Thermostaat slecht ?

Eltjo

Forumguru
Vorige winter vond ik al dat het lang duurde voordat het koelwater op 90 °C was, maar toen startte we de rit ook met -12°C en gingen we vrij snel de snelweg op.
Maar vandaag is het ca. 4°C en zojuist reed ik 15 km in 25 minuten en toen was de koelwatertemperatuur nog maar 80°C. De verwarming stond op 22°C.
Afwisselend reed ik rustig met de 2.0TDI met handbak de langere stukken 80 km/u (1400 tpm, 6e versnelling) en wat stukjes max. 50 km/u.
Ook na de terugrit was na bijna 30 km, het koelwater op net 90° en de olietemperatuur op 80°C. Met langzamer rijden de woonwijk in zakte de koelwatertemperatuur weer naar zo'n 80-85°C.

Het lijkt mij dat na 323dkm de nog originele thermostaat die slechter sluit en vervangen moet worden. Wat denken jullie ((2.0)TDI rijders)?

Dat schijnt nogal een klus te zijn - ik begrijp even iets anders de de thermostaat vervangen in een kwartslag gedraaide 1.9TDI in mijn Passat die ik een keer zelf verving.
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Ik heb hier al wat topics over gezien, van wat ik me nog herinner vooral met veel twijfel en niet echt een teruggekoppelde oplossing. Ik merk hetzelfde, maar rijd op het moment weinig in het buitenland en heel vaak max 100kmh dus kon nog weinig experimenteren. Sowieso zet ik in de winter altijd de grillcover over de onderste grille, ik zal eens kijken wat dat nu doet.

Is het geheel van thermostaat/temperatuursensor iets wat geleidelijk slechter kan gaan worden? En heb jij foutcodes in het systeem Eltjo?
 

Eltjo

Forumguru
Ik heb idd ook diverse topics hier over gelezen en er zat er een tussen waarvan het wel erg duidelijk was en vervangen ook hielp. Dat had ik dus zelf een paar auto's terug ook al ervaren.
Het viel mij de vorige winter pas op bij -12 °C start-temperatuur. Na >30 km snelweg kwam de meternaald pas een beetje op 90 °C. Maar als je even geen gas gaf of uitreed, zakte de naald al snel. We eindigen na 1430 km thuis met 12°C en verder is het niet meer zo koud geweest.

Ik weet dus niet goed of de thermostaat langzaam slechter is geworden, maar ik ben er wel beter op gaan letten. En aangezien ik met de kerst in PL ben, denk ik er aan om de thermostaat te laten vervangen.
Afgelopen zomer uitgelezen en geen foutcodes.

De cover die jij hebt is die van Kopacek v/h SuperSkoda?
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ik heb achter mijn ondergrill al racegaas en sinds deze zomer een nieuwe condensor.

Ik vond net een oude rubber deurmat in de garage waarvan ik een 12 cm hoge reep heb afgesneden. Het rubber is niet zo dik en tot mijn verbazing klemt het zelfs tussen de zijluikjes die je er uit trekt als je je mistlampen of dagrijlampen vervangt. In 10 minuten gefixed!

Je kijkt dus nu aan tegen de rubber onderkant van de mat. Niet het mooiste, maar kan voor een winter/test prima. Als het morgen licht is zal ik er nog eens naar kijken om het beter te laten passen, in het midden vast te zetten met ty-raps en schoon te maken.

Daarmee is mijn thermostaat vraagstuk nog niet beantwoord natuurlijk. Graag hoor ik van (2.0TDI) rijders hun ervaringen.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Net onder lamplicht gecheckt; het is echt verbazingwekkend dat het zo makkelijk klemt tussen de luikjes en past en hoe stevig het dan vastzit. Zo rij ik morgen naar 150 km verderop. Dat is gelijk een mooie test als het morgenochtend ook zo’n 4°C is.
 

