TPM (Tyre Pressure Monitoring)

Edwin

Lid
Perfect hulpmiddel dus, vorig week ping bandenspanning controleren. Banden opgepompt, vandaag weer ping. Linkerachterband dus lek (spijker), morgen maar weer even naar Euromaster. Zonder TPM dus langer doorgereden. De derde keer dus al dat het systeem mij waarschuwt voor een lekke band.
 

leo442

Forumguru
Ik weet uit ervaring beter. Nog niet zo lang geleden had ik na een aanvaring met een stoeprand een lekke, niet meer te repareren, band. Hulpdienst (eurocross geloof ik) gebeld en die wist mij te melden dat de auto volgens de leasemaatschappij via Skoda Assistance (of hoe het ook heet) naar de dichtsbijzijnde Skodadealer gesleept moest worden. Balen, want een paar honderd meter verderop zit de lokale bandenboer. Overigens is de band de volgende dag, na ingrijpen van de leasemij, door de bandenboer vervangen die pal naast het depot van het afsleepbedrijf zit.


Dit verhaal klopt! Transport naar dichts bij zijnde dealer!
 

leo442

Forumguru
ik stond langs de snelweg, mss zit daarin het verschil


Nee. Als je op een gevaarlijke locatie staat word je eerst veiliggesteld door ANWB of RW ( wie het eerst ter plaatse is regelt dit) en als de situatie het toestaat word je ter plaatse geholpen.
 

Darkside

Forumguru
TPMS is een hulpmiddel en geen heilig middel. Tenminste niet het systeem wat VAG hanteert.
Deze werkt nl via de ABS sensoren en die meten de omtreksnelheid van de wielen meet en die met elkaar vergelijkt.
Als er 1 band leeg loopt zal TPMS dit zien en een waarschuwing geven.
Als alle 4 de banden geleidelijk leeglopen zal er geen afwijking tov mekaar gedetecteerd worden.
Maar zullen al je banden wel een (te) lage spanning hebben.
Dit moet je echter zien als je maandelijks (geef maar toe dat moet je doen) je banden spanning controleert.

Het is daarom alleen handig mocht er 1 band plotseling snel zijn spanning verliezen zodat het je nog kans geeft om tijdig te stoppen zonder dat dat andere schade op kan leveren.
Uiteindelijk is het een hulpmiddel waarvan ik wel blij ben dat het er is.
 

Noord26

Forumguru
Mij maakt het niets uit hoor. Maar het is wat overzichtelijker als je het in 1 berichtje zet. Je kan achteraf je bericht nog aanpassen als je wat toe te voegen hebt. Ook herinner ik mij een topic van de mods met betrekking tot onnodig quoten.
 

apacot

Lid
voor een lekke band langs de snelweg 112 bellen heb ik laatst ook gedaan (op aanwijzing ANWB)
zij sluiten dan een rijbaan af, rijswaterstaat komt en de sleepdienst om je naar een veilig plek te slepen, daarna ANWB bellen of zelf wisselen.
 

CDK

Forumguru
nee hoor, als jij op een gevaarlijk punt staat mag / moet jij gewoon 112 bellen!
 
  • Leuk
Waarderingen: VWim

Cordoba

Forumguru
Als alle 4 de banden geleidelijk leeglopen zal er geen afwijking tov mekaar gedetecteerd worden.

Dus als je over een spijkermat rijdt, en ineens op 4 platte banden rijdt, waarschuwt ie wel?;)

Ik denkt dat je 'geleidelijk' moet vervangen door 'tegelijk', dan klopt het beter.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik neig toch naar blij zijn met het systeem, maar ben niet helemaal overtuigd. Ik heb inmiddels 3 keer de "ping" gehad, alledrie de keren was er op het oog niets te zien. Een keer bleek er daadwerkelijk een flinke spijker in de band te zitten, de andere twee keren was vals alarm. Een van die twee keer kan ik misschien wel verklaren, er lag veel slush op de weg, misschien heb ik toch wat last gehad van doordraaiende wielen. Het andere valse alarm, geen idee waarom, bij nameten bleek de spanning in alle banden gewoon goed te zijn.

