Temperatuur koelwater schiet omhoog bij hoge snelheden

Canon-Eye

Forumguru
Bij zulke expedities is het van belang om vooraf eens goed uit te zoeken in welk toerengebied de motor het maximale koppel levert. Daaronder moet je niet te veel zijn (vooral niet in het gebied waar minder dan 80% van het maximum beschikbaar is) maar daarboven heeft ook niet zoveel zin. Het zou best kunnen zijn dat hij het met iets minder toeren en bv. 60 km/u net wat makkelijker doet zodat de temperatuur minder oploopt. "Nadeel" is dan wel dat die klim een een paar minuten langer duurt... maar boeit dat?
 

Chrisjemol

Forumguru
Daaronder zitten ook versnellingen ja, maar dan was het 50km/h met zelfde toerental.
Ik heb echt niet zomaar wat gedaan, maar gedaan wat goed voelt en waar de auto een constante snelheid mee kon halen.

Rest vd 1300km ging perfect
 

hemi24

Forumguru
Je zou kunnen kijken of de koelopeningen in de wielkuipen bij jouw auto al eens geopend zijn, daar is al meer over geschreven hier op het forum; schijnt ook te helpen.
 

JeroenV19

Nieuw lid
Tja, ik heb het ondertussen met zowel de octavia 2.0 TDI als met de SuperB 1.6 TDI gehad. Standaard is de olietemperatuur met alleen de auto al 107 a 110 graden bij 130 GPS. Met de caravan betekent klimmen oplopende olietemperaturen waarbij 70 in 3 het maximaal haalbare was. Dat geeft olie 135 en water ongeveer 110 maar in ieder geval stabiel. Harder betekent water in het rood. Dat doe je dan (zeker met de octavia) onder deellast. Mijn compagnon kon met zijn golf 1.6 en nu met zijn octavia 1.6 met dezelfde caravan zonder problemen omhoog tegen 90+ waarbij de olie netjes rond de 125 blijft en het water ook normaal blijft. Beide auto's zonder trekhaak voorbereiding. Het is mij dan ook nog steeds een raadsel waar dit in zit.

Met beide auto's ook al een defecte waterpomp gehad. Dat gaf als resultaat dat alleen de watertemperatuur al vlot op ging lopen. Snelheid onder de 100 geen probleem daarboven begon hij een beetje te schommelen.
 

hemi24

Forumguru
Laat je niet gekmaken!
Bij mij ging de Golf 7 variant met 110pk 1.6 TDI ook gewoon richting rood... Motor levert domweg meer power dan dat ‘ie aan warmte kwijt kan, als je een lange klim maakt met 1300 tot 1500 kg aan de haak.

Desondanks een fijnere motor om iets mee te sleuren dan de 1.6HDI met 120pk waar ik nu tot veroordeeld ben...
 

mwhite

Forumguru
toen ik de S2 1.6 tdi had werd hij iets warmer na het vervangen van de thermostaat.
ik heb even gekeken er zijn er zover ik kan zien zijn er twee verschillende 91 en 92 graden openingstempratuur..
in het verleden heb ik best wat temp. problemen gekend met mijn Mercedes (oldtimer) waarbij de thermostaat te laat openende en de temp. flink opliep. ( daar waren meer smaken in openingstempratuur)
Ik heb bij de S2 1 x de temp naar ''verontrustende'' waarden zien gaan, dat was bij 35 graden flinke klim en gas erop.
terug schakelen naar 3 en ca 80 km dus wat meer toeren zakte de temp. direct.
 

PizzaPieter

Forumguru
Kun je de koelvloeistof in t vat zien stromen bij draaiende motor?

Bij warme motor niet t vat zomaar open draaien. Liever testen bij koude motor.
 

intruder1400

Actief lid
Straal vergeten terugkoppeling te doen. Bij deze alsnog...

Bij dealer vonden ze een mankement aan de waterpomp die er net een jaar in zat. Dat verhielp de klacht niet volledig. In tweede instantie bleken de lamellen bij de luchtinlaat voor onder (gril) niet te werken. Die hoorden open te gaan als de motor op de juiste temperatuur is zodat de uitstoot zo min mogelijk vuil is. Dat is nu verholpen.

Vakantie Italië: niet boven de 90 graden gekomen terwijl de auto hard heeft moeten werken.

Bedankt iedereen voor het meedenken.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@intruder1400 . Daaraan vastgeknoopt vraag ik mij af of het zinvol zou zijn om bij zware belasting (vakantiereis volgeladen naar het zuiden met caravan en dergelijke) de kunststof sierbeplating van de motor te verwijderen. Ik kan mij voorstellen dat de motor daardoor koeler zou gaan lopen.
Verder is het natuurlijk een belangrijk punt om dat soort "automatische rolhoezen" goed in de gaten te houden. Vroeger moest je dat handmatig doen met een soort wc kettinkje met een ringetje er aan vanuit de cockpit. Dat bungelde ergens op kniehoogte van onder uit het dashboard naar beneden. Door dat fe bedienen trok je een hoes voor de radiator naar boven of naar beneden. Met de komst van de thermostaat werd die noodzaak minder. Zeker toen er "zelfdenkende ventilatoren" werden ontwikkeld.
 

Renkie

Forumguru
Dus toch (ook) de waterpomp.

Hoe kun je die lamellen testen? Valt dat bijvoorbeeld met VCDS te testen?
 

Stripedkrijn

Forumguru
@intruder1400 : dus toch wel een redelijk fool proof systeem. Waarschijnlijk is het systeem wel wat kwetsbaar omdat het vóór en laag in de wagen zit. Denk aan zout, opspattende steentjes en dergelijke. Maar mooi dat het gevonden is en het allemaal weer werkt zoals het hoort!
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Met de komst van de thermostaat werd die noodzaak minder. Zeker toen er "zelfdenkende ventilatoren" werden ontwikkeld.
Klopt! Echter heeft men weer naar vroeger gekeken bij het ontwikkelen van nieuwe methodes om de motor nog sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen (want alleen dán is de uitstoot milieu technisch het meest optimaal)

Dus die lamellen dicht zetten zag je al bij de eerste Bluemotion modellen van VAG. Daarna kwamen de dynamische lamellen die open en dicht kunnen en dus tóch kunnen zorgen voor extra rijwind = koeling als dat nodig is.

Zelfde idee met die koelwaterpomp met verstelbare ring eromheen die na koude start tijdelijk de circulatie van het koelwater even verminderd.

Ik vind het interessante techniek.
 
Bovenaan Onderaan