Thermostaat slecht ?

Eltjo

Forumguru
Een diesel is daardoor altijd zwaarder dan een zelfde auto met benzinemotor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

VAG-man

Forumguru
De diesels vanaf begin 2000 die ik heb gereden hadden allemaal een extra verwarming die zowel de motor als het interieur snel op temperatuur kregen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Klopt dat een dieselblok gewoon langzamer op temperatuur komt. Mijn eerste auto was een Golf D met 1.5 blok en 50 pk, mijn 2e auto was een Golf SC met 1.5 benzineblok met 70 pk. Beide onderblokken waren identiek alleen de kop was verschillend bij deze blokken. Ook mijn ervaring dat het dieselblok langzamer op temperatuur komt, en ik denk dat je niet makkelijk een betere vergelijking vindt dan een diesel en een benzine in hetzelfde automodel met ook nog een identiek onderblok van de motor.

Overigens het gewichtsverschil tussen benzine en diesel was 50 kg op kenteken, en een groot deel zat in zwaardere accu en dynamo, en voor een klein deel in de inhoud van de tank (diesel is ietsje zwaarder dan benzine).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
De diesels vanaf begin 2000 die ik heb gereden hadden allemaal een extra verwarming die zowel de motor als het interieur snel op temperatuur kregen.
Dat klopt, net voor de doorvoer van het koelwater van de motorruimte naar de kachelradiator zat bij mijn Passat een metalen behuizing waarin een drietal elektrische warmte-elementen zitten. Deze zijn ook nodig omdat het anders veel te lang duurt voordat de voorruit ontwasemt.
Deze behuizing had de dealer voor mij besteld en heb ik geretourneerd, nadat ze een "fantastische" diagnose hadden gesteld waar mijn koelwater verdween. Uiteindelijk alleen de hierop aangesloten waterslang vervangen - ook niet erg zinvol aangezien alleen de afsluitende o-ring daarin slecht was.
Als ze meteen de slang hadden losgemaakt was het een kwartjes-kwestie geweest die direct was opgelost met een nieuwe o-ring.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Over het algemeen zal de radiateur van een diesel groter zijn dan die van een vergelijkbare benzinemotor.
Dus ook meer koelvloeistof om op te warmen.
 

Eltjo

Forumguru
Koelvloeistof weet ik niet.
Maar, in mijn dieselmotor gaat incl. filter 4 liter olie. Ik heb begrepen dat in een benzinemotor veel meer (5 l) olie gaat.
Waarom dat grote verschil...?
 

Tees

Donateur
In mijn 1.2 (nogmaals: kleine motor dus) gaat 3.8L olie. M'n vorige 1.4 ging net zoiets in. Weet niet of dat voor een 1.8 (veel) meer is?
 

Duijzer

Donateur
Ik merk met m’n 2.0 Tdi wel dat hij bij lagere temperaturen langzamer op bedrijfstemperatuur komt. Maar dat de temperatuur daarna terugvalt herken ik niet. Als hij 90 graden is blijft hij daar staan. Olie temperatuur varieert wel met de belasting van de motor, maar dat tussen 90 en 110 graden.
 

Eltjo

Forumguru
Maar hoe lang duurt dat en met welke temperatuur en snelheid totdat die op 90°C zit?
 

Duijzer

Donateur
Snelheid op provinciale weg, rond de 80, dan duurt het zeker 10 minuten. Pas als ik de snelweg op ga en wat meer toeren maak komt de olie temperatuur boven de 80 graden.
 

Eltjo

Forumguru
Ik sprak mijn broer die een A6 met 2.0TDI 136 pk heeft. Eigenlijk hetzelfde gedrag wat koelwater betreft.
Als je de airco op auto zet en of de voorruitontwaseming inschakelt wordt het koelwater naar de kachel opgewarmd en minder warmte onttrokken aan het water.
Ook als je de verwarming even uitzet zal het koelwater ook sneller op temp komen.

Een wintergrill heeft minder effect omdat de thermostaat in principe gesloten blijft en er minimaal of geen water door de radiator stroomt.
 

VAG-man

Forumguru
Als je de verwarming uit zet zal inderdaad het koelwater sneller warm worden. Dit zal je op de temperatuurmeter zien op je dashboard als de motor in de opwarmfase zit.
Eenmaal op temperatuur zal je geen beweging in de naald meer zien op je dashboard ook niet als je de verwarming aan of uit zet. Dit verschil wordt dan opgevangen door de thermostaat.
 

eriktv

Forumguru
Vanochtend een km of 700 gereden met de naald van de watertemperatuur in volledige ruststand en af en toe richrtng de 70 graden (100-140kmh, rond het vriespunt). :pieker: Vanmiddag nog 150 km met zelfde snelheden bij 11 graden en toen schoot hij vrij snel naar 90 graden. Toch maar eens een afspraak maken voor vervanging van de thermostaat dan maar
 

Eltjo

Forumguru
Heb dat hele eind gereden met <70 °C. Dat is wel erg koeltjes.
Die thermostaat sluit dan duidelijk niet meer goed. Je zult ook wel meer brandstof verstookt hebben dan.

Het schijnt dat het niet zo makkelijk is om te vervangen n dus arbeidsintensief is, dit in tegenstelling tot de thermostaat in mijn Passat die met een half uur vervangen was (incl. aftappen/vullen koelwater).
Houdt ons op de hoogte.

De mijne doed het overigens nog steeds goed, of zoals die het deed dan.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb al wat filmpjes gekeken en geconcludeerd dat ik niet zelf aan het klooien ga. Is volgens mij best te doen maar kwestie van geld/tijd. Verbruik was met 6,8l/100km idd erg hoog in verhouding tot de gereden rit.
 

eriktv

Forumguru
Update: afgelopen vrijdag is de diagnose gesteld (idd thermostaat) en ik heb aangegeven dat ze dan direct ook preventief onderdelen mee mogen vervangen in het kader van "als de boel toch al los ligt". Schatting was 8 uur werk (werd 6) en de onderdelen waren relatief gezien niet heel duur. Dus ik rijd nu met een heel nieuw thermostaathuis rond en de auto komt weer als vanouds op temperatuur. Ik heb direct even getankt om het verbruik in de gaten te houden, ben benieuwd of dit iets verbetert.
 

Eltjo

Forumguru
Wat kostte dat grapje overigens?
Mijn buurman heeft net van z’n Golf 7 GTi het thermostaathuis laten vervangen i.v.m. lekkage; €630 materiaal en €430 arbeid, excl. BTW.
 

eriktv

Forumguru
Een goede zes uur werk (offerte was acht uur), totaal inclusief materiaal net geen €1.000, bij de dealer.
 

eriktv

Forumguru
De twijfel slaat toch weer toe..

IMG_5218.jpeg

Bij natte 17 graden en wind mee met 80km/h zakken we toch weer terug naar 70gr. watertemperatuur… Bij 100km/h liep hij soms toch naar de 90gr. Alvorens ik mij weer meld bij de dealer:
- kan dit op enige manier normaal zijn? Minimale belasting voor de 2.0TDI, deze snelheden. Maar het hoort niet toch?
- kan het kwaad? Verbruik is niet het laagste dat ik ooit heb gezien maar ook niet echt slecht.

Richting de winter weet ik het pas zeker of hij z’n temperatuur beter vasthoudt, maar ik wil ook niet te lang wachten i.v.m. garantie/coulance. En een eerstvolgende verdachte na vervanging thermostaathuis is dan de DSG-koeler? Ik neem toch aan dat alle sensoren uitgesloten waren als oorzaak vóór de eerste reparatie.
 
Bovenaan Onderaan