Eltjo

Forumguru
Tijdens de eerste rit heb ik de temperaturen van koelwater en olie goed in de gaten gehouden en dat warmde sneller op, maar het was ook een 3 °C warmere buitentemperatuur. Helaas kreeg ik 70 km verder een storingslampje en draaide de auto daarna op het noodprogramma.
Maar dat heeft daarmee niets te maken. Als dat gefixed is en de buitentemperatuur weer zo'n 3 °C (of minder) dan heb ik een goed vergelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Het opwarmtempo zoals je in de startpost hebt staan, ziet er voor mij niet heel bijzonder uit, zeker niet als je rustig verkeer hebt, en rustig door kunt hobbelen. Wat echt niet klopt is dat koelwater bij even een stukje langzamer rijden, behoorlijk snel afkoelt, dat wijst echt wel op een thermostaat die open blijft staan. Als je dat snelle afkoelen combineert met het ietwat langzaam opwarmen, kom je (voor mij) wel op een duidelijk beeld dat vaak samenhangt met een thermostaat die open blijft.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Eltjo

Forumguru
Dat dacht ik ook, dat afkoelen was na 15 km. De enige ervaring die ik heb met een slechte thermostaat (in de Passat 3B) is dat dat op een gegeven moment zo was, dat bij gas loslaten en doorrollen al de kw temperatuur zakte. Maar kan die ook over ca. 1 jaar zo weinig slechter worden?
 

VAG-man

Forumguru
Ja bij gas loslaten en uitrollen gaat je koelwater temperatuur naar beneden.
Een thermostaat is kapot of niet. Wel kan het eens voorkomen dat als je troep in de systeem hebt zitten dit de de klep soms beïnvloed. Ook is de levensduur van een thermostaat moeilijk in te schatten. Sommigen gaan een "eeuwigheid" en anderen zijn snel kapot.
 

Eltjo

Forumguru
Nou, de temp moet niet meteen zakken als de motor goed warm is en de buitentemp niet erg laag is. Nadat ik bij die Passat toen de thermostaat vervangen had, was dat in ieder geval over.
 

VAG-man

Forumguru
Dat klopt. Ik bedoel ook dat je thermostaat kapot is waardoor je temperatuur snel zakt als je de auto laat uitrollen in zijn vrij.
 

eriktv

Forumguru
Gisteren heb ik de eerste goede test gehad weer met de grillcover erop: water en olie bleven lang op 70gr hangen, maar uiteindelijk na een km of 100 water stabiel op 90 en olie zo rond de 80-90. Snelheid wederom heel rustig op 100kmh. Temperaturen zakten niet bij verlaging belasting.
 

Eltjo

Forumguru
Bedankt voor je terugkoppeling.
Ja, na 100 km (of veel minder) is dat mijn auto ook zo, maar de vraag is of dat na 15 km niet al zo moet zijn bij ca. 3 °C?
Ik zag dat de luikjes naast de mist/dagrijlampen ook nog sleufgaten hebben, maar het grote middenstuk daartussen heb ik dus nu afgedekt en de temperaturen gaan sneller omhoog.
Maar misschien is het omdat ik sinds vorig jaar bij -12°C na 30 km nog niet op temp. er meer op gefocust ben.
Iig draagt de afdekking bij aan een snellere opwarming.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Ik heb dan wel geen diesel, maar ik denk dat het geen verschil maakt.

Vandaag een rit van 16 km bij 1°C.
De snelheid is steeds tussen de 60-70 km/pu.

Na 6 minuten en 4 km gereden kwam de watertemperatuur op 90°C.
Na 10 minuten en 9 km gereden gaf de olietemperatuurmeter 50°C.
Na 20 minuten en 16 km gereden was de olietemperatuur 85°C.
 

Eltjo

Forumguru
Dat wordt veeeel sneller warm dan mijn motor!
Maar, een dieselmotor schijnt er langer over te doen om warm te worden.
 

Tees

Donateur
@VAG-man dat maakt juist een wereld van verschil! Mijn benzineauto is ook na uiterlijk 15 min met de olie boven de 70 graden. Maar dat is een kleine benzinemotor, een grote dieselmotor duurt véél langer.
 

VAG-man

Forumguru
Zoveel verschil is dat niet een 1.8 TSI en 2.0 TDI.
Ik herken dat verschil niet tussen benzine en diesel. Voor mijn Superb 1.8 TSI heb ik altijd diesel gereden. Daarbij had ik ongeveer dezelfde waarden.
 

Tees

Donateur
Volgens mij is zelfs bij gelijke motorinhoud een diesel trager op temperatuur dan een benzine. Dat heeft vooral te maken met de efficiëntere ontbranding van diesel (ontbrandt natuurlijk heel anders dan benzine). Dat betekent dat er minder warmte en meer kinetische (bewegings) energie vrijkomt (ergo het hogere koppel van een diesel). En als bijeffect daarvan is de motor zwaarder gebouwd, om de hogere krachten te verwerken. Dus én minder warmteontwikkeling én meer massa = langzamer op temperatuur.
 
Bovenaan Onderaan