Toerental bij lage snelheid onregelmatig bij warme motor

oco1979

Forumguru
gasklep of smoorklep kan ook oorzaak zijn,interne vervuiling.
-----------------------------

Voorgedaan bij Skoda Octavia [ Alle modellen ]

Foutcode: 17664 - Motor / Motorelektronica 1
Koelmiddel-temperatuur-sensor
Onderbreking/kortsluiting naar plus

Oorzaak Koelmiddeltemperatuursensor defect.
Oplossing
Koelmiddeltemperatuursensor controleren, indien nodig vervangen.
Eventueel defecte component
Koelvloeistof-temperatuursensor

OF

Oorzaak Bekabeling defect.
Oplossing
Bekabeling controleren, zo nodig repareren

EXTRAINFO:
Opmerking Nominale waarden: Contact ingeschakeld: 20 ºC = 2,7...2,9 V/80 ºC = 0,6...0,7 V
Oplossing
Meetwaarden van koelvloeistof-temperatuursensor controleren. Wanneer de waarden buiten nominaal bereik liggen, dan moet de sensor worden vervangen.
Eventueel defecte component
Koelvloeistof-temperatuursensor
______________________________________

Oorzaak Massapunt onder accuhouder los/gecorrodeerd.
Opmerking
Meestal is geen foutcode in motor-ECU opgeslagen.
Oplossing
Massapunt controleren, indien nodig repareren

__________________________________________

ABS/ESP problemen
Geldig vanaf: 3 jul. 2017
T/m: 3 jul. 2018
Productieperiode: vanaf 01-06-2008 t/m 01-06-2009 Probleem: Een thermomechanische overbelasting kan tot een ontoereikende massaverbinding leiden en dientengevolge zorgen voor een spanningsonderbreking op componenten in een ABS-/ESP-regelapparaat. In het ergste geval is de stabiliseringsfunctie van het voertuig uitgevallen. Oplossing: Er wordt een software-update op het ABS-/ESP-regelapparaat geïnstalleerd. Terugroepactiecode: 45F4
ABS/ESP problemen
Geldig vanaf: 8 mrt. 2017
T/m: 8 mrt. 2018
Modeljaar: 2008 tot 2009 Probleem: Een defecte hydraulische ABS/ESP-unit kan tot problemen leiden. Oplossing: Er wordt een software-update geïnstalleerd.
 

AVONK

Lid
@Cordoba vaak is het dan weg. Gisteravond toen ik weer naar huis reed startte die ook goed en liep de motor vrij redelijk.
Beide keren had ik de tank vol zitten toen ie op 3 poten liep (redelijk leeg gereden tot in de reserve). Het inhouden doet ie minder met volle tank lijkt het. Ik tank vooral Shell.
En op de snelweg boven de 90 geen problemen.
Ik heb van maart tot september weinig gereden met de auto, daarna ca 900 km per week.
Ik hoorde vrijdag geen gesis bij het losdraaien van de tankdop
 

AVONK

Lid
@oco1979 Mijn auto is van voorjaar 2007. De software van esp etc zal dan niet gelden. De temperatuursensoren zijn uitgelezen en gaven normale waarden aan. Geen voltages gemeten. Waar vind ik de motorcode?
Ik moet maar weer eens naar de garage. Hoop dat de kosten meevallen. Ik wil een O3 Ambition buisiness DSG 1.6 station TDI gaan kopen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Opmerkinkje: hoe 'repareer' je een defecte hydraulische abs/esp unit met een software update? 'Vertel' je 'm dat 'ie niet meet defect is?

#psychische problemen bij hydraulische apparatuur.:D;)

Ik twijfel er niet aan dat dit zo wordt bekendgemaakt door VAG, maar wel (een beetje) aan het effect:).

Dat is een nieuw vakgebied: psycho-hydraulica :D
Serieus, als je de tekst erboven leest kan het blijkbaar veroorzaakt worden door een combinatie van warmte en mechanische belasting. Als die warmte ontstaat door de stroom die getrokken wordt, kun je via de software proberen om die te beperken waardoor de temperatuur binnen de perken blijft. Als die warmte ontstaat door uitstraling van een andere warmtebron (koelmiddel, motorolie, directe motorwarmte) kun je proberen om dat via software ook in te dammen, maar een mechanische oplossing(afscherming) lijkt mij beter.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba vaak is het dan weg. Gisteravond toen ik weer naar huis reed startte die ook goed en liep de motor vrij redelijk.
Beide keren had ik de tank vol zitten toen ie op 3 poten liep (redelijk leeg gereden tot in de reserve). Het inhouden doet ie minder met volle tank lijkt het. Ik tank vooral Shell.
En op de snelweg boven de 90 geen problemen.
Ik heb van maart tot september weinig gereden met de auto, daarna ca 900 km per week.
Ik hoorde vrijdag geen gesis bij het losdraaien van de tankdop

Als ie bij warme start wel goed loopt, lijkt het toch in het brandstofsysteem te zitten. Als de tank na een rit zonder sissen opent, is de ontluchting van de tank in elk geval in orde dus kun je dat als oorzaak uitsluiten. Ik begin langzamerhand te denken aan een brandstofinjector met problemen, maar met dergelijke klachten zonder foutcode blijft het raden naar de precieze oorzaak.
 

AVONK

Lid
@Cordoba bij een warme start stottert ie ook. Nog steeds geen fouten in de computer. Uitlezing temperatuursensoren en lambada sonde voor katalysator waren goed. Alleen de tweede had geen uitlezing. Motor parameters zagen er verder normaal uit. Er is bij stilstand getest in Neutraal met variabel gasgeven.
Ik ga de wagen inruilen voor een O3 station diesel
 
Bovenaan Onderaan