Superb 3 Traffic Jam Assist

Bakkertje

Forumguru
Dan heb je minste last van fel optrekken en remmen. Zeker als je de afstand wat verder instelt.

Met mijn 120 trappelende paarden in een 1400 kg auto heb ik hier totaal geen last van :deuk:

Maar je hebt helemaal gelijk, je kunt met de afstand en de stand (sport, eco, ..) het systeem zo afstellen dat het aan je eisen en wensen voldoet.
 

dirk27

Forumguru
Een vraagje over dit systeem: ik heb begrepen dat TJA de combinatie is van DSG + ACC + Lane Assist.
Maar wat als je nu geen Lane Assist hebt, doet de auto dan ook gewoon mee in file start/stop verkeer? Dus hetzelfde als TJA met als enige verschil dat je zelf moet sturen.

Stopt het de auto ook trouwens vanzelf als je bv. 120 km/h rijdt en dan is er opeens file? Of moet je dan zelf gaan remmen?

Ik ben momenteel een Superb aan het configureren en de lane assist heb ik eigenlij niet nodig, omdat het enerzijds wat flink extra kost en bovendien de lane assist toch niet op alle wegen zal werken.
 

Bakkertje

Forumguru
Stopt het de auto ook trouwens vanzelf als je bv. 120 km/h rijdt en dan is er opeens file? Of moet je dan zelf gaan remmen?

Hij stopt gewoon, dat is juist het idee van het systeem. Mijn auto "ziet" een plotselinge opstopping echter later dan ikzelf en ik zou zelf eerder gaan remmen. Maar dat komt omdat ik de afstand op de kortste stand heb staan..
 

gdisselkoen

Forumguru
Lane assiste werkt op bijna alle wegen, zolang er maar fatsoenlijke strepen op de weg staan. Of je het het geld waard vindt, is wat anders.

Mijn ervaring is dat, wanneer de auto op een rij stilstaande auto's toe rijdt, het systeem dat niet altijd op tijd detecteerd. Of pas op het allerlaatste moment. En dan worden letterlijk de ankers uitgeworpen, of moet ik zelf hard op de rem trappen.

Maar ja, het zijn hulpmiddelen, dus zelf gewoon op blijven letten.
 

Antera

Donateur
Het systeem is zoals nu bekend achteraf te activeren. Ben alleen nog op zoek naar een S3 met lane assist/ACC en DSG
 

gdisselkoen

Forumguru
@Antera Ik heb Lane Assist, ACC en DSG en woon 5 minuten bij je vandaan. Als je de auto ff wilt hebben om e.e.a. uit te lezen\bekijken, be my guest :)

Ik heb een MY2016
 
Mijn ervaring is dat, wanneer de auto op een rij stilstaande auto's toe rijdt, het systeem dat niet altijd op tijd detecteerd. Of pas op het allerlaatste moment. En dan worden letterlijk de ankers uitgeworpen, of moet ik zelf hard op de rem trappen
Het systeem reageert niet op stilstaande objecten. Als de auto voor je rijdt (al is het maar langzaam) dan reageert de acc wel.
 

Tassin

Forumguru
Bij mij reageert ie soms op objecten die er helemaal niet zijn. :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Behoorlijk vervelend als je wagen plots vol remt op de autosnelweg.

Dat is echt wel vervelend, dan gebruik je het op een zeker moment ook niet meer. Ben je hier al mee naar de dealer geweest?

Nee, nog niet gemeld aan de dealer. Zal ook lastig zijn om zoiets te onderzoeken, vrees ik. Het gebeurt soms (daarnet ook nog op de terugweg uit Duitsland), maar ik kan het uiteraard niet simuleren. Ik vrees vooral de dag dat iemand te dicht achter mij rijdt ...
 
Even een oud topic oprakelen.

Sommigen postten hier dat wanneer je Lane Asist, ACC en een DSG hebt, je automatisch Traffic Jam Assist hebt.
Klopt dit nog steeds?

In het Belgische "Safety Pack" zit Lane Assist, Side Assist en ACC.
Traffic Jam Assist en Emergency Assist kan je alsnog apart aanvinken in de configuratie.
Wat hebben deze 2 laatste dan juist als meerwaarde? Kan je die achteraf ook laten inschakelen via VCDS (MY2020)?
 

Antera

Donateur
Niet altijd standaard. En als het in Belgie als optie word geleverd dan zal dit er niet standaard op zitten. Side assist kan niet naderhand vanwege ontbreken sensoren. ACC kan niet software matig gecodeerd worden maar wel later erop gebouwd worden als je CC hebt maar kost je dan zon € 999. Lane assist/ACC is wel later te activeren als je zorgt dat je minimaal een camera hebt voor verkeerstekenherkenning of Smart Light Assist ( deze laatste weet ik niet 100% zeker omdat ik in belgie ook wel eens een camera onder de spiegelvoet heb gezien en die kan het niet namelijk)
 
Maar wat doet Traffic Jam Assist juist? Dit is los aan te vinken naast Lane Assist, ACC en side assist (welke in het pack 'safety' zitten). Dan is er ook nog 'Emergency assist'.
Dus als je het Belgische safety pack hebt, moet je in principe 'eenvoudig' TJA en emergency assist kunnen activeren?
 

gio92

Lid
Hallo @Antera ik ben dit jaar bij je geweest met de Superb waarbij je een aantal zaken gedaan hebt (w.o. lane assist). Nog altijd super(b) tevreden! ACC achteraf ging toen niet, nu wel begrijp ik? Kunnen we dit nog activeren (heb CC en camera voor verkeersbordherkenning). Let me know!
 
Bovenaan Onderaan