TSA (Trailer Stability Assist)

hemi24

Forumguru
@vincefra: wat bedoel je nu eigenlijk te zeggen? Volgens mij heeft mijn 13p aansluiting toch echt meer functionaliteit dan een 7-polige..?
 

andrehj

Forumguru
SUCCES! (TSA geactiveerd)

Ik ga dit in de komende maanden verder uitzoeken. Als het na de winter werkt is het voor mij vroeg genoeg. Ik zal jullie wel op de hoogte houden.
Nou, het is gelukt. Ik heb zelf af-fabriek unit ingebouwd, kabels naar voren getrokken (wat trouwens nog een hele klus was) en de module m.b.v. VCDS op diverse plaatsen aangemeld volgens deze handleiding van Ross-Tech:
  1. Extra module (#69) toevoegen aan de gateway
  2. Trailer Control Module hoefde ik niet te coderen, deze stond al ingesteld op "rest of the world"
  3. Brake Electronics hoefde ik ook niet te coderen, want de auto is van na 2009 en heeft ABS/ESP module MK60EC1.
  4. Engine control module: Ergens in het zoveelste bit aangegeven dat er en trailer is (geen idee overigens wat deze aanpassing doet). VCDS gaf netjes uitleg bij de bitjes.
  5. Bij de parkeersensoren aangegeven dat er een trekhaak op zit.
Toen was ik gisteren bij de dealer (voor de software-update van de elektrische voorstoelen) en hem ook even (met aangesloten lichtbalk aan het stopcontact!) de check uit mijn posting #46 laten doen en wat bleek:
TSA-actived.jpg
Conclusie: TSA is actief en werkt! Missie geslaagd.

Dealer kende dit overigens totaal niet, en het was duidelijk de eerste keer dat ie hier naar keek.

Blijven nog twee vragen over:
  1. Hoe kom ik bij bovenstaand scherm in VCDS? Ik heb het niet kunnen vinden, maar doe misschien wel iets fout.
  2. Gezien de onbekendheid van de dealers met deze materie: Had het niet toch gewoon ook kunnen werken met de electroset van ECS / PON?
 

hemi24

Forumguru
4. Engine control module: Ergens in het zoveelste bit aangegeven dat er en trailer is (geen idee overigens wat deze aanpassing doet). VCDS gaf netjes uitleg bij de bitjes.

Bij auto's met een start/stop systeem wordt het systeem buiten werking gesteld als er een aanhangwagen aanwezig is...
 

andrehj

Forumguru
Nog even voor wie ook een trekhaak met de originele af-fabriek electronica wil monteren: Deze hoef je dus niet voor 250 euro in Dld te halen, maar die kun je gewoon bij skoda-parts.cz bestellen voor € 108 (plus wat verzendkosten). Dat scheelt nogal. Jammer genoeg kom ik hier anderhalf jaar te laat achter. :banghead:
 

Neptukker

Forumguru
@andrehj

Is die kabel geheel compleet en hoef je er dan enkel de trekhaak zelf bij te hebben? De site zelf is redelijk summier met informatie. Ze melden ook geen artikelnummer dus hoe weet ik hoeveel polen deze heeft?

-edit- ik verwacht 13 polen aangezien dat standaard is als je de duitse set koopt (uit prijslijst eerdere post) en ze een losse verloop naar 7 polen leveren.
 

andrehj

Forumguru
@Neptukker: Je kunt natuurlijk even mailen en vragen of dit de set met nummer EEA800003EL is. Zo ja, dan is de set compleet en heb je alleen nog ijzer (de trekhaak zelf) nodig.
Als je em combineert met de af-fabriek afneembare trekhaak (die je hier kunt kopen) of een andere afneembare trekhaak, dan is dit alles wat je nodig hebt.
Ik wilde echter een vaste trekhaak, en bovendien een geschakelde 12V op pin 10 (die op de af-fabriek kabelset dus niet zit...), dus ik heb de bovengenoemde kabelset gemodificeerd: Zelf een nieuw stopcontact besteld (het originele stopcontact zit gekrompen op de bedrading en is dus niet uitbreidbaar of losneembaar) en een nieuwe kabelboom tussen stopcontact en electronicamodule gemaakt.

Let op: Dit verhaal gaat over een S2, volgens je signature heb jij een O2, en ik weet niet of ook alles daar gelijk is (wel veel, want de vaste trekhaak die ik kocht past ook op een O2, en ook veel kabelsets zijn universeel).
 

Neptukker

Forumguru
Oeps, sinds afgelopen zaterdag een SII combi (snel aangepast), maar inderdaad past de trekhaak voor een SII ook onder een OII zo las ik reeds. Als ik het goed begreep is de originele kabelboom handig voor het aanmelden met VCDS toch of blijkt dat toch niet uit te maken?
 

andrehj

Forumguru
Bij mij ging het i.i.g goed, maar ik heb geen ervaring met andere kabelsets.
Hier in het forum is veel ervaring met de sets van ECS, die veel door NL dealers worden gemonteerd.

