5 omdat er klachten waren over het te beschaafde karakter na de partikelfilter. Ik moest wel een beetje wennen aan de wat luidere demper ten opzichte van mijn RS.
 

Tuner111

Forumguru
@Rallye

Zou zeker kunnen wat je verteld. De 7.5 met opf was idd erg stil voor een HH...

Voor de sound beleving moet ik juist nog de VWR600 monteren en dan is dat ook voor me genoeg. Leuke turbo sound en dan een niet te luide uitlaat.. meer dan genoeg & ook snel genoeg.
 

Tuner111

Forumguru
@Rallye valt wel mee.. zijn er die veel duurder zijn maar niks meer doen dan mooi zijn :D
De VWR600 had ik ook op de baron & was er content van dus neem ik deze terug
 

sitechris

Donateur
Hangt soms ook af van de auto. Bij de 5F Leon cupra was de ST duidelijk stiller dan de hatchback, omdat de beredenering was dat het een familieauto is. Bij de Golf R is dat volgens mij niet zo, maar je kunt dus verschillen per model hebben. Daarnaast heb je nu veel meer filters (OPF en dergelijke) die het uitlaatgeluid verder dempen.

Op een M2 is dat jammer, maar op een meer allroundauto als een Golf R Variant of M340i vind ik dat juist passend. Die auto's moeten ook GT-kwaliteiten bieden.
 

Tuner111

Forumguru
@sitechris Klopt idd.

Maar als ik dan de opf versies van de 7.5 golf r/variant vergelijk is de mijne echt duidelijk luider en daar schrik wel van. Ik had namelijk naast het plofje niets echt meer te horen met alle cats en filters erop. Maar het tegendeel is wel waar...

Op de M2 is het idd jammer, maar eerlijk de nieuwe is echt geen mooie wagen & is het geluid dan ook niet zo belangrijk voor me meer... Voor me bij bmw van de nieuwe wagens is de M3 touring de enige mooie wagen dat ze hebben & dan het liefste in het zwart. Zo valt de lelijke gril minder op :D

aan de ring stond een mat zwarte met gele lampen. kon ik echt wel smaken :D
 

leon-cupra

Forumguru
Wat is er eigenlijk naast de Golf R gekomen van wagen, @Tuner111 ? Je ging toch een bedrijf-benz “krijgen”?


Betreft de M2, is zo een wagen “you love it of you hate it”. Design is zo not-europees dat we daar ook wel even aan moeten wennen. Eens gewend is dat design best wel te pruimen (je moet er dan wel voor open staan). Net hetzelfde met de gril van de M3/M4 en de iX. In het begin aartslelijk maar eens gewend …. Stiekem vind ik zo een iX wel een mooie opvolger voor de tesla :pardon:
 

Tuner111

Forumguru
374211536_10230525724677183_1178434546661490242_n.jpg

Zoals ik in de vorige post schreef was het tijd om even richting het Eifel gebied te trekken. Om de R toch nog wat beter te leren kennen...

De weg naar daar was GEWELDIG. De wagen is op hogere snelheden zeer stabiel & voelt erg rustig aan. Elke oneffenheid in de weg werkt hij met gemak weg. Ook waarmee hij snelheid oppikt is gewoon zeer goed. De R voelt sneller aan dan de baron en heeft op papier toch het zelfde vermogen als de baron. Iets zegt me dat er toch meer dan 320a340pk onder de kap zit.

Eens aangekomen wat wegen gaan opzoeken waar ik de bochtencapaciteit van de r eens kan testen. Ik sta toch versteld wat de r kan volgens mijn limiet natuurlijk. Elke bocht dat ik hem ingooi neem hij met gemak & je voelt het nieuwe 4x4 systeem mooi werken. Het is ook niet meer het steriele van vroeger op de 7/7.5 r. hij durft een stapje te zetten.. Natuurlijk binnen de limieten van wat vw wil :D Drift modus heb ik daar niet opgezet. in de R stand ging hij al goed genoeg :)

Aangekomen aan de ring een pauze genomen en een leuke race meegepikt. Het unieke aan de Nürburgring is dat je gewoon in de pits kan binnenlopen en genieten & bewonderen van al dat leuk speelgoed. En natuurlijk live een pitstop kan meepikken, wat toch altijd indrukwekkend is!

Eens we wat gegeten hadden de weg verder gezet naar de "De Geierlay hangbrug". Deze is op een 60tal km van de ring & onderweg kom je de ene leuke weg na de andere tegen waar ik nog meer versteld stond van wat deze machine kan. Elke bocht of heuvel of haarspeldbocht neem hij met gemak!

Een aangekomen aan de De Geierlay hangbrug moet ik toch zeggen dat ik versteld stond wat ze daar gedaan hadden. De foto's doen amper de brug eer aan. Altijd leuk een gaaf stukje techniek te zien & natuurlijk ook het landschap!

1693834028490.png

Dan hup terug naar de ring voor toch een rondje te gaan doen :D

Ze zeggen wel eens bloed kruipt waar het niet gaan kan. En dat was ik dit geval ook zo, de nordschleife was maar een uurtje open dus was het toch spannend om te zien of we er gingen opgeraken. Met de ondertussen legendarische files net voor het open gaat is het met maar 1 uur niet niets.

Na een half uurtje schuiven & een kleine sluiting (eerste was direct al van de baan gegaan). Op de ring geraakt het resultaat zie je hieronder. (sorry voor de slechte camera angel) Vooral een rondje van nog meer aanvoelen wat kan en niet. Met een hele deel ongevallen is het toch nog een leuke rondje geweest. maar helaas was er geen tijd meer voor een 2de. Je hoort me ook in het filmpje een paar rempunten aanhalen aangezien het toch 3 jaar geleden was sinds mijn laatste rondje daar.


Wat me vooral aangenaam veraste was het remvermogen van de standaard remmen! Totaal geen fade op de hele tijd op de ring of ernaast :D

Kortom het was een geslaagde rit :) op naar meer van dit!
page_24285276-29456c25120867634563c91ab471bef9 kopiëren.jpg
 
Bovenaan Onderaan