Tesla ervaringen

Niels83

Forumguru
Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen

https://www.hln.be/auto/nieuwe-stud...-co2-uitstoot-heeft-dan-dieselwagen~a34a5fe6/

Bij dit soort artikelen vraag ik me een paar dingen af. wie betaalde het onderzoek? was die Saudi-Arabië, of de Russische aardgas leverancier?

Is er behalve de vervuiling van het produceren ook gekeken naar de recyclebaarheid van alles?

Wat stond er verder in de waarschijnlijk 80 pagina's lange conclusie? In Nederland was er ooit ophef of het hoge aantal etnisch geprofileerde aanhoudingen in NL (30?%). Hele media ging er op los. een kennis van mij heeft dit onderzoek geleid. wat ze in de media vergeten waren te vermelden. dat 10% van alle aanhoudingen op basis van uiterlijke kenmerken was, daarvan 30% dan etnisch geprofileerd. van alle aanhiuding was dat dus ca 5%. (mijn cijfers kloppen niet! en zijn ter illustratie). Het onderzoeks team wist dat dit zou gebeuren dus hebben de cijfers uiterst zorgvuldig uitgelegd, maar daar had niemand een boodschap aan. Dus wat de media over onderzoeken schrijft ik geloof niet direct.

Ik vraag al langer waar komt die stroom vandaan. Groene stroom is in NL ook vooral doordat we rechten uit Noorwegen kopen, en lang niet alles is groen. dus ergens staat er een kolencentrale een Tesla op te laden.
 

JeSko

Forumguru
@brepus13

Tja als het waar is allemaal, ik weet soms ook niet welke media nu wel of niet liegen of dingen verdraaien, alles om te verkopen natuurlijk.
 

brepus13

Forumguru
Ach ja, Facebook en de Telegraaf... meer heb je niet nodig :nailbiting:

maar goed, een accu pakket kost voor een model S ook iets van 15k meen ik gelezen te hebben. 4 elektro motoren zullen zeker ook niet gratis zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat 10% van alle aanhoudingen op basis van uiterlijke kenmerken was, daarvan 30% dan etnisch geprofileerd. van alle aanhiuding was dat dus ca 5%. (mijn cijfers kloppen niet! en zijn ter illustratie).
Inderdaad. 30% van 10% is namelijk 3% van de oorspronkelijke 100. ;)

Maar ik begrijp je punt wel: framing berust heel vaak op het weglaten van een paar "details".
 

Niels83

Forumguru
Ach ja, Facebook en de Telegraaf... meer heb je niet nodig :nailbiting:

maar goed, een accu pakket kost voor een model S ook iets van 15k meen ik gelezen te hebben. 4 elektro motoren zullen zeker ook niet gratis zijn.

als je dat weg zet tegen het vervangen van de riem, uitlaat koppelingsplaten, brandstofpomp, egr klep en noem maar op wat er op een brandstof aangedreven auto bijna op zeker met 500.000 1 of 2 keer vervangen is vakt het allemaal wel weer mee. Daarbij liggen de meeste benzine motoren dan al lang ergens op de sloop.
 

RefleCs

Forumguru
@Mugjuh pff wat een verhaal zeg... ik zie het nu pas. Al met al mooi beroerd. Ben even goed offline geweest afgelopen weken ;)

Mijn ervaringen zijn een stuk positiever. Ik heb 0 issues gehad tot nu toe en ik hoop uiteraard dat dat zo blijft. Ik heb inmiddels ruim 4000 km gereden en ik moet zeggen dat dat met veel plezier is geweest.

Hij heeft zelfs de Ikea test doorstaan. 3 hoge pax kasten van 1m breed en een Malm ladekast + allerlei losse prullaria en accesoires voor de kast gingen erin. Ja in de Superb had ik de klep dicht gekregen maar met een touwtje de klep dichthouden ging voor dat stukje helemaal prima.

Ik stoor me nog het meest aan het gedrag bij de laadpalen van diverse chauffeurs. Zelf nadenken is voor mensen soms best lastig maar na een keer aanspreken gaat het meestal weer goed.

Het enige issue dat ik na aflevering had was dat de connector voor de gordel links achterin onder de bekleding zat. Maar dat was in 5 minuten opgelost na een spontaan bezoekje aan het SeC.
 

EdK

Forumguru
Range-extender, maar dan anders
Tesla Model 3 volgens Obrist beter met brandstofmotor
nmwyjdkbzyas_800.jpg



Een brandstofmotor toevoegen aan een volledig elektrische auto lijkt nogal een vreemde actie. Toch is het idee soms zo gek nog niet, zeker als de uitstoot en het verbruik beperkt blijft. Dat is wat Obrist wil laten zien met een Tesla Model 3 die zijn elektrokracht niet langer alleen uit de accu's haalt.

