Thermostaat slecht ?

VAG-man

Forumguru
Nee niet normaal. Sterker nog het is zo geregeld dat de temperatuurmeter strak op 90°C blijft staan ook al is het 85°C-95°C.
Ik vermoed lucht in je koelsysteem of toch lekkage. Is het koelwater nog steeds op niveau als alles koud is?

Na hoeveel kilometer rijden heb je deze foto genomen? Ik vind de olietemperatuur ook aan de lage kant. Mijn 1.8TSI zit meestal tussen de 90°C en 100°C.
 

eriktv

Forumguru
Koelwater is in de zeven jaar dat ik hem heb nog nooit buiten de marge geweest, foto is genomen na 100km bij 80-100kmh en 17 graden buitentemperatuur. Ik dacht ook dat hij in het verleden “altijd” op de 90 bleef hangen, maar a) we rijden nu behoorlijk langzaam in NL, dus weinig belasting en b) ik zit er nu steeds enorm op te letten. Dus even checken alhier.

Ik wil goed beslagen ten ijs komen voordat ik de dealer bel, omdat je al gauw 1-2 maanden verder bent voordat je een afspraak hebt. Ik ga het sowieso gooien op een claim op garantie/coulance, omdat ik dus een kleine €1.000 heb afgetikt voor een nieuw thermostaathuis en ze vrij stellig waren dat dat de oplossing zou zijn.
 

Tees

Donateur
Dat is duidelijk niet normaal. Zelfs bij 80 km/u blijft een motor gewoon op bedrijfstemperatuur, en zeker een diesel. Dat je olietemperatuur ietsjes daalt bij wat lagere belasting is logisch, maar dan heb ik t over de lage 90's, 77 °C is echt te laag. Ik denk eigenlijk niet dat t een sensor is, aangezien je olie- én KVS-temperatuur dalen. Dat zijn afzonderlijke sensoren, en als die beiden dalen, dan zal de trend op z'n minst kloppen.

De thermostaat regelt zichzelf toch? Dus als die vervangen is én in orde is, dan zou je verwachten dat die netjes opent en sluit op de goede momenten. De koelventilator zal weinig uithalen bij zulke temperaturen snelheden, dus dat zal t ook niet zijn. Maar dan ben ik een beetje door m'n oorzaken heen...
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ja als je het zo stelt klinkt het inderdaad niet aannemelijk dat het een sensor is, dat zou té toevallig zijn. Kunnen we dat ook weer uitsluiten.
 

Agent327

Forumguru
Ik heb hetzelfde meegemaakt, eerst de motorthermostaat vervangen, alles leek goed goed te gaan, een paar weken later was het weer helemaal mis, heb toe de thermostaat die boven op de DSG ligt vervangen en toen was het opgelost. Vervangen is makkelijk zelf te doen. wel even de slangen dichtknijpen (of wat koelvloeistofverlies voor lief nemen). Luchtfilterhuis verwijderen en je kunt er bij.
HIER kun je hem bijv. bestellen.
 

VAG-man

Forumguru
Vandaag nog eens goed naar mijn olietemperatuur gekeken. Het komt bij mijn TSI uit tussen de 95°C en 105°C. Veelal 80 tot 100km/pu. Buitentemperatuur was 20°C-22°C. Tijdens zware omstandigheden en hoge buitentemperatuur gaat het richting 115°C of misschien nog daarboven.
Heb jij een oliekoeler op jou auto en wordt deze ook gekoeld door de ventilator? Mijn ventilator hoor ik eigenlijk nooit. Zal ongetwijfeld wel eens aanspringen, maar als die van jou altijd aan staat dan is dat niet goed.
 

