TSA (Trailer Stability Assist)

Monteurtje

Forumguru
Het duurde even, beetje heel druk op werk, vandaar. Maar het volgende staat in de beschrijving van de kabelset. Het regelapperaatje is van ECS 5F007 V0101.

Bij voertuigen vanaf de fabricagedatum 06-06-2005 die af fabriek uitgerust zijn met een regelapparaat dat de aanhangerstabilisering ondersteunt, is het absoluut noodzakkelijk deze functie te activeren. Pas hiertoe het ABS-regelapparaat J104 aan m.b.v. interactief storingzoeken (IASZ) als volgt beschreven: IASZ -> Functie-onderdeelkeuze -> Onderstel -> Remsysteem -> Systemen met zelfdiagnose -> ABS -> Functies -> Aanpassing J104 met aanhangerstabilisering. Dit laatste staat er niet tussen en kun je het dus ook NIET aanpassen.

Controleren via Zelfdiagnose of het geactiveerd is:
Optie 1: Zelfdiagnose -> 03 Remsys. ->12 Aanpassing -> Kanaal 56 -> Controleren of het geactiveerd is.
Optie 2: Zelfdiagnose -> 03 Remsys. -> 11 MWB -> Kanaal 10 -> Controleren of het geactiveerd is.

Dit is zoals het bijna letterlijk in de beschrijving staat. Heb mij nog niet verdiept in het originele regelapperaat. Als ik deze week tijd heb, dan kijk ik daar ook nog even na.
 

hemi24

Forumguru
stuurapparaat MK60 is een vereiste dacht ik?!? MK70 is voor zover ik weet zonder ESP.
Toch?
 

Monteurtje

Forumguru
Bij optie 2 ben ik inderdaad vergeten te vermelden dat het om een ABS regelapparaat Mark 60 EC gaat. Bij optie 1 staat verder niks over in de beschrijving.
 

Monteurtje

Forumguru
Heb misschien wat gevonden waardoor het wel kan. Maar moet alleen nog kijken of die set voor de trekhaak ook via PON leverbaar is. Heb namelijke een onderdeelnummer van die set gevonden. Zodra ik het weet horen jullie het.
 

andrehj

Forumguru
Hé, dat is positief nieuws. Ikzelf heb er een mailtje naar Westfalia aan gewaagd, maar kreeg te horen dat hun kit voorzien is van een e-satz van Hella (nieuw voor mij) en dat ik mij voor het activeren van de TSA tot de dealer moest wenden... Schiet niet echt op dus.
Ben benieuwd naar je resultaten, ook als de set niet via PON verkrijgbaar is, want dan is er altijd nog Ebay...
 

Monteurtje

Forumguru
Heb een paar onderdeelnummers gevonden op skoda.at. Oostenrijkse skoda site. Voor de Superb is dat de EEA 800 003 EL. Heb het onderdeelnummer ingevoerd in het bestelsysteem van PON, maar helaas kan dat niet bestellen. Ook niet van de Yeti(EEA 630 001 E4) en Octavia (EEA 600 001 CE4).
 

jalex_h

Forumguru
Jazeker, maar er staat ook bij dat dit alleen is voor voertuigen die af-fabriek uitgerust zijn met TSA.
En daar zit nu net de kneep...
 

andrehj

Forumguru
@Monteurtje: Knap speurwerk!:super:. Hier de directe link naar de onderdelen op de Oostenrijkse site. Ik denk dat ik er met deze info maar eens een mailtje aan Skoda aan ga wagen.
Overigens valt er op die site nog iets op: De afneembare trekhaak (is af-fabriek ook van Westfalia toch?) heeft een andere bediening (met een handel, zoals ook in de originele Skoda documentatie) en niet met de draaiknop die je op de Westfalia site ziet... Weet iemand hoe dat zit?
 

andrehj

Forumguru
He, weer een nieuw bedrijf. Op die site kan ik alleen maar een haak voor een Hatchback vinden, niet voor de Combi...
 

andrehj

Forumguru
Heb een paar onderdeelnummers gevonden op skoda.at. Oostenrijkse skoda site. Voor de Superb is dat de EEA 800 003 EL.
Dichter bij huis (in België) gevonden::laugh:
http://www.shop.skoda.be/article.aspx?artId=13907&catId=1501 Nu is het nog de vraag of deze set gecombineerd kan worden met een vaste trekhaak van Westfalia of Thule....
Als ik op deze site de afneembare trekhaak van Skoda bekijk, staat daar de volgende tekst bij:
Montage van originele trekhaken: Gelieve steeds ETKA te raadplegen voor de bestelling van de binnenbumper.
Betekent dit dat er bij het monteren van een trekhaak ook een aparte binnenbumper (wat is dat eigenlijk) moet worden gemonteerd en besteld? Dat ben ik nog nergens anders tegengekomen...:confused:
 

Monteurtje

Forumguru
Een binnenbumper is een metalen 'balk' die achter de bumper zit. Die moet de eerste klap opvangen bij een aanrijding. Bij het monteren van de trekhaak verwijder je de binnenbumper, deze kun je weggooien. En dan komen ook de 2 gaten te voorschijn waar de trekhaak ingeschoven wordt en vastgezet wordt. Dus ik zou niet weten wat zij bedoelen met het bestellen van een binnenbumper. Dat lijkt mij niet nodig.
Een kabelset past overal wel op. Dat is niet afhankelijk van het merk trekhaak.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit met dat TSA. Ik wil toch nog eens verder navragen m.b.t het ABS regelapparaat. Of daar toch niet andere software op moet of iets dergelijks.
 

Ericw

Forumguru
@Monteurtje: blijft een moeilijk en onduidelijk verhaal of het nu wel of niet mogelijk is met de bij Skoda gebruikte ABS/ESP unit. Kan het erg waarderen dat je zo volhardend bent! :)
 

andrehj

Forumguru
Even een oude draad opnieuw oprakelen: Is er inmiddels al iemand in geslaagd om bij een achteraf gemonteerde trekhaak TSA te activeren en zo ja, welke kabel/elektroset heb je daarbij gebruikt?
 
Bovenaan Onderaan