Superb 3 Traffic Jam Assist

BasMab

Actief lid
Leuk allemaal te lezen. Ik heb er zin in om dit uit te proberen. Inmiddels ophaaldatum vast gelegd: 31 maart. Wel jammer na de Pasen.
 

dirkr

Senior Member
Sowieso moet je even wat gas geven alvorens de auto weer vanuit stilstand 'zelfstandig' verder gaat rijden
Ook als je de lane assist hebt?

Zoja dan heb je eigenlijk 2 versies van de Traffic Jam assist eentje met lane assit en eentje zonder (die zonder noemt dan natuurlijk gewoon de ACC)

Misschien probeer ik maar gewoon voor mezelf de keuze te rechtvaardigen dat ik geen fout gedaan heb door de lane assist niet te nemen :D (ging me meer irriteren dan helpen)
 

Thrar

Actief lid
Ik heb lane assist. Weet alleen niet of het een keiharde eis is.

http://nl.skoda.be/models/nieuwe-superb/veiligheid
Op bovenstaande URL hebben ze het over het samenwerken van die systemen bij het kopje 'traffic jam assist'. Je zou denken dat ACC alleen voldoende is voor files (zonder dat de auto dus bijstuurt). Ik heb het echter nog niet getest door lane assist uit te zetten en te kijken of het dan nog werkt.
 

coreza01

Forumguru
Ik heb lane assist. Weet alleen niet of het een keiharde eis is.

http://nl.skoda.be/models/nieuwe-superb/veiligheid
Op bovenstaande URL hebben ze het over het samenwerken van die systemen bij het kopje 'traffic jam assist'. Je zou denken dat ACC alleen voldoende is voor files (zonder dat de auto dus bijstuurt). Ik heb het echter nog niet getest door lane assist uit te zetten en te kijken of het dan nog werkt.
Ik heb het zo ook niet getest maar zou eigenlijk wel vermoeden dat hij dan alleen maar puur kijkt of er voldoende afstand voor de auto is om weer verder te kunnen rijden. Ik denk dan wel dat je dan nog steeds zelf een beetje gas moet geven of de hendel van de cc naar je toe moet trekken. Hij rijdt trouwens wel zelf weer weg als maar voor een korte tijd bent gestopt. Als je langer dan 5 sec stil staat dan rijdt hij niet meer zelf verder.
 

Van Hoften

Forumguru
Het werkt ook zonder de lane assist. Die heb ik op dag 1 al uitgezet: ik bepaal zelf wel of ik naar links ga, dat hoeft de auto niet tegen te houden voor me. In de file gebruik ik het vaak, heerlijk.
 

s_janssen

Actief lid
Maarre: rijdt 'ie nou wel of niet zelf vooruit in de file met ACC en Lane Assist? En wat zijn de 'drempelwaardes' van tijd en snelheid?
 

Schep

Forumguru
Maarre: rijdt 'ie nou wel of niet zelf vooruit in de file met ACC en Lane Assist?
Doet ie wel. Maar slechts een beperkte tijd zonder input van de bestuurder.
Tussen volledig tot stilstand komen en zelfstandig, zonder driver input, toch weer verder rijden is een seconde of 5 (ik heb het niet nagemeten met een stopwatch, puur gevoel).
Zodra die tijd is verstreken moet er een tikje op het gaspedaal volgen of een sleur aan de ACC hendel.

Het makkelijkste is het te merken met start/stop aan. Zodra de motor afslaat is driver input nodig. Als je nog stilstaat, maar het licht wel op groen springt, of de file weer gaat rijden, en je trekt aan de hendel van de ACC springt de motor ook weer aan, ook al blijf je nog stil staan.
 

BasMab

Actief lid
??? :pieker:

@fastpeter Hoe stel jij je ACC-snelheid in? Steeds op 120 of aangepast aan zowat de gemiddelde snelheid van de file?
127km/u op 120 weg en 134km/u op 130km/u weg. op 100km/uur weg op de 107km/u. Dit ivm meetcorrectie en toegestane overschrijding enkel dat laatste geldt niet op de 130km/u weg.
 