Mijn ervaringen met de originele kabelset zijn (afgezien van de ontbrekende pin 10, stelletje prutsers bij VAG) overigens zeer goed, het geheel integreert perfect met de rest van de auto:
  • Achteruitrijsensoren en automatisch inparkeren worden netjes uitgeschakeld.
  • TSA werkt
  • Alarm bewaakt nu ook de aanhanger
  • Start-stop systeem wordt uitgeschakeld (mits aanwezig natuurlijk)
  • Mistlampen van de auto worden uitgeschakeld.
  • Een kapot lampje op de aanhanger wordt netjes gedetecteerd.
  • De originele kabelset gebruikt maar liefst 4 zekeringen in de zekeringkast (+ nog een vijfde als je zelf een pin 10 erbij freubelt), waardoor het geheel veel zwaarder belastbaar is dan bij veel aftermarket setjes, die meestal maar 3 of soms zelfs maar 2 zekeringen gebruiken.
  • De originele elektronicamodule past precies op de reeds in de auto aanwezige montagepositie.
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij mij pas ook een afneembare trekhaak eronder laten zetten op mijn O2 PFL RS, mistlampen zijn wel uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhanger, PDC niet. Betekent dit ook dat PDC niet geactiveerd is? Of is dit überhaupt niet mogelijk op mijn auto? @antera kun jij mij dit misschien vertellen?
 

Neptukker

Forumguru
@Neptukker: Je kunt natuurlijk even mailen en vragen of dit de set met nummer EEA800003EL is.
Ik heb de vraag gesteld en het antwoord is:

Part number is 1K0 907 383 F

S pozdravem
Best Regards
Ale? Pra?ák
www.skoda-parts.cz
www.vw-parts.cz
+420 777 177 037
ICQ : 302 697 633


Als ik het zo snel nakijk is dat de code voor het regelapparaat dus dan mag je aannemen dat de gehele set voldoet. Vind je de kabel op het plaatje er lang genoeg uitzien om helemaal voorin de auto te kunnen komen?
http://www.skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=184
 

andrehj

Forumguru
Dat is idd de code van alleen het regelapparaat. Het zal je maar gebeuren dat je zometeen alleen die box krijgt:maakmegek:. Ik zou er nog maar een mailtje aan wagen of het een complete set is, zoals op dit plaatje (helaas niet erg duidelijk):
shop_items_catalog_image158977.jpg

Vooral het rode kabeltje heb je echt nodig (achterin je zekeringkast) en is op die Tsjechische link niet zichtbaar (maar dat zegt niets).
 

andrehj

Forumguru
Bij mij pas ook een afneembare trekhaak eronder laten zetten op mijn O2 PFL RS, mistlampen zijn wel uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhanger, PDC niet. Betekent dit ook dat PDC niet geactiveerd is? Of is dit überhaupt niet mogelijk op mijn auto? @antera kun jij mij dit misschien vertellen?

Bij een netjes aangemelde trekhaak gaat ook PDC uit. Als dat bij jou niet zo is, is de trekhaak maar gedeeltelijk aangemeld. Er wordt op dit gebied door de installateurs (dealers of andere garages) helaas veel aangekloot.
 

dirkkroneman

Forumguru
Ja hij is er bij Korterink Zwolle onder gezet (Skoda). Volgende week gaat hij weg vanwege het eerder niet opgeloste motor probleem. Zal dan ook zeker aankaarten dat de PDC niet uitschakelt. Dat wist ik al, maar is TSA dus ook aan te zetten? Dat was even mijn vraag..
 

andrehj

Forumguru
Voor wie wil weten of TSA bij hem actief is, en geen zin heeft om naar de dealer te rijden:
In deze draad staat de oplossing (uit de O2 en de O3, maar werkt exact gelijk in de S2):

Normaal, wanneer je je auto op contact zet, gaan je ABS en je ESP lampje tegelijk uit. Wanneer je echter een aanhanger hebt aangesloten én TSA actief is, gaat je ESP lampje ca. 2 seconden later uit. Als je er even op let, is het verschil echt heel duidelijk.

Bij mij (met af-fabriek trekhaak electronica) werkt dit netjes.
Kan iemand met een in NL gemonteerde trekhaak (en waarschijnlijk electronica van ECS) bij wie voor de rest alles correct werkt (dus mistachterlamp en achterste parkeersensoren schakelen netjes uit) eens op deze manier checken of bij hem TSA toch werkt?
 

mikehotel

Actief lid
Normaal, wanneer je je auto op contact zet, gaan je ABS en je ESP lampje tegelijk uit. Wanneer je echter een aanhanger hebt aangesloten én TSA actief is, gaat je ESP lampje ca. 2 seconden later uit. Als je er even op let, is het verschil echt heel duidelijk.

Bij mij (met af-fabriek trekhaak electronica) werkt dit netjes.
Kan iemand met een in NL gemonteerde trekhaak (en waarschijnlijk electronica van ECS) bij wie voor de rest alles correct werkt (dus mistachterlamp en achterste parkeersensoren schakelen netjes uit) eens op deze manier checken of bij hem TSA toch werkt?

Heb het even gecheckt: met aangekoppelde aanhanger gaat bij het op contact zetten het ESP lampje 2 seconden later uit. Blijkbaar is dus met de standaard door de dealer gemonteerde trekhaak (paar maanden geleden laten monteren) het TSA ook geactiveerd. Ook wel grappig om te zien op het display van de Columbus is dat er dus ook een aanhanger zichtbaar is wanneer je de parkeersensoren "aan" staan.
 

Pivo

Forumguru
Recent nog mensen ervaring met achteraf ingebouwde trekhaken mét TSA werkend? Ook zonder de originele Skoda elektronica die in NL blijkbaar niet te krijgen is?
 
Bovenaan Onderaan