TSI motor problemen gehad?

Heb jij problemen ondervonden met je TSI motorblok?


  • Totaal aantal stemmers
    79
Mijn superb 1.4 tsi uit 2009 wordt nu aangepakt omdat het bekende probleem is gediagnosteerd. Nokkenasversteller en ketting worden nu vervangen. Begreep vanuit de skoda dealer dat ik de 4e was waarbij de diagnose is gesteld. Hopelijk rijdt hij straks weer een stuk stiller. Ook hoop ik dat de rode oil pressure failure meldingen hiermee opgelost worden.
 

Wanderer200

Senior Member
In een ander topic heb ik aangehaald dat ik met mijn 1.4TSI DSG moeite heb om een verbruik van 1:14,5 te halen dit lukt alleen op de snelweg en door echt heel voorzichtig te rijden.

In dat topic werd geopperd dat ik misschien last heb van het ketting/distributie probleem. Als ik bij koude start goed oplet dan hoor ik wel een heel licht tikkend geluid, maar ik heb nog nooit een auto gehad met een ketting dus ik weet niet wat normaal is. Ik heb filmpjes op youtube bekeken/beluisterd en het is duidelijk niet het "RRRRRRRRRRRTT" geluid wat ik daar hoor, dat zijn echt TSI's die klinken als een oude diesel :tongue: en dus duidelijk een ketting probleem hebben.

Ik heb een mail gestuurd naar de dealer waar de auto tot 60.000km in onderhoud is geweest in die tijd is de ketting niet vervangen. De 90.000km beurt en de beurt bij aanschaf (101.000km) zijn door de Skoda dealer gedaan waar ik hem gekocht heb, bij hun heb ik nog niet nagevraagd of de ketting vervangen is.

Op internet lees is dat deze motorcode's de problemen hebben: BLG, BMY, BWK, CAV, CBZ, CDGA, CNWA, CNWB dus dat zal ik ook nog nakijken (waar vind ik die code?).
 

Wanderer200

Senior Member
ok ga ik dat vanavond eens controleren maar aangezien de auto van 12-2009 is zal hij sowieso wel tot de doelgroep met potentiele problemen behoren.
 

Wanderer200

Senior Member
Op internet lees is dat deze motorcode's de problemen hebben: BLG, BMY, BWK, CAV, CBZ, CDGA, CNWA, CNWB dus dat zal ik ook nog nakijken (waar vind ik die code?).

Ik heb motorcode CAXA, dus dat is opzich goed nieuws..? eerlijk gezegd denk ik dat het weinig uitmaakt welke motorcode je hebt.
 

Zespri

Forumguru
Mijn Yeti 1.8 tsi (bouwjaar eind2010) heeft een onverklaarbare hoog olie gebruik.

Ratel vrij, motor loopt als een tierelier, geen olie sporen en verdere klachten heb ik niet over de wagen.

Wat ik wel hoorde dat 1.8 TSI bij audi / VW veel last hebben van oliekeerringen die lekkage geven met alle gevolgen van dien... maar of dit allemaal waar is weet ik niet mijn dealer zei van niks te weten.

En de genoemde terugroepactie 15D7 ( dit was in 2012) zou mijn auto niet voor in aanmerking komen terwijl mijn wagen wel van 2010 en motornr CDAA is.

Het hoge olie verbruik en de verhalen die er spelen over TSI motoren zorgen wel voor onrust bij mij.

Vervolg van bovenstaand verhaal 13-7-2014

Afgelopen week was ik onderweg met mijn wagen in Den Haag. Ik woon in Drenthe De heen weg geen enkel probleem. vervolgens ging de stad in begint er een waarschuwing (oranje) lampje in het boordcomputer op te lichten. lampje was een uitroepteken met een kilometerklok en een tekst dat je niet boven 4000 toeren mag komen.

Afijn ik stop en check me olie pijl -- die was goed keurig in het midden van max en min. omdat ik toch in de buurt was van de lokale skoda dealer denk ik rij daar even naar toe en laat het checken.