Ik heb inmiddels wel een bandenspanningsmeter in de auto liggen, ik vind het niet lekker rijden met die oranje waarschuwingslamp aan. Uiteraard kun je die uitzetten, maar zonder een goede controle (en kijken, even tegen de band trappen is niet voldoende wat mij betreft) voel ik me niet prettig in de auto totdat ik het echt gecontroleerd heb.
 

MarcoO2

Forumguru
Dus als je over een spijkermat rijdt, en ineens op 4 platte banden rijdt, waarschuwt ie wel?;)
Ik denkt dat je 'geleidelijk' moet vervangen door 'tegelijk', dan klopt het beter.
Is dat zo? Volgens mij waarschuwt het systeem ook als er ineens (dus niet geleidelijk) een verandering optreedt in al je banden. Anders zou ik ook geen melding krijgen als mijn auto van winter- op zomerbanden wordt overgezet (of andersom).
 

Canon-Eye

Forumguru
ik vind het niet lekker rijden met die oranje waarschuwingslamp aan. Uiteraard kun je die uitzetten
Dat laatste klopt niet met mijn waarneming. Onlangs kreeg ik de ping, op het oog uiteraard niets te zien, maar ik was op dat moment aanmerkelijk dichter bij de bandenboer dan bij huis dus meteen omgedraaid en naar de reparateur gereden (op dat moment een km of 5 weg).
Onderweg 2x het systeem gereset, en beide keren kwam de ping (en de oranje lamp) weer terug.

De waarschuwing was terecht: er zat inderdaad schroefje in een voorband. Had nog wel gerepareerd kunnen worden, maar de voorbanden zouden toch al bij de winterwissel worden vervangen. Om nou voor die 2 maanden nog reparatiekosten te maken (en dan straks ook nog weer een keer extra heen en weer te moeten) vond ik niet nodig, dus de achterbanden (6mm) zijn naar voor verhuisd en er liggen nu twee nieuwe zomersloffen achterop.
Daar komen we een eventuele natte herfst wel mee door... :jaja:
 
Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Je hebt gelijk, ik was niet duidelijk. Je kunt die waarschuwing alleen "uitzetten" door het systeem te resetten (en dat kan weer alleen direct na het starten van de auto). Als je band dan nog verder blijft leeglopen zal de waarschuwing wel opnieuw komen, zoals je gemerkt hebt. Bij "mijn" spijker ging daar trouwens wel een paar dagen overheen. Betreft het echter een vals alarm, dan zal de waarschuwing uiteraard niet opnieuw komen en heb je hem dus effectief "uitgezet" (de waarschuwing, niet het systeem, dat blijft altijd werken).
 

Cordoba

Forumguru
Is dat zo? Volgens mij waarschuwt het systeem ook als er ineens (dus niet geleidelijk) een verandering optreedt in al je banden. Anders zou ik ook geen melding krijgen als mijn auto van winter- op zomerbanden wordt overgezet (of andersom).

Systeem zit dus iets complexer in elkaar, dan alleen verschil in rotatiesnelheid tussen de verschillende wielen detecteren. Na enig denkwerk, kom ik tot de conclusie dat er waarschijnlijk verschil in slijtage zit tussen de beide sets, waarbij de verschillen tussen de verschillende wielen anders zijn bij de verschillende sets (of kleine afwijking in de bandenspanning). Bij 4 compleet lege banden, zul je overigens ook beslist verschil vinden, door verschil in het vervormen/platvouwen van de verschillende banden.

Verschil in bandenslijtage of bandenspanning in combinatie met een soort 'zelflerend' systeem, lijkt mij in elk geval de meest logische verklaring, ik hoor graag van je of dat kan kloppen Marco.
 
Bovenaan Onderaan