Thermostaat slecht ?

eriktv

Forumguru
Diagnose was helder: na het thermostaathuis is inmiddels ook de DSG-thermostaat is vervangen. Fijn dat Century tijd kon maken om dat direct na diagnose uit te voeren. Helaas geen garantie op de eerdere reparatie, wel kleine korting gekregen als coulance. Eerste indruk is dat de auto veel sneller op temperatuur komt, maar dat was een niet echt representatieve rit. Wellicht was één van beide thermostaten al langer wat slechter, want ik kan me niet herinneren dat hij zo snel op temperatuur kwam.

Ik houd jullie op de hoogte als de temperaturen dalen of ik bijkomende effecten zie, misschien een heel klein beetje lager verbruik… :)
 

eriktv

Forumguru
Test geslaagd hoor, vanwege een blessure rijd ik een deel van mijn woonwerkverkeer nu met de auto ipv de fiets. 10 gr, na 3km begon de temperatuur op te lopen en na 7km zat hij op 90 graden. Ritje bestond uit <30kmh, rustig aan 60-80 en dan na 6km de N34 (100kmh) op. Verbruik over 21km was op bc 4,9L/100km, niet gek bij deze temperatuur.
 

Agent327

Forumguru
Ben blij voor je dat het probleem is opgelost. Ben ook benieuwd wat de temperatuur is van de motorolie wanneer deze goed warm is. Bij schommelt ie tussen de 100 en 110 graden C.
Daarnaast ben ik ik ook wel nieuwsgierig naar de prijs die je voor deze reparatie hebt moeten betalen, zou je die met ons willen delen?
 

eriktv

Forumguru
Olie ga ik in de gaten houden en terugkoppelen. Was tot nu toe (met mogelijk deels haperende thermostaat) meestal 90-130 graden. Laatste bij 16% stijging met een 1.800kg caravan bij 30 graden buitentemperatuur. Bij de dealer kostten het thermostaathuis €960 en de DSG-thermostaat mij rond de €400.
 

Eltjo

Forumguru
Fijn dat je van dat probleem af bent, al was de weg er naartoe een prijzige.
Bij mijn schakelbak was de temperatuur aangekomen in NL bij 100 km/uur de olietemperatuur rond de 86 °C.
Wordt die temperatuur ook geregeld met een thermostaat bij een schakelbak - nee toch? Lijkt mij het gevolg van de koelwatertemperatuur.
 

Agent327

Forumguru
Uiteraard heeft de temperatuur van de koelvloeistof invloed op de motorolie temperatuur, echter zoals je aangeeft wordt de temp van de koelvloeistof door de thermostaat geregeld. Ik praktijk is het zo dat zodra je koelwatertemperatuur zo'n 90 graden aangeeft (wijzer in het midden) de olietemperatuur nog steeds lager kan zijn, deze heeft langere tijd nodig om op te warmen. Wanneer de olietemperatuur de 80 graden heeft bereikt kun je er van uit gan dan de auto zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Ik heb begrepen dat een olietemperatuur die rond de 110 graden schommelt helemaal geen probleem hoeft te zijn omdat de tegewoordige motorolie op dit soort temperaturen is berekend. Wel vindt ik het interesant om te weten of auto van eriktv dezelfde temperatuur waardes weergeeft als die van mij omdat hij over exact dezelfde auto beschikt als ik
 

Highway

Forumguru
De olie temperaturen van mijn 1.8 tsi - rustig met 100 op de snelweg, meestal rond de 98 tot 100. 120/130 klimt deze tot lage 100.
Temperatuur van boven de 110 heb ik zeer zelden (alleen als ik flink doorrijdt).

Koelvloeistof temperaturen - gaat binnen een paar km op de meter al omhoog, na een 5 a 7 km staat de meter op 90. kvs zelf zal dan tussen de 80 en 100 zitten in echt. Ik heb nog nooit gehad dat de meter meer dan half aan heeft gegeven.

Auto nu bijna 3 ton gelopen.
 

