Terugkerend lid - Jeroen met een niet standaard superb.

MaxN

Donateur
Mooie auto Jeroen en hij was al mooi!
Toch even een keer afspreken binnenkort? Wou de S3 als wel in originele staat zien, maar nu zeker.
Als je bij mij komt heb ik een erg jaloerse buurman met een Audi S3 denk ik......;)
 

Cordoba

Forumguru
700 pk in een Sup, indrukwekkend. Styling is niet helemaal mijn stijl, maar wel mooi dat het good ol' Skoda-groen er lekker in terugkomt, dat kan ik dan weer wel waarderen
Onder de buitenspiegels zit ook een klein logo (ca. 10 x formaat van origineel logo op de neus). :D

Jeroen, wat is de reden om een slagschip van het formaat van een Superb van zoveel vermogen te voorzien? Voor echt sportief rijden, kun je met een kleinere carrosserie veel meer, en krijg je denk ik ook meer beleving doordat je de snelheid dan meer ervaart.
 
Mooie auto Jeroen en hij was al mooi!
Toch even een keer afspreken binnenkort? Wou de S3 als wel in originele staat zien, maar nu zeker.
Als je bij mij komt heb ik een erg jaloerse buurman met een Audi S3 denk ik......;)
Kan altijd wel een keertje! Ding heeft al 10k kms in 10 week sinds het blok erin zit! ;)

Onder de buitenspiegels zit ook een klein logo (ca. 10 x formaat van origineel logo op de neus). :D

Jeroen, wat is de reden om een slagschip van het formaat van een Superb van zoveel vermogen te voorzien? Voor echt sportief rijden, kun je met een kleinere carrosserie veel meer, en krijg je denk ik ook meer beleving doordat je de snelheid dan meer ervaart.
Waarom heeft een rs6 zoveel vermogen en waarom halen mensen er 1000+pk uit :) Beetje zelfde redenering. Ik ben zelf 206cm en wou een comfortabele auto. Heb een superb 3 diesel gereden die ik heb verkocht toen ik naar het buitenland ging. Toen ik terug kwam wou ik iets met meer plezier en 4x4. Toen kwam ik op de duitse superb sportlines met 280pk standaard. Die natuurlijk naar stage 2(410pk) gebracht. En toen kreeg ik het in mijn kop om hem echt uniek te maken. de 2.5 swap is relatief makkelijk ivm mqb platform. En de auto was al goed voor 410pk.

Ik ben naar Martin van MPcarworks gegaan en gezegd: ik wil dit ding op 5 cilinders en sneller dan stock rs6jes. En zijn antwoord was prima! Gaan we doen. Ik heb straks een auto die superieur klinkt en sneller is dan een rs6 voor minder dan de helft van het geld. En ik ben er nog uniek mee ook :D Naar mijn mening alles wat ik graag wil en wat ik tof vind aan de autowereld.

De wrap is inderdaad een smaakdingetje maar is momenteel vooral voor zelfmarketing. De auto krijgt zo wat bekendheid en daardoor ook meer mensen die een stapje meer willen doen :) Wat weer scheelt in de kosten. Over een jaar of 2 gaat die wrap eraf en wordt ie rood of blauw of helemaal groen. Wie weet. :)
 

marco_b

Forumguru
Ben zelf niet van die plakplaatjes eerlijk gezegd. Maar wel mooi om te lezen van de motorswap. Je mag toch 25% afwijken van vermogen dat op kenteken staat (verzekeringstechnisch)? Ga je dan opnieuw keuren wanneer je op kleine 800 pk uitkomt??

kun je wat meer vertellen over de aanpassingen aan de Superb?
 

EJS

Forumguru
20% zelfs. Ben wel benieuwd wat dat herkeuren inhoud en aan wat voor kosten je dan moet denken als ik heel onbeleefd mag zijn..
 