Tees

Donateur
Ik denk dat de ventilator bij snelheden van 80-100 km/u nauwelijks uitmaakt, die ventilator creërt echt geen windsnelheid die daar in de buurt komt. Ik vind de DSG thermostaat een heel goede kandidaat.
 

eriktv

Forumguru
Die bedoelde ik inderdaad (ik schreef DSG-koeler). Had het ooit al ergens op het forum gelezen. Bedankt @Agent327 ! Ik bel sowieso de dealer en geef ze de suggestie. Ik neem aan dat dat ze hem er zo even kosteloos op schroeven voor me, nadat ik waarschijnlijk voor niks €970 aftikte voor een nieuw thermostaathuis :D.

Ik heb een video bekeken en vervangen lijkt me prima zelf te doen, maar met het oog op garantie doe ik het maar niet.
 

Agent327

Forumguru
Ik hoop dat je 'aanname' :unsure:ook werkelijk beloond wordt Erik want ik vindt een bedrag van €970 op zijn zachtst gezegd nogal aan de hoge kant.
Succes ermee.
 

andrehj

Forumguru
Die bedoelde ik inderdaad (ik schreef DSG-koeler). Had het ooit al ergens op het forum gelezen. Bedankt @Agent327 ! Ik bel sowieso de dealer en geef ze de suggestie. Ik neem aan dat dat ze hem er zo even kosteloos op schroeven voor me, nadat ik waarschijnlijk voor niks €970 aftikte voor een nieuw thermostaathuis :D.
Hiermee is bovenstaande vraag al beantwoord. Wat ik wel erg vreemd vindt is dat deze veelvoorkomende kwaal van de DSG-thermostaat nog altijd niet bij dealers bekend is. Deze DSG's gaan al meer dan 10 jaar mee, en ik kom dit probleem ook al zeker zo lang op alle mogelijke Skoda fora tegen.
 

eriktv

Forumguru
Nee nog niet, die suggestie gaf @Agent327 ook al hierboven. Met moeite heb ik eind augustus een afspraak ertussen weten te lullen voor diagnose en vervolgplan. De werkplaats zit tot oktober (:sterretjes:) al vol
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb geen DSG, wel een 2.0TDI. Ondanks dat in de winter ook zo m’n twijfels had, is me dat zoals door jou beschreven bij hogere temperaturen niet opgevallen.
Na 30 km bij een start bij -12 °C was ik net op 90°C KVS bij een snelwegrit met 120 km/uur. Laat staan bij 17°C en na 100 km.
Iig een bevestiging voor je dat dit duidelijk niet in orde is.
Het zou vreselijk financieel balen zijn als het nu wel opgelost is met de simpele vervanging van de DSG thermostaat. Het sluit echter niet uit dat deze daarna slecht is geworden.
 

Agent327

Forumguru
Eltjo, het vervangen van de motorthermostaat na 250000 km is geen schande hoor. Ik zie dit soort dingen als preventief onderhoud, je sluit er immers problemen mee uit. Als dan nu ook de thermostaat boven op de DSG wordt vervangen kan je er weer een kwart miljoen kilometers verder. Echter, ik zou zelf nooit naar de dealer gaan voor wat voor reparatie dan ook. Wel is het zaak dat je een betrouwbare alle merken garage weet te vinden, iemand met passie voor het vak. In de meeste gevallen ben je dan goedkoper uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Begrijp alleen niet waarom dat dan €1000 moet kosten. Dat is mijn inziens dan een kutstructie.
Het is een fors bedrag op een auto die misschien €5000 waard is. En als het dan ook nog prematuur ofwel op dat moment niet nodig geweest, is dat in de sloot gegooid.
Bij mijn Passat 3B had ik de thermostaat zelf vervangen, kostte een €15? en hooguit met alles een uurtje.
 

hemi24

Forumguru
Jouw Passat 3B had de motor in de lengterichting in het vooronder; dat maakt voor sommige reparaties een groot verschil…
 

Eltjo

Forumguru
Dat klopt ja, een A6 heeft een 2.0TDI ook nog steeds in de lengterichting.
Ik weet dus ook niet wat de overweging van de fabrikant is om die in de S2 dwars te plaatsen en vraag me af of er nog meer van die dure grappen zijn bij een bepaalde ligging van de motor.
 
Bovenaan Onderaan