Agent327

Forumguru
Hahaha, helemaal niets, ben bang dat het hier om een zogenaamd 'broekzakbericht' gaat....
Je kent dat de k ik wel, je leest een bericht op je mobiel, vergeet het apparaat af te sluiten en stop je telefoon weer in je broekzak nadat je de boodschap hebt gelezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Eltjo

Forumguru
Nog eens goed op de temperaturen gelet na >40 km gereden te hebben;
80 km/uur bij 30 °C buitentemperatuur -> olietemp 88 °C
103 km/uur bij 31 °C buitentemperatuur -> olietemp 89 °C
en zoals al eerder bekeken en medegedeeld,
103 km/uur bij ca. 25 °C buitentemperatuur -> olietemp 86°C
Bij 120 km/uur zal de olietemp. hoger zijn...

Conclusie: weinig verschil en de buitentemperatuur lijkt een beetje effect te hebben op de olietemp.
Overigens, na 339 dkm nog met de oorspronkelijke thermostaat.

Hierboven worden hogere temperaturen vermeld voor benzinemotoren.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Ja, klinkt logisch. Op een liter diesel kom je ook verder, maar dat heeft wellicht ook met de energiewaarde te maken.
 

Tees

Donateur
Dat is iets te kort door de bocht @VAG-man: de ontbrandingstemperatuur van een diesel is hoger door de zelfontbranding. Dat wordt echter gecounterd door de hoge compressie, waardoor de verbrandingsgassen sterk afkoelen. In de cylinder is de temperatuur dus hoger, in het uitlaattraject lager.
Het klopt natuurlijk wel dat een diesel efficiëntere verbranding heeft dan een benzine, en óók dat de energieinhkud van diesel hoger is dan van benzine.

Volgens mij verschilt het erg per motor wat de normale bedrijfstemperatuur is, ik kom met m'n 1.2 TSI zelden boven de 100, terwijl dat voor vele diesels niet ongebruikelijk is.
E.e.a. hangt natuurlijk ook sterk samen met t koelsysteem, die bij een diesel ook weer anders is dan bij een benzinemotor.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb nog niet zoveel gereden met de beide nieuwe thermostaten, gisteren een retourtje Drenthe-Utrecht: 105 km/h bij 15/20 graden buitentemperatuur leverde een olietemperatuur op van 95-98 graden @Agent327 .

Kvs uiteraard strak op 90gr na een paar km. Verbruik lijkt zelfs wat lager, 4.8L/100km op de bc. Dus zal zo rond de 5.5 werkelijk zitten. In m’n SpritMonitor gaan we zien of het verbruik echt structureel zakt.
 

Agent327

Forumguru
Ziet er goed uit, het lijken me alleszins normale waarden. Volgens mij kun je er van uitgaan dat je thermostaatproblemen zijn opgelost. Ook ik heb de afgelopen extra opgelet, bij een buitentemperatuur van gemiddeld 23 graden hier in Frankrijk met heuvelachtig terrein kom ik op een olietemperatuur die schommelt tussen de 99 en 103 graden.
 

Eltjo

Forumguru
95-98 °C is een stuk hoger dan “mijn” temperaturen.
Laatste geregistreerde meting was na 60 km bij 19°C buitentemperatuur 84 °C olietemperatuur met 100 echte km/uur op de cruisecontrol. Wel al lang 90°C kvs.
Samen met de andere gemeten buitentemp kan ik dus zeggen dat mijn CFFB motor met handbak een stuk lagere olietemperatuur heeft. De thermostaat doet iig zijn werk nog goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Agent327

Forumguru
Eltjo, je hebt gelijk aangaande jouw auto, echter, je hebt een handgeschakelde bak en niet de tweede thermostaat geïnstalleerd. De vergelijking tussen de auto van Tees en die van mij laat op dit moment zien dat we beiden bijna eenzelfde motorolietemperatuur laten zien. Helaas gaat het hier maar om een vergelijking tussen 2 gelijkwaardig uitgeruste auto's
Wetenschappelijke onderbouwing heb ik hier helaas niet voor. Misschien zijn er anderen hier op dit forum die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
 

Eltjo

Forumguru
Ha, voor het eerst bewust tot 127°C olietemp gezien met 100°C kvs temp, 140 km/uur in z’n en heuvel op met 2 personen.
De buitentemp was 16° en onder de bumper was de grill afgedicht. In 14,5 uur incl. pauzes 1450 km gereden, dus de hele dag een goed warme motor.
 
Bovenaan Onderaan