Je kunt je vast nog wel herinneren dat BMW de i3 ooit leverde met range-extender. Een tweecilinder-motor van een motorfiets kwam behoorlijk luidruchtig tot leven als het einde van de betrekkelijk kleine accu in zicht kwam. Op die manier moest de 'range-anxiety' tegen worden gegaan, maar het concept sloeg niet bepaald aan. Obrist pakt het met deze Obrist Mark II (een tweede prototype van het Oostenrijkse bedrijf) anders aan. Het betreft een Tesla Model 3 waar het bestaande accupakket plaats heeft gemaakt voor een veel lichtere (98 kilo) 17,3 kWh-accu. Een tweecilinder-motor in de neus van de Tesla zorgt tijdens het rijden voor extra stroom.

Helemaal hetzelfde als bij bijvoorbeeld de i3 werkt het niet. De verbrandingsmotor voorin schakelt pas aan bij 65 km/h en blijft boven die snelheid constant op een laag toerental draaien. Het is volgens Obrist amper merkbaar als de krachtbron aan staat en men noemt het zelfs een 'Zero Vibration Generator'. De 'Obrist-Model 3' komt puur elektrisch slechts 100 km ver met de kleine accu, maar de generator moet volgens het bedrijf een actieradius van zo'n 1.000 km mogelijk maken. De aandrijving geschiedt enkel vanaf de bestaande elektromotoren, de verbrandingsmotor zorgt alleen voor het constant bijladen van de accu.

Obrist geeft voor de generator een verbruik van 2,0-liter per 100 km op. De beloofde actieradius van 1.000 kilometer kost je dus gemiddeld ongeveer slechts 20 liter benzine. Daarbij ligt de CO2-uitstoot volgens de Oostenrijkers op maar 23 gram per kilometer. Emissievrij is de auto vanzelfsprekend dus niet, maar vergelijk het eens met een reguliere auto met verbrandingsmotor. Daarbij is direct helder hoeveel uitstoot er is bij het genereren van de stroom waar de auto op rijdt, waar dat minder inzichtelijk is als je een reguliere EV aan een laadpaal hangt.

De Hyper Hybrid, zoals Obrist het concept noemt, is volgens het bedrijf een alternatieve kijk op het schoner maken van mobiliteit. Obrist is van mening dat EV's nog te duur zijn, voor een belangrijk deel vanwege de accu's. De veel kleinere accu van de Hyper Hybrid moet de kosten drukken. Het idee is om in zee te gaan met grote merken en hen onder andere de 'Zero Vibration Generator' te leveren, voor een Hyper Hybrid-aandrijving. Ook een accu, door Obrist zelf ontwikkeld, hoort bij de mogelijkheden. Dat liet men al zien bij de Mark I, een Geely EC7 (laatste twee foto's) waarbij de complete aandrijflijn werd vervangen door de generator en een accu van Obrist. Of het aan zal slaan, is nog maar zeer de vraag. Een interessante kijk op het hele verhaal is het op zijn minst wel.


Bron: Autoweek
 

EdK

Forumguru
Tsja anders blijven straks die olieboeren met al die brandstoffen zitten....
 

Fabia 123

Forumguru
Ach ja, Facebook en de Telegraaf... meer heb je niet nodig :nailbiting:

Helaas zijn veel nieuwsbronnen over dit onderwerp beïnvloed door gladde marketing van zowel voor als tegenstanders. Gelukkig komen in dit topic meerdere kanten van dit onderwerp langs.
 

Niels83

Forumguru
Range-extender, maar dan anders
Tesla Model 3 volgens Obrist beter met brandstofmotor
...

Zoiets bestaat toch ook op basis van waterstof? dan zou je de accu opladen met een kleine waterstof motor. dan werdt de actieradius 800km.

Hemi heeft er nog een mooi filmpje bij...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MaxN

Donateur
@EdK : verbrandingsmotor in een Tesla?
Pak het dan direct goed aan
En dan ook even nagaan dat degene die dit bedacht heeft destijds 18 was als ik het goed heb. Holthausen bouwt inmiddels bijna elk voertuig om naar waterstof. Zijn slimme jongens.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

RefleCs

Forumguru
alles elektrisch bediend op zo'n M3 en dan handbediende achterklep vond ik persoonlijk wel een afknapper ;)

Ja en de gasveertjes zijn ook wat zwakjes. Ach ja, ik kan er prima mee leven. Op de superb vond ik de klep eigenlijk altijd te traag gaan :tongue: maar ik ben het met je eens. Het zou eigenlijk standaard moeten zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan