Toerental bij lage snelheid onregelmatig bij warme motor

AVONK

Lid
Ik heb een Octavia II 1.6 fsi automaat uit 2009.
De auto rijdt met warme motor met schokken (het lijkt of ie inhoudt) tot ca. 80 km; bij koude motor loopt hij erg vloeiend. Op de snelweg rijdt de auto ook vloeiend.
Als ik met warme motor op de cruise control rijdt schokt de auto aanzienlijk minder en zie ik dat de toerenteller pendelt.

Ik heb de auto een half jaar.
De auto heeft 120.000 gereden en heeft net zijn grote beurt gehad bij 116.000 km.
Bougies zijn vervangen, automaat is gespoeld, de auto is uitgelijnd en banden gebalanceerd.

Wat kan de oorzaak zijn? iemand een idee?
Groeten Antonie Vonk
 

oco1979

Forumguru
De basis controleren kan ook geen kwaad.
Massa-aansluiting(en)
kabelbreuken
slechte bougiekabel(s) bobineuitval als deze warm is....
Inwendig in ecu kan ook nog iets,koude toestand geen probleem,warme toestand de printplaat gebroken en zet uit.
Relais,zekeringen (toestand) bij niet zeker zijn deze vervangen,ingebrande contactpunten.
enz......
 

oco1979

Forumguru
Fsi ook last van vervuilde inlaatkleppen(wegens directe inspuiting worden deze niet meer gereinigd)
 

AVONK

Lid
Bedankt. In december laat ik deze punten controleren bij de beurt. Bobines stonden al op de planning preventief vervangen te worden. Kabels nemen we dan ook mee. Welke temperatuursensor moeten we vervangen?
De auto gaf bij de laatste keer uitlezen geen fouten, ik laat hem vrijdag uitlezen als ie warm is bij de bandenwissel. Brandstofverbruik is gemiddeld 1:14,7 over 3000 km gemeten.
Groeten Antonie
 

oco1979

Forumguru
van de koelsysteem,kan zijn dat er twee zijn of dubbelsensor,ene voor ecu en ander voor dashboard.
Desnood bijde.
Kijken via parameters hoeveel deze van temperatuur is.
 

AVONK

Lid
Thx. Die van het dashboard is heel stabiel en staat altijd in het midden. Die van de ecu laat ik uitlezen en vervangen.
Groeten Antonie
 

AVONK

Lid
Auto is vandaag uitgelezen. Geen enkele storing te vinden. Eerst maar eens op aanraden van de voormalige Skoda dealer een brandstof additief gekocht om de kleppen te reinigen.
Eerst dit proberen, daarna zien we wel verder
 

Highway

Forumguru
Kleppen worden niet gereinigd bij het toevoegen van een reiniger in de benzine bij een direct ingespoten motor. Zoals @oco1979 meldt: de benzine komt niet meer bij de kleppen.

Reiniger zal wel de injectoren reinigen.
 

AVONK

Lid
Zal ik niet goed opgelet hebben. Was niet scherp vandaag. Misschien helpt het, de auto heeft wen tijdje weinig gereden (minimaal een half jaar).
Daarna kunnen we stap voor stap zaken testen
 

oco1979

Forumguru
Niet alles zal een foutmelding geven,raar,toch niet.
Als deze tussen een bepaalde waarde(s) zit kan dat perfect zijn voor ecu.
Goed voorbeeld is met een temperatuursensor.
Blijvend -10 aangeven, ecu zie dat de sensor iets van waarde heeft,maar zal dat niet echt bij nadenken dat deze klopt.
Hoe nieuwer de wagen hoe meer dat ecu andere parameters zal ontvangen en eerder in alarm zal slaan(noodloop) .

Doe maar stap voor stap, begin eerst met de goedkoopste.

Reinigen van de kleppen zal via walnuts of iets dergelijks moeten gedaan worden.
 

AVONK

Lid
Vanmorgen naar de garage geweest. Gisteren startte ie op 3 poten en stonk naar benzine. Vanmorgen uitgelezen , geen fouten. Temp sensoren lazen goede waarden. 4 bobines vervangen en 70 km op verschillende snelheden gereden, vooral bij 70, 80 en 50 en 140.
Geen inhouden meer, toerental constant. Hopen dat ie dat even volhoudt zo. Hij heeft nog niet zo goed gereden sinds ik hem heb vanaf maart!
 

oco1979

Forumguru
Vanmorgen naar de garage geweest. Gisteren startte ie op 3 poten en stonk naar benzine. Vanmorgen uitgelezen , geen fouten. Temp sensoren lazen goede waarden. 4 bobines vervangen en 70 km op verschillende snelheden gereden, vooral bij 70, 80 en 50 en 140.
Geen inhouden meer, toerental constant. Hopen dat ie dat even volhoudt zo. Hij heeft nog niet zo goed gereden sinds ik hem heb vanaf maart!

Bobines zijn bij deze een wel eens de boosdoener.
We zullen duimen dat het oke blijft.
 

AVONK

Lid
Het inhouden is toch teruggekomen. Brandstof afditief is uitgewerkt. Het inhouden is wel minder erg. Het op 3 poten lopen na de start is over.
Als ik lange tijd op de snelweg heb gereden en daarna de stad in rijd of 70 op de secundaire weg houdt ie af en toe in, ook trilling bij gas loslaten.
Bij warme motor loopt de motor om de ca 10 seconden even een slag onregelmatig. Geen stiringsmeldingen op het dashboard. Zou het een brandstof toevoer probleem zijn?
 

turboturbo

Forumguru
Omdat de symptomen uitsluitend bij warme motor zich voordoen, denk ik aan een te arm mengsel oid.
Dat zou je rijdend uit moeten lezen hoe dat geregeld wordt vanuit de ecu en wat de Lambda waarden laten zien.
(Zelf geen ervaring mee, maar ik denk maar even mee)

Andere gokjes die ik neem: vervuild brandstoffilter, brakke brandstofpomp, brakke brandstofpomp relais, vervuilde inlaat (want FSI motor?)
 

AVONK

Lid
Bij het starten liep ie ook weer op 3 poten, na even gasgeven was het over. Bobines hebben niet veel geholpen.
 

Cordoba

Forumguru
Omdat de symptomen uitsluitend bij warme motor zich voordoen, denk ik aan een te arm mengsel oid.

Bij te arm lopen, zou je juist bij koude motor een probleem verwachten, niet bij warme motor.

@AVONK Even een vraag, als de auto goed warm gereden is en pakweg een uurtje of wat korter stil heeft gestaan, heb je dan ook na de start al het probleem (de motor is dan immers nog warm), of duurt dit gewoon ongeveer even lang als bij koude motor aan een ritje beginnen? Als het eerste stukje na een warme start, je ook geen probleem hebt moet je in de brandstoftoevoer gaan zoeken, is het gelijk bij herstart met warme motor dan moet je toch in de temperatuur richting gaan zoeken. Als je bijvoorbeeld een brandstoffilter heeft dat de brandstoftoevoer wat afknijpt, dan zal even stilstaan het eerste stukje helpen, maar krijg je na even rijden weer hetzelfde verschijnsel. Andere mogelijkheid: als je de tankdop opent na een langere rit, hoor je dan gesis, of hoor je niets?
 

oco1979

Forumguru
Bij het starten liep ie ook weer op 3 poten, na even gasgeven was het over. Bobines hebben niet veel geholpen.

Bobines vervangen zijn kan je richting injectoren kijken.
Bedrading kan ook nog van zowel bobine en/of injectoren.

Heb je soms motorcode van deze ?
 
Bovenaan Onderaan