Die jongens begonnen direct de auto uit te lezen .... nu komt het rare geen fout melding opgeslagen..

De boordcomputer heeft de foutmelding niet opgeslagen.

Oliepeil goed .... Hun advies was gewoon doorrijden en de oliepeil te laten monitoren bij mij eigen dealer.
Mijn eigen dealer houd al een tijdje die oliepeil in de gaten (dwz ik check de peil en bij twijfel en of laag staand ga ik naar de dealer en die noteert de boel dan) maar ja dat deden ze al een tijdje en zij konden geen rare afwijking constateren ... dit vertelde ik dus ook aan de haagse dealer...

Toen kwam de monteur die mijn auto onder handen had met een aantal kopieën. Deze kopieën betroffen allemaal opmerkingen met foto's van problemen met 1.8 tsi motoren waaronder de oliekeerring problematiek, de spanners en kettingen maar ook sensoren die zich zelfstandig maken op onverklaarbare redenen.

De 1.8 TSI bouwjaar 2010 heeft dus blijkbaar 3 erkende problemen.

1. de ketting spanner en ketting
2. oliekeerringen cilinderkoppen
3. oliedruk sensor die zomaar los kan raken

De 1ste fout van de ketting en spanner daar hebben ze terugroepactie van gehad en die was bij mijn auto al in de fabriek opgelost. bij de jongste versies komt dit niet meer voor.

De 2e fout komt alleen voor bij oudere eerste generatie van deze motor en komt sporadisch voor bij de Skoda yeti 4x4 1.8 tsi ( helaas voor mij hier maak ik kans op maar dat weet ik dus nog niet zeker) behalve bij de nieuwste versie dan blijkt men dit onderdeel ook te hebben aangepast.

De 3e fout dat is dus een rare zover ik heb begrepen blijkt dat dit bij alle jaargangen wel voor te komen behalve bij de nieuwste versies. Er blijkt dus een sensor in het oliecarter te zitten en deze schijnt zich zelf los te kunnen trillen en deze geeft dat af en toe dit soort foutmelding althans zo heb ik dit begrepen van de monteur.

Wil men dit kunnen bekijken dan zal de motor open gemaakt worden en daar voor zag de monteur op dit moment geen reden toe omdat de auto geen olie lekt en de olie peil nog goed was en de motor nog gewoon goed draait.

Tja daar is in mijn optiek niks tegen in te brengen. De hele check inclusief uitleg duurde meer dan uur en wat dacht u wat ik moest betalen ...... Helemaal niks ja zei de man behoort tot onze service..

U begrijpt dat mijn gevoel hierna tweeledig was enerzijds opgelucht dat er verder geen gekkigheid was en dat het niks koste anderzijds ja wat als ... en vul het maar in
 
Over de ontoereikende compensatie van reparatiekosten als gevolg van een gebrek aan mijn auto.

De voorgeschiedenis:
Wij waren de tevreden tweede eigenaar van een Skoda Octavia van 2009 met vierwielaandrijving en een 1.8 TSI motor. De kilometerstand is nu ca 76000 km.
onze tweede Octavia, de eerste, een 2.0 hebben we ruim 11 jaar gastvrijheid verleend.
Inmiddels is onze tevredenheid aanzienlijk afgenomen.
Hieronder een samenvatting van onze ervaringen.

Wij hebben last van het TSI probleem met de distributieketting. Het motormanagementlampje ging branden. Onze vaste garage, Vakgarage Van Dam, in Gouda heeft de boordcomputer uitgelezen en het was een probleem dat zat in, of werd geconstateerd door de nokkenassensor.
Verder zoeken leverde de diagnose “ketting te veel speling ” op.
Daarna contact opgenomen met de klantenservice van de Skoda importeur Pon. Die deelden mee dat een Skoda-dealer de diagnose moet stellen en dat de Skoda-dealer daarna een beroep kan doen op een coulanceregeling bij Pon.
Onze Octavia is vervolgens in behandeling geweest bij de nieuwe Skoda-dealer in Gouda, Van Beynum.
De kosten van de reparatie, het vervangen van distributieketting, kettingspanner, nokkenasversteller en regelklep bedraagt € 1785.
Een beroep op coulance door de dealer levert een resultaat op van 0%.

