Superb 3 Traffic Jam Assist

coreza01

Forumguru
Ik ben graag benieuwd of iemand de Traffic Jam Assist ("TJA") al heeft gebruikt en wat de ervaringen hiermee precies zijn.
Ik begrijp dat de TJA alleen in combinatie met de ACC werkt en met een DSG bak.

Ik zie graag jullie bevindingen tegemoet.
 

DavidV

Forumguru
Gisteren testrit gedaan, werkte goed. Telkens de wagen stopt moet je wel zelf een dotje gas geven om terug te vertrekken, maar voor de rest volgt hij soepel het verkeer.
 

DavidV

Forumguru
Was een testrit, dus even 2 minuten geprobeerd, maar hij reed idd niet vanzelf weer verder na stilstand. Heb de handen niet lang genoeg van het stuur gehad om te merken of de lane assist begint te mopperen, maar hij stuurt wel zelf bij om tussen de lijnen te blijven. Om weer tr vertrekken is een tikje op het gas wel genoeg, nadien accelereert hij zelf verder, en leek me comfortabel genoeg voor in een file. De test was voor mij niet lang genoeg om er echt aan te wennen dat de wagen zelf stopt terwijl je zelf achter het stuur zit. Geeft in het begin toch een akelig gevoel, zal wel wennen.
 
Dat werkt heel ontspannend in de file, je moet idd niets meer doen buiten eens op het gaspedaal staan om terug te vertrekken.
Ik begin het systeem gewoon ook standaard op te zetten als ik aan het rijden ben zonder file.

In de garage zei men mij: je moet het gewoon durven gebruiken, zeker in het begin heb je de neiging om altijd met je voet aan het rempedaal te zitten.

Wat ik nog niet heb durven te proberen (en eigenlijk interesseert het mij of daar ergens testen van bestaan op het net) is volgende situatie:
Je Traffic jam staan op 120km/u plots ontstaat er file, de wagen remt automatisch af, je staat stil, het verkeer start terug, er ontstaat zowat 30 meter afstand met je voorligger, je duwt op het gaspedaal en de wagen trekt heel hard op (instelling 120km/u). Hier heb heb ik dan uiteindelijk zelf op het rempedaal geduwd op een paar meter van de voorligger omdat de wagen geen aanstalten maakte om af te remmen.
Deze situatie heb ik ook al een aantal maal meegemaakt als je op een secundaire weg aan het aanschuiven bent en als je dan op een rotonde rijdt is er ook een aantal meter geen wagen te zien en dan begint de wagen ook te accelereren naar de ingestelde snelheid (70km/u).
Iemand enige ervaring mee?
 

Tassin

Forumguru
ACC + Traffic Jam Assist + Lane Assist op DSG werkt idd bijwijlen zeer aangenaam, maar rijdt (uiteraard?) niet zoals ikzelf zou rijden in de file.

In de door jou geschetste situatie zal de wagen niet meteen snoeihard optrekken, maar eerst geleidelijk aan en pas nadat ie een "aanloopje" heeft genomen zal hij krachtiger beginnen versnellen. Komt de file al vrij snel weer tot stilstand, dan zal hier je dus geen hinder van ondervinden. Wel is het zo dat de wagen zal optrekken en remmen ifv de ingestelde afstand (hendel Distance + of -), eerder dan anticiperend gas te lossen en te laten bollen zonder te remmen. Het steeds optrekken en afremmen is uiteraard niet bepaald rijden zoals het hoort en vind ik zelfs oncomfortabel.

In files (zeker accordeonfiles) geeft het me dus een dubbel gevoel. Enerzijds rijdt het niet comfortabel, maar anderzijds is het wel erg veilig. Na 1 week heeft het me al gered bij een plotse file (120km/u naar complete stilstand). Het noodstopsysteem werkt dus wel degelijk zeer goed en ingrijpend. In rijdende files met (sterk) vertraagd verkeer is het natuurlijk wel luxe en veilig.