BasMab

Actief lid
De acc is ook veel beter geworden als toen al op de Octavia RS zeer verfijnd en zeer soepel ingrijpend zeker niet abrupt, kan het zelf niet veel beter......tuurlijk de afstand blijft de veilige marge op snelheid echter bij lage snelheid sluit hij perfect aan echt een topper tot nu toe.

Vandaag vertrok de auto voor mij uit de file, die sorteerde als nog links voor. De ACC vloog in de versnelling, dus was eigen ingrijpen wel vereist. Dit was eerste misser van de ACC.
Ook komt soms de melding uit niets: rem intrappen.... denk je: waar komt dat vandaan.

Voor de rest is het al 7 dagen genieten! En wat een geluid zit er in!
 

erikw

Lid
Dat rem intrappen is idd wel vrij strak ingesteld. Zelf heb ik meer moeite met die melding dat je het stuur moet overnemen. Op de snelweg een beetje relaxed sturen met een duim en dan moet je weer even slingeren.
 

thijskok

Senior Member
Je hoeft niet per se gas te geven om hem weer te laten rijden. Het is ook mogelijk om weer te gaan rijden door "resume" met de hendel van de ACC te kiezen. Je hebt dan ook niet het risico dat je te veel gas geeft en je voet blijft in de ruststand!
 
heb zelf de L&K maar ook alle systemen genomen want voor autonome dus zonder gas te geven bij file weg te rijden werkt wel degelijk.

Voorwaarden snelheid tot onder de 60 km , lane assist moet de weg markeringen hebben gezien (zie je in je MF en het groene logo van de ACC & lane assit indicator)
Auto voor je stop tot helemaal stilstand al duurt dat 2 min of langer maakt niks uit zodra het verkeer weer gaat rijden rijd hij zelf weer verder.

Als de lane assit niet aanstaat of je hebt deze functie niet dan stop de auto perfect met auto hold alleen bij het weer op gang komen van het verkeer volstaat dan een toefje gas en pakt hij alles weer op.

in de file echt mega handig dit zit normaal op dure premium merken.

De acc is ook veel beter geworden als toen al op de Octavia RS zeer verfijnd en zeer soepel ingrijpend zeker niet abrupt, kan het zelf niet veel beter......tuurlijk de afstand blijft de veilige marge op snelheid echter bij lage snelheid sluit hij perfect aan echt een topper tot nu toe.

Auto 2 weken oud. 1700 KM. Zoals u beschrijft werkt bij mij (ik lees tot nu toe bij iedereen) echt niet. Lane assist aan. ACC aan. Als auto stil staat, al is het minder dan seconde, dan gaat hij niet meer uit zichzelf rijden. Voorganger trekt op, mijn motor slaat aan en wacht op actie van rechtervoet of linkerhand. Maakt niet uit of start-stop aan of uit staat.
 

Rajackar

Senior Member
Rare vraag misschien maar hoe weet je of je TJA hebt?
Ik zie het niet als losse optie staan maar ik heb op mijn bestellen wel DSG, ACC en het Illumination pack waar de lane assist in zit. Betekend dat automatisch dat TJA ook werkt?
 
Jup. DSG, ACC en lane assist betekent Traffic Jam Assist.

Krijg je in je MaxiDOT (tussen de tellers) de melding 'ACC Rijklaar' wanneer de auto tot stilstand komt?

Ja inderdaad. Daarna gaat de auto rijden als ik kort gas aantik of handel bedien. Maar niet uit zichzelf als hij "ziet" dat de voorganger door rijdt. Geert
 

M.Baali

Nieuw lid
klopt helaas ja. Ik had liever gehad dat hij uit zichzelf gaat rijden. Overigens hij heeft het wel 2 keer gedaan anders blijft ie staan totdat ik aan de ACC hendel trek. Auto 2 weken oud. 1900 KM.
 

Okkie3

Lid
In de oc3fl kun je via de amundsen de acc in diverse standen zetten. Ik heb nu voor rco gekozen. Dan heb je minste last van fel optrekken en remmen. Zeker als je de afstand wat verder instelt. Nadeel is dat de auto iets slomer reageert als de files snel oplost, maar dan geef ik zelf even gas bij.
 
Bovenaan Onderaan