TSI motor problemen gehad?

Heb jij problemen ondervonden met je TSI motorblok?


  • Totaal aantal stemmers
    79

ertromp

Forumguru
Voor alle forummers onder ons in het bezit van een Skoda met TSI motor.
In 2012 hebben we gelezen en enkelen onder ons ondervonden dat er problemen naar voren kwamen met de TSI motorblokken.
Een kleine opsomming:
- uitgerekte distributiekettingen
- defecte nokkenasverstellers
- defecte kettingspanners
Veel is inmiddels (hopelijk) verholpen door je dealer.
Deze poll is om te kijken hoeveel personen onder ons deze problemen ondervonden hebben.
Wellicht wil je nog een reactie geven of het probleem naar tevredenheid is verholpen en hoe je dealer er mee omgegaan is.

Dus alleen reageren indien je in het bezit bent van een Skoda met TSI motorblok (1.2, 1.4, 1.8 of 2.0 TFSI) of ervaring hier mee hebt.

Ik ben benieuwd
 

ertromp

Forumguru
Zelf gelukkig geen problemen ondervonden.
Met mijn particuliere gebruik van ca. 15.000km in het jaar ververs ik wel 1x per jaar de olie en ik gebruik 10W40 olie (natuurlijk van de juiste VW specificaties.
 

MarcoO2

Forumguru
geen idee wat de uitkomst van deze poll feitelijk zegt (niets, denk ik), maar desondanks toch ff ingevuld.

Mijn 1.8TSI uit mijn vorige O2 is compleet in de soep gedraaid doordat de ketting niet meer op spanning werd gehouden. Wel keurig een motorrevisie "gehad" (van de leasemaatschappij wel te verstaan, niet van PON/ de dealer).
 

Rosinfield

† In Memoriam
distributieketting vervangen, afstandsplaatje op turbo gezet (werkplaatsactie 24W6)
1 x auto in noodloop gegaan
 

Petrolhead

Forumguru
Vorige eigenaar heeft terugroepactie 15D7 gehad als ik de code van de sticker uit de kofferbak goed herinner.
Hij heeft volgens mij geen problemen ondervonden voor die tijd.
 

clapton

Senior Member
Heb in de poll aangegeven dat ik geen problemen heb gehad. Er zijn tijdens de eerste beurt wel recall werkzaamheden uitgevoerd dus als er problemen verwachtbaar waren, zijn deze naar tevredenheid opgelost.
 

Zespri

Forumguru
Mijn Yeti 1.8 tsi (bouwjaar eind2010) heeft een onverklaarbare hoog olie gebruik.

Ratel vrij, motor loopt als een tierelier, geen olie sporen en verdere klachten heb ik niet over de wagen.

Wat ik wel hoorde dat 1.8 TSI bij audi / VW veel last hebben van oliekeerringen die lekkage geven met alle gevolgen van dien... maar of dit allemaal waar is weet ik niet mijn dealer zei van niks te weten.

En de genoemde terugroepactie 15D7 ( dit was in 2012) zou mijn auto niet voor in aanmerking komen terwijl mijn wagen wel van 2010 en motornr CDAA is.

Het hoge olie verbruik en de verhalen die er spelen over TSI motoren zorgen wel voor onrust bij mij.
 
Laatst bewerkt:

bluskabouter

Forumguru
bij mijn fabia van 2011 mj 2012 geen olieverbruik.
wel licht ratelend geluid bij koude start, uit voorzorg is de ketting vervangen door de dealer onder garantie.
 
Laatst bewerkt:

erikkie

Senior Member
Ik heb een 1,2 tsi in een octavia (04-2010) turbo vervangen, ketting vervangen bij ± 40.000 km?? nu ruim 50.000 km probleemloos (95.000)
 
Mijn 1.8 tsi. Yeti gebruikt meer olie dan al mijn vorige auto's. Mijn auto is een demo geweest, dus de 1e 24.000 zijn niet door mij ingereden..
Ketting en spanner vervangen, probleem opgelost.
Ekiyeti
 

Skoody Boo

Actief lid
Bij een koude start heb je wel eens een verhoogt toerental en dan hoor je ook de ketting. Maar nog nergens last van gehad, hij doet het nog steeds na 40.000. Mijn tsi is net zo jong dat hij de turbomodificatie niet nodig had, en ook heeft hij de nieuwere ketting.
Ik heb het idee dat de beste manier om zorg om te zetten in voorzorg is bij een flinke kilometerstand te laten kijken naar de kettingspanners, of die zelfs preventief te vervangen.
 

Pendragon

Forumguru
Bij mij hetzelfde als Skoody Boo, bij koude start even hogere toeren, ongeveer 1200. Na halve minuut zakt hij naar 700. Echt ratelen van de ketting hoor ik niet, maar de motor klinkt dan wel iets ruwer. Verder gaat ie prima. Staat nu 60000 op de teller, geen problemen gehad.
 

ertromp

Forumguru
Dat "rauwer" lopen herken ik wel.
Dat komt voor bij bepaalde temperaturen. Zie pdf bestand
 

Bijlagen

  • Serviceaanwijz._ motor draait niet mooi rond na koude start of na het wegrijden.pdf
    98,6 KB · Weergaven: 96

CDK

Forumguru
ook ik heb dat.... bij 'koude' start op zowel een warme zomerochtend als een koude winterdag, na starten wat hoger in de toeren en een wat rauwer geluid, klinkt wél lekker trouwens! dat dan weer wel :)
 

Skoody Boo

Actief lid
Dat zou bij jouw blok best kunnen Corné, maar bij mijn blokje vind ik het een beroerd geluid. Ik heb liever dat het rustig tevreden spint. Ik heb op koude ochtenden aan mijn eigen humeur wel genoeg. Als het warm is heb ik het nooit.
 

Joske

Forumguru
vond die rauwe geluiden meestal nogal zorgwekkend bij mijn Fabia.. na verloop van tijd went het wel en weet je: "mijn 1.4 TDI maakt nu eenmaal tractorgeluiden.. en dat is normaal!"
de Faab bij koud weer is echt wel bijzonder luidruchtig !
 
Bovenaan Onderaan