Vervolgens hebben wij contact opgenomen met de Klantenservice van de Skoda importeur.
Een medewerker van Pon Klantenservice heeft op dinsdag 4 augustus telefonisch contact opgenomen. In eerste instantie deelde hij mee dat de fabrikant niets voor ons kon doen. De importeur zou uit hoofde van commerciële overwegingen, samen met de dealer een gebaar kunnen maken in het kader van klanttevredenheid.
In ons geval signaleerde hij het probleem dat de auto niet in onderhoud was bij een Skoda-dealer, maar bij een ander autobedrijf. Er was dus geen relatie die de dealer zou motiveren om een gebaar te maken. Hij was desalniettemin bereid om in overleg te gaan met Skoda-dealer Van Beynum.
Het resultaat dat hij ons meldde was een aanbod van Skoda-dealer Van Beynum om € 100 bij te dragen, aangevuld door Skoda-importeur Pon met € 200, een totaalbedrag dus van € 300, uit te keren in de vorm van een tegoed voor toekomstig onderhoud bij Skoda-dealer Van Beynum.

Ik heb gereageerd dit een uiterst mager aanbod te vinden en gesuggereerd dit bedrag in mindering te brengen op de reeds betaalde rekening. Daarop werd niet positief gereageerd.

Vervolgens hebben wij op 9 augustus een brief gemaild aan het hoofd van de Klantenservice van Skoda Nederland met het verzoek dit eerste aanbod te willen heroverwegen en opnieuw met ons in gesprek te gaan over een passende compensatie.
Wij hebben gesteld te willen voorkomen dat wij onze ervaringen moet delen en een beroep moet doen op juridische ondersteuning.

De feiten:
Onze auto is in 2009 aan de eerste eigenaar geleverd door de Skoda-dealer Autobedrijf Rotor in Heerlen.
Wij hebben deze auto op 27 december 2011 gekocht bij Autobedrijf Smeeiing in Soest met een kilometerstand van 30.125 km.
De auto is voorzien van een distributieketting die aldus de fabrikant “een autoleven moet meegaan”.
De distributieketting is nu, tezamen met een aantal andere hiermee samenhangende onderdelen, al bij een kilometerstand van ca 76.000 km vervangen. Dat is iets dat niet overeenkomt met wat ik mag verwachten van een auto in deze prijsklasse en van een gerenommeerd merk.

Navraag bij andere eigenaren van VAG motoren van hetzelfde of vergelijkbare typen leert dat deze motoren veelal dezelfde problemen krijgen na een looptijd van tussen de 50.000 en 80.000 kilometer.

In het serviceboekje is een sticker aangebracht door de Skoda-dealer Rotor in Heerlen dat terugroepactie 15D7 is doorgevoerd. Navraag leert dat hierbij onderdelen van de nokkenasversteller inclusief het zeefje zijn vervangen. Navraag leert dat er binnen VAG bij andere TSI motoren is overgegaan tot het vervangen van de distributieketting en daarmee samenhangende onderdelen. Als dit ook bij onze Skoda was gebeurd, dan had dit deze dure reparatie bij mijn auto kunnen voorkomen.


Nog afgezien van de eventuele juridische impact van dit begrip, lijkt mij de benaming “verborgen gebrek” op zijn plaats.
In 2012 is verschillende keren op deze problemen ingegaan door autoconsumentenbladen als Autobild en Autoweek en door consumentenprogramma’s als Radar.
In diverse publicaties heeft de fabrikant van deze motoren, die gebruikt worden in VW, Audi en Skoda auto’s, erkent dat er problemen zijn opgetreden en dat deze in voorkomende gevallen opgelost en gecompenseerd worden.

