TSA (Trailer Stability Assist)

Pivo

Forumguru
Bij een onafhankelijke garage inmiddels een trekhaak laten plaatsen. De boel is goed aangemeld. PDC achter piept niet bij inschakelen achteruitversnelling en op de Columbus is de aanhanger te zien op het scherm. Het EPS lampje gaat echter niet 2 seconden later uit dan het ABS lampje. Ik kan op dit moment alleen testen met een fietsendrager, maakt dat uit?
 

Octaaf

Forumguru
Ben benieuwd naar de ervaringen verder. Volgende week komt er een vaste trekhaak onder onze S2
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kan op dit moment alleen testen met een fietsendrager, maakt dat uit?
Nee, dat zou geen verschil moeten maken.
Het enkele feit dat er een stekker is ingeplugd is de trigger - de auto kan niet zien of die stekker is verbonden met de verlichting van een fietsendrager of van een aanhanger. Die zijn tenslotte in principe hetzelfde, hoogstens meer uitgebreid bij een moderne 13-polige versie (met achteruitrijlicht en mistachterlicht) dan bij een model zonder deze toevoegingen.
 

andrehj

Forumguru
Bij een onafhankelijke garage inmiddels een trekhaak laten plaatsen. De boel is goed aangemeld. PDC achter piept niet bij inschakelen achteruitversnelling en op de Columbus is de aanhanger te zien op het scherm. Het EPS lampje gaat echter niet 2 seconden later uit dan het ABS lampje. Ik kan op dit moment alleen testen met een fietsendrager, maakt dat uit?
Nee, met een fietsendrager moet dat net zo goed werken. Er zijn twee mogelijke oorzaken waarom TSA bij jou niet werkt:
  1. Toch niet goed aangemeld, bij bepaalde ABS/ESP modules moet je TSA apart aanzetten, zie voor meer info deze pagina van Ross-Tech (geldt ook voor een S2)
  2. Je elektromodule (welk merk en type is gebruikt?) is niet geschikt voor TSA. Volgens Skoda gaat het alleen met de af-fabriek elektromodule, maar met sommige after-market modules gaat het (volgens de berichten hier) ook. Om dit risico uit te sluiten heb ik toen ik in 2012 mijn trekhaak monteerde de originele elektroset speciaal via een Duitse dealer besteld (was in NL niet verkrijgbaar), en uitgebreid met een geschakelde 12V.
 
Bovenaan Onderaan