TSA (Trailer Stability Assist)

jalex_h

Forumguru
Ter aanvulling op de discussie hieronder mijn ervaring met slingerende caravans en wel of geen TSA.

Mijn trekhaak is er door (NL) dealer onder gezet, dus zou TSA niet moeten werken.
Maar op terugreis in Frankrijk kwamen we bergaf op een zeer hobbelig stuk Autoroute terecht. Het ging niet hard (nog geen 80), maar toch werd de caravan er flink onrustig van en begon op een zeker moment ook licht te slinger. Mijn voet was al onderweg naar het rempedaal om de boel wat af te remmen, maar nog voordat de voet op het pedaal stond, greep de auto al in. Er werd fors afgeremd (niet dat we tegen de voorruit geplakt zaten, maar toch). Vrijwel meteen was de boel weer onder controle. In mijn ooghoek zag ik nog net een lampje weer uit gaan (welke, dat kon ik niet meer zien maar later heb ik nog in het instructieboekje gekeken welke lampjes er in dat gebied van het dashboard zitten en waarschijnlijk was het het lampje van het EPS).

Pas een paar kilometer verderop bedacht ik me dat er toch iets vreemds gebeurd was. Immers, ik had toch geen TSA? En zo erg was het slingeren nog niet toen er ingegrepen werd.
Aan de andere kant: ik had al eens een ergere slingerpartij meegemaakt (kogeldruk vergeten te controleren, stom, stom,stom) waar ik echt mijn handen aan vol had en toen greep de auto niet in. Dus dat wijst er op dat TSA inderdaad niet in mijn auto zit.
Kortom: raar, raar, raar.
 

vincefra

Actief lid
@jalex_h niet zo raar ... als het slingeren van de aanhang ook effect heeft opstabiliteit van de wagen, dan gaat de ESP voor de wagen reeds actief. TSA gaat sneller actief en voorkomt snel dat de aanhang slingerd ... meestal nog voor dat je het zelf merkt ... (TSA zorgt er juist voor dat er nooit noemenswaardig gevolg zou mogen zijn voor de wagen). TSA houdt ook rekening met een aanhangwagen en is dus heel efficient voor dat. Standaard ESP is geprogrammeerd voor enkel de wagen en zal dan ook wel stabiliteitverhogend werken, maar minder efficient dan TSA voor een wagen met aanhang.
Erger kan ook, dat het ESP niet geactiveert wordt gewoon omdat het slingeren van de aanhang zo hevig is dat de banden van uw wagen niet meer genoeg grip hebben en dan is ESP nutteloos ... kennelijk heb je daar ook ervaring mee ...

EPS (en verbeteringen van ESP zoals TSA) hebben op die manier al veel leed gespaard ... een van de beste snufjes op een moderne wagen ...
 

vincefra

Actief lid
ter info ...
TSA is an extra function of the ESP® Electronic Stability Program and shares its sensory system; no additional electronics are required for either the trailer or the trailer coupling. TSA works as follows: the sideways movements of the destabilised trailer are transmitted to the vehicle towing it, which in turn starts to swerve from side to side.
TSA detects this as a yaw motion around the vehicle’s vertical axis and initiates countermeasures in response. The oscillating motion is subdued actively by applying the brakes at the front left and right wheels of the towing vehicle individually and alternately. In the majority of cases, this is sufficient to eliminate the weaving motion completely, and with it the threat of danger, whilst only causing a slight drop in road speed.
Two-stage operation
If, on the other hand, the degree of fishtailing is very severe or the critical speed has already been exceeded, an additional control level takes effect: in order to bring the speed below the critical range as quickly as possible, TSA reduces the road speed more sharply by throttling the engine torque of the towing vehicle as well as building up brake pressure at all four wheels, instead of just applying the brakes at the front wheels individually.
 

vincefra

Actief lid
Een bemerking ... TSA activeren of niet ... dat zou onafhankelijk van een nainbouw van trekhaak moeten zijn.
Aals de koppeling van een trekhaak erkend wordt (e.g. de electriciteitsplug) dan is TSA ook actief.
Eenvoudig te checken ... als je de wagen in achteruit zet en de parkeersensoren niet hoort (+ een verwittiging dat deze niet actief zijn) dan wordt de aanhangwagen herkend (en dus de electronica). In ander geval, mijn dunk, is dat een setting in de VAG com of wat dat ding ook is ...
 

Ericw

Forumguru
Niet iedere ABS/ESP module is geschikt om de TSA functie te activeren!
Daar gaat deze discussie juist over.
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. En inmiddels zijn we weer een hoop postings verder, maar nog niemand die mij met zekerheid kan melden dat bij hem/haar TSA succesvol geactiveerd is....
Uit de handleiding van Westfalia:
Bei diversen Fahrzeugen ab Modelljahr 2009 kann die automatische Aktivierung der
Gespannstabilisierung bei angeschlossener Anhängervorrichtung wie folgt überprüft werden:
- Fahrzeug-Eigendiagnose
03 Bremsenelektronik
011 Messwerte
• „10“ und „Q“ eingeben
o Anhänger ja

Uit de handleiding van ECS:
Optie 1:
* Zelfdiagnose
* 03 Remsysteem
* 12 Aanpassing
* Kanaal 56
* Controleren of systeem geactiveerd is.