De auto is, geheel volgens het onderhoudsschema, onderhouden door een Bovag gecertificeerde garage. Deze garage heeft, nadat het waarschuwingslampje ging branden, gesignaleerd dat er een probleem is met de distributieketting, waarna ik contact heb opgenomen met Skoda importeur Pon en op diens advies met de Skoda-dealer Van Beynum.
Wij zijn niet de eerste en de enige met dit probleem.
VW en Audi met een soortgelijke motor hebben dezelfde ellende meegemaakt. Wel wordt daar vaak nog, ook bij hogere kilometerstanden, een coulance toegepast op arbeid en onderdelen. Audi eigenaren die problemen kregen met een kapotte distributieketting bij een kilometerstand van 140.000 km deelden mee dat zij, na aandringen, de kosten van de reparatie gecompenseerd hebben gekregen met een aanbod van 70%.

Er zijn een aantal aanbieders van occasions die in hun advertenties van auto’s met deze motoren de opmerking zetten dat de distributieketting recent is vervangen.

Het is op voorhand volstrekt onduidelijk waarom in dit geval geen redelijke coulance wordt toegepast. Ik mag overigens alleen kijken naar de uitdraaien die de reparatie in beeld brengen. Het is de dealer niet toegestaan een uitdraai mee te geven. Ik mag de gegevens op een papiertje noteren.

Deugdelijk product:
Een fabrikant biedt een garantie aan gedurende een bepaalde periode.
Daarnaast is een fabrikant ook gehouden een deugdelijk product te leveren.
Dat de garantieperiode van de auto en van de modificatie met als code 15D7 is verstreken doet hieraan niets af.
De importeur is de vertegenwoordiger van de fabrikant in Nederland. Het gaat niet aan de verantwoordelijkheid af te schuiven op enerzijds de fabrikant en anderzijds de Skoda-dealer of de verkoper. Laten we wel wezen. Het gaat om een kostbaar en uiterst duurzaam gebruiksartikel van een gerenommeerd merk.

Onderhoud door een vakgarage:
Er is een uitspraak van het Europees Hof dat onderhoud aan een auto niet voorbehouden kan zijn aan een merkdealer. Ook andere gekwalificeerde garages mogen het onderhoud verrichten zonder dat dit afbreuk doet aan de rechten van een eigenaar, met als uitzondering loyaliteitsprogramma’s als Mobiliteitsservice.
Toen ik eigenaar werd van deze auto heb ik de registratie van de klantenpas aangepast en de nieuwe auto geregistreerd. Skoda had mij dus, als er een nieuwe terugroepactie geweest zou zijn , kunnen bereiken en uitnodigen. Dat heeft zich echter niet voorgedaan. Er zijn kopieën van het serviceboekje zodat duidelijk is dat het onderhoud op de voorgeschreven wijze is gedaan.

Klanttevredenheid:
Klanttevredenheid bereik je door een klant tevreden te stellen.
Niet door een klant slechts € 300 in waardebonnen aan te bieden, te besteden bij een Skoda-dealer voor toekomstig onderhoud.
Die klant is namelijk ontevreden omdat deze:
eigenaar van een auto is met een gebrek dat er niet hoort te zijn,
zojuist een rekening van € 1783 betaalde aan de Skoda-dealer om dat gebrek te herstellen
Klanttevredenheid bereik je door een ruimhartiger aanbod te doen en dit in mindering te brengen op de reeds betaalde rekening, in de hoop dat de ontevreden klant door dit gebaar zijn vertrouwen hersteld ziet en vrijwillig gebruik gaat maken van de Skoda dienstverlening.

Wij en de buitenwereld:
Wij vonden deze motor aantrekkelijk omdat het verwisselen van de distributieriem niet meer nodig zou zijn en de distributieketting een autoleven lang zou meegaan.
Met ons hebben vele anderen soortgelijke problemen ervaren met dit type VAG motoren.