Op rotondes zou ik de ACC toch eerder uitschakelen.
 

fastpeter

Forumguru
heb zelf de L&K maar ook alle systemen genomen want voor autonome dus zonder gas te geven bij file weg te rijden werkt wel degelijk.

Voorwaarden snelheid tot onder de 60 km , lane assist moet de weg markeringen hebben gezien (zie je in je MF en het groene logo van de ACC & lane assit indicator)
Auto voor je stop tot helemaal stilstand al duurt dat 2 min of langer maakt niks uit zodra het verkeer weer gaat rijden rijd hij zelf weer verder.

Als de lane assit niet aanstaat of je hebt deze functie niet dan stop de auto perfect met auto hold alleen bij het weer op gang komen van het verkeer volstaat dan een toefje gas en pakt hij alles weer op.

in de file echt mega handig dit zit normaal op dure premium merken.

De acc is ook veel beter geworden als toen al op de Octavia RS zeer verfijnd en zeer soepel ingrijpend zeker niet abrupt, kan het zelf niet veel beter......tuurlijk de afstand blijft de veilige marge op snelheid echter bij lage snelheid sluit hij perfect aan echt een topper tot nu toe.
 

fastpeter

Forumguru
Het ACC werkt op elke superb met automaat van 20 tot 160 km per uur, dus bij file of stilstand stop de auto keurig en schakelt de auto rem in (als je die niet uit hebt gezet, dit kun je zien door het oranje oplichten van de A buton), de P rem schakelt automatisch in bij afzetten motor of door het zelf indrukken bij stilstand.

Als ik op de snelweg zit zet ik de acc altijd +- 10 a 15 km boven wat mag, en wil je snel inhalen of sneller rijden kan dat gewoon door gas te geven en die weer los te laten pakt die de acc weer rustig op of als je remt gaat die er af tot je de hendel weer activeert
 
  • Leuk
Waarderingen: kva
Het hendeltje staat wel toe om makkelijk met de snelheid te spelen. Was veel minder handig in een vw golf waar ik recentelijk mee reed.
 
De traffic jam assist werkt heel goed. Volgens mij detecteert de superb bewegende voertuigen/personen. Stilstaande voertuigen niet. Voertuigen die vertragen en dan stilstaan die worden wel opgemerkt. Maar het probleem van in de file dat ik hierboven aanhaal blijft en het viel me op dat dit telkens veroorzaakt wordt door een stilstaand object.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik op de snelweg zit zet ik de acc altijd +- 10 a 15 km boven wat mag, en wil je snel inhalen of sneller rijden kan dat gewoon door gas te geven en die weer los te laten pakt die de acc weer rustig op of als je remt gaat die er af tot je de hendel weer activeert
Dat is dus precies zoals bij een gewone cruisecontrol.

Wat betreft de instelling: ik stel hem in op 5 km boven de ter plaatse geldende Vmax - maar dan gemeten op de navigatie. (Ook op provinciale en veel stadswegen trouwens. Daar controleren ze ook...)
Zo blijf ik na aftrek van de wettelijke correctie 99,5% zeker beneden het bekeuringsminimum van 3 km/u te snel.
En bovendien begint dan m'n navigatie ook niet te muiten :) , wat-ie wel doet als ik 6 km/u sneller rijd dan is toegestaan.
 

s_janssen

Actief lid
Weet iemand hoe de optie traffic jam assist heet in de prijslijst of configurator? Zowel in de normale als in businessline prijslijst kan ik die optie niet vinden.
 

Tassin

Forumguru
Trafic Jam Assist bekom je wanneer je Lane Assist en Adaptive Cruise Control hebt. Dit is dus geen aparte optie (maar wel een goeie marketing-term).
 

Thrar

Actief lid
Sowieso moet je even wat gas geven alvorens de auto weer vanuit stilstand 'zelfstandig' verder gaat rijden
 
Bovenaan Onderaan