Optie 2 (ABS regelapparaat Mark60 EC)
* Zelfdiagnose
* 03 Remsysteem
* 11 Meetwaarde blok
* Kanaal 10
* Controleren of aanhanger geactiveerd is
(dus gelijk aan de Westfalia variant)

Misschien dat iemand in bezit van VCDS en trekhaak dit eens bij zijn Superb wil checken?
 
Een bemerking ... TSA activeren of niet ... dat zou onafhankelijk van een nainbouw van trekhaak moeten zijn.
Aals de koppeling van een trekhaak erkend wordt (e.g. de electriciteitsplug) dan is TSA ook actief.
Eenvoudig te checken ... als je de wagen in achteruit zet en de parkeersensoren niet hoort (+ een verwittiging dat deze niet actief zijn) dan wordt de aanhangwagen herkend (en dus de electronica). In ander geval, mijn dunk, is dat een setting in de VAG com of wat dat ding ook is ...

Hier wil ik wel een balletje over opgooien. In mijn S2C van april 2011 is bij de dealer een afneembare trekhaak gemonteerd. Betreft de reguliere Westfalia. Aanvankelijk bleven de parkeersensoren achteraf 'piepen' nadat ik iets aan de haak had gemonteerd.
Ik heb hierover geklaagd bij de dealer. Een middagje programmeren door de dealer heeft opgeleverd dat de achtersensoren 'uit' gaan als ik iets monteer, of dat nu een aanhangwagen of fietsendrager is. Op het navigatiesysteem verschijnt vervolgens een symbool van een aangekoppelde aanhangwagen en uitsluitend de sensoren aan de voorkant werken. De electronica herkent en regelt nu dus blijkbaar dat er iets achter de auto hangt. Maar of daarmee tevens de TSA is geactiveerd weet ik niet.
 

Ericw

Forumguru
Ook ik ben bij de dealer geweest i.v.m. nog piepende parkeersensoren (achter) als er iets aan de haak zat.
Dit is netjes aangepast d.m.v. de regelkast. Ik ben hierbij geweest en heb samen met de monteur naar het activeren van TSA gekeken. Helaas bleek dit geen optie van de aanwezige ABS/ESP module te zijn.
Dit komt ook overeen met wat er inde beschrijving van Westfalia staat: activeren wanneer mogelijk!
 

andrehj

Forumguru
Vandaag eindelijk antwoord gekregen op de vraag over TSA die ik aan Skoda HQ had gesteld:
On 27th September 2011 , we have received your email where you asked us about mounting of an aftermarket tow bar. In case you would buy an aftermarket one it is really impossible to have TSA working. This works with the ŠKODA genuine parts only (EEA800003EL) which can be purchased and mounted by your local Skoda dealer. About the pin number 10 - it is technically possible to have 12 V switched there but it is unfortunately not supported by ŠKODA which means the modification cannot be done in our authorized workshops. In case you would have any other questions don´t hesitate to contact me again.
Dit betekent dat ik Electroset EEA800003EL moet gaan bestellen (die volgens mij in NL niet eens leverbaar is, maar dat moet ik even bij een dealer navragen), en die vervolgens (waterdicht) moet gaan modificeren met een geschakelde 12V.... Lekker geregeld allemaal en het belooft een flinke klus te worden. Maar daarna ben ik wel de enige in NL die rondrijdt met geactiveerde TSA :24:
 

andrehj

Forumguru
Nee, ook niet, want ook in België heb je dus af-fabriek geen geschakelde 12V op pin 10, wat betekent dat je bijv. je koelkast aan pin 9 moet hangen, met het grote risico dat die koelkast tijdens een (langere) tussenstop je accu leegtrekt.
Het slaat gewoon nergens op dat een auto die notabene vorig jaar nog "trekauto van het jaar" in zijn categorie was zulke beroerde aanhanger-elektriek heeft.
 

snel

Actief lid
op mijn Yeti afgelopen week T.S.A funcie laten activeren alleen is achteruit systeem niet uit tezetten is niet canbus
volgens mijn garage swarttouw moet hij nu werken ,gelijk regen sensor laten activeren hebben het dan over 1.8 tsi 4x4
 

Monteurtje

Forumguru
@andrehj. Het moet dus toch de kabelset zijn die ik op een Oostenrijkse site tegen kwam en inderdaad niet in NL te bestellen is. Ben nu wel heel benieuwd of dat de oplossing is. Dat er geen geschakelde plus op zit is niet zo erg. Want als je die kabelset monteerd is het heel makkelijk om even een kabel mee naar voren te leggen. Dat is het extra werk niet.
 

andrehj

Forumguru
@Monteurtje: Die kabelset kun je veel dichter bij huis (Duitsland (voor mij maar een paar km) en België) ook gewoon krijgen. Ik hoef dus niet naar Oostenrijk. Over die extra kabel naar voren, ik kan me helemaal voorstellen dat dat maar weinig extra werk is, maar ik ben bang dat de kabel uit het 13p stopcontact naar de stuurmodule daarvoor geen ader heeft en ik dus die extra kabel (minimaal 2.5 mm2) door moet trekken tot het stopcontact. Dat zal een probleem opleveren met waterdicht krijgen.
En ik ben geen leaserijder die niet verder kijkt dan zijn 4-jarig leasecontract, bij mij moet het na 12 jaar ook nog werken.