Ben zelf niet van die plakplaatjes eerlijk gezegd. Maar wel mooi om te lezen van de motorswap. Je mag toch 25% afwijken van vermogen dat op kenteken staat (verzekeringstechnisch)? Ga je dan opnieuw keuren wanneer je op kleine 800 pk uitkomt??

kun je wat meer vertellen over de aanpassingen aan de Superb?
Nogmaals. De plakplaatjes zijn zodat ik mensen krijg die af en toe willen spelen. Dus het behoeft een doel ;)

De aanpassingen is een extreem lange lijst maar zal een beginnetje maken :tongue:

- Maxton/superskoda bodykit rondom.
- KW DDC schroefset.
- Porsche Cayenne GTS 390mm met 6pot klauwen voor(achter komen panamera 4 pots klauwen op 356mm maar liggen nog bij de spuiter), gevlochten stalen leidingen en custom brackets.
- Momenteel AEZ steam graphite 20 inch. Maar die gaan weg voor 19 inch motecs(vanwege gewicht) Dus kopen? :tongue:
- Motorswap dus naar een 2.5tfsi uit een 2019 rs3 - het is dus een DNWA motor met OPF helaas. Maar dat maakte de keuring makkelijk(meer daarover later)
- Motor is versterkt met gesmeede drijfstangen, klepveren, andere bouten en lagers. Versterk vliegwiel en een versterkte koppeling tot 950nm. Momenteel draait het blok en de bak volledige standaard rs3 tune op ongeveer 400pk en 500nm.
- Motorruimte is volledig rs3. Accu in de kofferbak. RS3 intercooler(tijdelijk) RS3 intake(tijdelijk) bak dus van een rs3(7 traps dq500) met RS3 aandrijfassen voor. Haldex van een RS3 achter en aangepaste aandrijfassen achter(die waren stuk uit de donorauto) Cardanas wordt momenteel op maat gemaakt.
- Momenteel nog de standaard RS3 downpipe met superb catback. Deze wordt vervangen zodra de turbo upgrade erop komt. Turbokit is een RPC850. Daarvoor zijn nieuwe bougies, 1000cc injectoren en een nieuwe brandstofpomp nodig(1000+PK). Kit komt verder met een Xonarotor turbo en een tial externe wastegate. De downpipe die erbij zit is 3.5inch decat.
- Rear wiper delete
- Volledige auto is 2 laags gewrapped. 1 laags met de "plakplaatjes" en 1 laag extra met al de zwarte details.
- rs3 DSG pook.

Volgens mij was dat het wel ongeveer voor nu.

20% zelfs. Ben wel benieuwd wat dat herkeuren inhoud en aan wat voor kosten je dan moet denken als ik heel onbeleefd mag zijn..
Klopt herkeuren is vanaf 20% vermogenswinst. De eerste wijzigingskeuring was 55 euro en de herkeuring op lelystad was 680 euro. Persoonlijk vond ik dat erg meevallen.

Hij moet sowieso keuren want het is nu een 5 cilinder…..
Dit klopt alleen de herkeuring van 4 naar 5 cilinder met hetzelfde vermogen is stukken makkelijker. Want dat kun je bij elk keuringstation laten doen. Vanwege de vermogenswinst moest ik dus via lelystad.

Das in elk geval al 25% meer…
Dat klopt niet. De vermogenswinst is waar met naar kijkt. Dus stock 280pk naar stock 400pk.

@marco_b Ik ga de auto niet nogmaals laten keuren als ik vermogen maak. De enige reden voor herkeuring nu is omdat ik met een bak herrie en een compleet rechte pijp sowieso wel een keer een wok krijg. een wok is makkelijk te herkeuren op elke keuringslocatie van de RDW(en betrekkelijk goedkoop) de RDW heeft geen faciliteiten om vermogen te meten. Dus daar zal hij nooit op afgekeurd kunnen worden. Sowieso wordt de auto getuned met een multimap wat betekend dat je op 450-500pk daily kunt rijden en met 800pk als het moet.
 
Bovenaan Onderaan