Ons wordt gevraagd naar onze ervaringen.
Skoda-dealer Van Beynum overhandigde ons (tot onze grote verbazing) een briefje met het verzoek een beoordeling op de site van de ANWB achter te laten. Als beloning zouden wij meedingen in een loterij waarbij onze kosten werden vergoed. Op mijn vraag of dit wel zo’n goed idee was – hoe tevreden zou ik me kunnen uiten na een rekening van € 1783 – werd niet echt ingegaan.

Op het Skodaforum http://www.skodaforum.nl/forum/i/1-...nokkenasversteller-regelklep-vervangen.27523/ heb ik mijn ervaringen tot de vrijdag dat mijn auto gereed was opgeschreven en gedeeld met andere geïnteresseerde Skoda eigenaren.

Mensen op het forum, vrienden, kennissen en buren vragen mij hoe het afgelopen is met onze kapotte motor.
Ik zou graag meedelen dat het een vervelende reparatie was, maar dat dit alles naar tevredenheid is opgelost door de dealer en de importeur.
Liever dan dat ik gedetailleerd moet uitleggen dat dit een kwaal is die al veel langer bekend is, geheel voor rekening en risico van de eigenaar wordt gelaten, dat het aanschaffen van een auto met een motor van dit type alleen is aan te raden als er is aangetekend dat de onderdelen die het probleem veroorzaken zijn vervangen en men niet te hoge verwachtingen moet hebben over de servicegerichtheid en klantvriendelijkheid van de dealer en de importeur.

Vervolgens een aantal malen via de facebook pagina van Skoda Nederland gevraagd om een heroverweging.
Die kwam er.
Men was bereid om mij de € 200.00 die Skoda Nederland beschikbaar stelt uit te betalen, dus niet in waardebonnen te besteden bij de dealer.
Men stelt zich op het standpunt dat er tussen ons als eigenaar en de fabrikant en de importeur geen enkele relatie is.

In deze tekst hebben wij vrij gedetailleerd weergegeven hoe wij hebben gehandeld en wat wij aan Skoda Nederland hebben geschreven.
De vervangen onderdelen zijn op mijn verzoek meegegeven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Een heel verhaal. Me dunkt toch dat er alle reden is voor een hand in eigen boezem.
Wanneer men een auto tweedehands koopt, zeker bij een niet dealer van het betreffende merk, doet men er goed aan zich op de hoogte te stellen van mogelijke veel voorkomende problemen en na te gaan of en zo ja in hoeverre daar iets aan is gedaan.
 

Spierings

Forumguru
Inderdaad een heel verhaal waar het gebrek aan klantvriendelijkheid en service gericht hoog benadrukt wordt.

Natuurlijk hoort het niet te kunnen maar zelf commentaar geven op het magere aanbod en meer eisen terwijl je zelf nooit bij de dealer komt klopt ook niet. De dealer zal jouw tevredenheid een zorg zijn, je komt er toch nooit.. Je wagen heeft garantie, is je garantie verlopen kunnen ze een coulanceregeling aanbieden. Alleen moet het wel aan hun eisen voldoen... Het is niet iets waartoe ze verplicht zijn..
Je zou het hooguit juridisch kunnen uitspelen omdat het product niet aan de verwachting voldoet, de ketting mag tenslotte niet binnen die tijd versleten zijn..

Niet iedere actie is een terugroepactie, vaak zijn er werkplaatsacties waarop wordt gecontroleerd wanneer een wagen bij de dealer is.... Komt je wagen nooit bij de dealer is dat niet hun probleem..
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Gerard de Jager Ik begrijp je teleurstelling volkomen, naar mijn mening zoekt Pon hier de grenzen op van het wettelijke en betamelijke, en verdient dit allerminst de schoonheidsprijs. Juridisch gezien moet je terug naar Smeeing in Soest, omdat die je de auto verkocht heeft, en in die zin hebben Pon en Van Beijnum gelijk dat er geen zakelijke relatie is met u als eigenaar van de auto. Overigens het feit dat het onderhoud de laatste jaren niet door een dealer is gedaan, is geen juridisch argument: als een professionele garage het onderhoud heeft verricht volgens de normen (die beschikbaar gesteld moeten worden door Pon/Skoda), dan is het onderhoud juridisch in orde.
 

RvR

Lid
Heb gisteren bij Renault dealer net een gebruikte Yeti 1.2 TSI uit 2010 aangekocht met 71000km op de teller (van 1e eigenaar). Hoorde geen verontrustende motorgeluiden tijdens proefrit, motorblok was schoon (geen oliesporen) en dealer (waar ik al jaren kom) verzekerde mij een goede auto. Heb 6 maanden BOVAG garantie. Schrik nu toch wel van de verhalen uit dit topic. Is het handig de auto voor het verstrijken van de garantietermijn te laten keuren, b.v. door de ANWB? Andere tips?
 

clapton

Senior Member
Mijn eerste Yeti 1.2 tsi uit 2010 viel in een recall voor de ketting, als de auto dealer onderhouden is dan zal hij ook wel aan de tweede ketting bezig zijn. Maar ik neem aan dat dit wel te controleren valt.
 

RvR

Lid
Dank voor jullie snelle reacties (Rosinfield en clapton). Heb de dealer meteen gebeld om deze bij de vorige eigenaar e.e.a. te doen verifiëren. Als er reden toe is, laat ik het vervolg weten. Hoop niet de bekende 'kat in de zak' te hebben aangekocht, maar wil eigenlijk ook niet negatief denken.
 

clapton

Senior Member
Controle is goed, maar ga er van uit dat je een goede betrouwbare auto hebt aangeschaft. Heb Indertijd niet voor niets weer een Yeti 1.2 tsi aangeschaft.
 

RvR

Lid
Heb de dealer laten navragen bij de vorige eigenaar en de distributieketting blijkt te zijn vervangen onder garantie.
Ik maak me dus geen zorgen op dat punt en ga straks heerlijk genieten van deze heerlijke auto.
Off topic: op mijn Skoda zitten helaas geen parkeersensoren. Die wil ik achter laten inbouwen. Weet iemand een betaalbaar en goed adres in het Gooi?
 

mastereen

Nieuw lid
Helaas ook ik heb problemen met de TSI motor in mijn Yeti 4x4 uit 2012. Stond in Frankrijk dus niet echt lekker bij huis
hoop geratel en niets meer doen, bij de garage in Nederland bleek een defecte kettingspanner de distributieketting te hebben verschoven waardoor kleppen krom nokkenasversteller en nog meer schade aan de motor te hebben veroorzaakt vanmorgen Contact gehad met de Garage waar mij de vervelende mededeling verteld werd dat de motor compleet moest worden vervangen, kosten inclusief 11000€ zouden zijn, auto altijd bij de dealer in onderhoud geweest, maar daar het een TSI probleem is welke bekend is bij SKODA denk ik toch dat deze Dealer de kosten voor haar rekening zou moeten nemen? ook volgens de Geschillen commissie aangaande hun uitspraak, maar hoe nu verder moet ik naar de Geschillen commissie? daar ik bij de dealer niet verder kom?
 

Rosinfield

† In Memoriam
@mastereen: is de distributieketting ooit vervangen? Dit was immers een bekend probleem bij auto's uit die periode. Bij mijn Yeti 1.2 destijds werd de ketting direct door de dealer vervangen, nadat ik het ratelen had geconstateerd
 

mastereen

Nieuw lid
Nee niet vervangen ook nooit bericht gehad dat dit zou moeten, hoorde ook nooit ratelen branden ook nooit lampjes alleen motor management lampje bij het startte toen hij stuk viel.
 
Bovenaan Onderaan