Mijn huidige plan is om de kabelset in Dld te bestellen en dan zelf deze vanaf het stopcontact te voorzien van de extra ader. Als dit niet gaat, vervang ik gewoon het kabeldeel vanaf het stopcontact, met bijvoorbeeld zo'n kabel. Die kan ik dan wel (droog, in de kofferbak) verbinden met de kabel die bij de elektroset hoort. Nu hopen dat de dealer waar ik mijn auto in onderhoud wil doen (en waar ik dus ook de trekhaak wil kopen) hier aan mee wil werken.

Nog een vraag over de kabelset die ECS meelevert: Hoe wordt daar de geschakelde 12V geschakeld? Wordt er ergens een extra zekering in de zekeringkast van de Superb / Octavia gedrukt (op een plek met 12V na contact), en vanaf daar rechtstreeks een kabel naar het stopcontact, of wordt die geschakelde 12V door de ECS stuurmodule gehaald van de constante 12V, waarbij dan die stuurmodule (die aan de hand van de CAN-bus data vast wel kan zien of de motor aan is of niet) de 12V aan en uit zet?

In het eerste geval is het voor mij erg makkelijk om dezelfde zekering te gebruiken, in het tweede geval moet ik een relais plaatsen (makkelijk) en ergens een schakelspanning vandaan halen (altijd weer een uitdaging).

Maar ik heb de hele winter nog, als ik dit feestje volgend voorjaar maar aan de praat heb vind ik het goed.

Wat ik me ineens bedenk: Jij werkt toch bij een Skoda dealer? Jij bent vast wel gemotiveerd om dit te monteren (en uit te zoeken). Zit jouw werkgever een beetje in de buurt van de regio Arnhem? :winkie: (Antwoord mag uiteraard ook via pm)
 

vincefra

Actief lid
... wat is het probleem met wel of niet geschakelde voeding?
Voor een kool box (moderne zijn uitgerust met lage baterij snanningsmeting) of andere toestellen kan je dergelijke zaken vinden die hetzelfde doen ... (bij lage spanning schakelt die gewoon uit ...).
 

andrehj

Forumguru
Ten eerste zou ik dan mijn caravan / vouwwagen moeten verbouwen omdat Skoda het vertikt om gewoon een stopcontact volgens de norm te leveren. Een dergelijk probleem moet je bij de bron aanpakken, en dat is in dit geval duidelijk het onvolledig bedraadde stopcontact. Dus dat stopcontact wordt gewoon aangepast.
En ten tweede zijn er ook veel laadtoestellen die een accessoiresaccu in de caravan opladen. Ook deze apparaten maken gebruik van laadspanning op pin 10.
 

jalex_h

Forumguru
Hoi Andrehj, je hebt gelijk. Of je doet het goed of je doet het niet.
Daarbij, als je alles over pin 9 laat lopen, krijgt deze draad (zowel in de auto als in de caravan) het wel heel zwaar te verduren. Dat is ook de reden geweest om destijds een 2e constante stroomdraad te introduceren. Dus moet je zowel in de auto als in de caravan een dikkere stroomdraad trekken. Tja, als je dan toch bezig bent en alles in de auto open hebt liggen...
Overigens, ik lees uit het mailtje van Skoda niet dat pin 10 helemaal niet gevoed wordt, alleen maar dat'ie niet geschakeld is. Dat zou dus betekenen dat de draad er al in zit en dat klopt ook wel, want:
Hier kun je hem bestellen en volgens het schema is pin 10 in ieder geval bedraad. Maar de afbeelding is te onduidelijk om te beoordelen of deze wel of niet geschakeld is.
En hier kun je, onder de regelmodule, het aansluitstuk op de accu zien. Dit is één oog, dat meteen in twee draden gesplits wordt (kun je trouwens aan het uiteinde van de kabel ook zien).
Dat brengt natuurlijk wel de vraag met zich mee of de electronica niet van de rel raakt op het moment dat je aan pin 10 gaat zitten knutselen.
 

andrehj

Forumguru
Ik ga dit in de komende maanden verder uitzoeken. Als het na de winter werkt is het voor mij vroeg genoeg. Ik zal jullie wel op de hoogte houden.
 

vincefra

Actief lid
skoda (en vw groep in het algemeen) is voor 12N/S voorzien ...versta 7 pin connectie ... weet eigenlijk niet waaromz e een 13 pin er op zetten als ze die toch niet voorzien voor een 7 pin.
Zlef heb ik er nog nooit last van gehad ... gezein hetgeen ik er aan hang toch steeds met de converter is van 13pin naar 7 pin ...
 
Bovenaan Onderaan