Temperatuur koelwater schiet omhoog bij hoge snelheden

intruder1400

Actief lid
Deze waterpompen verstellen zich volgens mij afhankelijk van de gevraagde koeling. Daar lijkt iets niet goed te gaan.

Er is bij de 2.0 TDI ook een serie geweest met problemen, maar die zou je in 2018 niet meer tegen horen te komen (waterpomp 1 jaar oud).

Als je geen koelwater verliest of uit je overdrukvat gedrukt wordt (wat zou duidden op een koppakking) zou ik toch naar de waterpomp kijken.

Is het wel goed geweest na het vervangen van de waterpomp?
Tja, dat geloof ik wel, maar zeker ben ik er niet van. in juni 2018 is de waterpomp en distributieriem vervangen, in maart 2019 is het me bij hoge snelheid opgevallen dat de temp opliep en dat ik het gas los moest laten. Punt is dat ik niet vaak op hoge snelheid rijd.
 

intruder1400

Actief lid
En wat is het niveau van je koelwater? Misschien te weinig bijgevuld met het vv van de pomp?..
Eergisteren na het vervangen van thermostaat en thermostaathuis reed ik weg: direct meldingen tav koelvloeistof. Gekeken en reservoir bleek bijna leeg. Meteen terug naar garage en bijgevuld. Monteur gaf aan dat hij 4 keer gereden en bijgevuld had. Gisteren en vandaag mee gereden, koelvloeistof een beetje gedaald: van max naar minimumindicatie. Volgens monteur kan dit gebeuren omdat er zich luchtbellen kunnen ophouden in het systeem.
 

Renkie

Forumguru
Dat luchtbel verhaal klopt wel. Sterker nog: ga ook maar even als test je kachel vol aan doen, ook dan kan dr nog lucht uit gaan.

Maar als je niet veel op hoge snelheid rijdt kan het dus ook al vanaf het begin na vervanging van de waterpomp mis zijn. En dat is ook lastig, want de een komt nooit boven de 120 en de ander rijdt fluitende met 160 op de cruise control naar het werk.

Dus tja...… Ik kan niets anders verzinnen dat ik eerst naar de waterpomp zou gaan kijken. En controleer desnoods even via de dealer of dit type motor ook zo'n waterpomp heeft die zich zou moeten verstellen maar wellicht dat je zo aan die garage kan uitleggen waarom het bij lagere snelheden wel goed gaat en bij hoge snelheden er problemen zijn.
 

Smeeuwis

Donateur
Voor de duidelijkheid: ik heb de wijzer niet in het rood zien gaan. Bij 170/180 loopt de wijzer naar 110, precies tussen 90 en 130 waar rood begint. Ik kan me niet herinneren dat de temperatuur uberhaupt opliep tijdens hoge snelheden. Dus ik ga ervan uit dat er wel iets aan de hand is....

Das een iets ander verhaal dan ik eerder begreep. Kan het verkeerd hebben gelezen natuurlijk. Maar koelwater wat bij hoge tot zeer hoge belasting naar 110 graden gaat word ik niet heel zenuwachtig van. Die motor moet dan echt werken hoor. Mits de boel goed dicht is en op druk staat natuurlijk... Als er wat mis is gaat het lampje wel aan inclusief alarmbellen.
 

intruder1400

Actief lid
Correctie: rood begint bij 120. Bij flinke belasting en daarna is bij 140 rijden de temperatuur 110. 10 tot rood. Lijkt me niet normaal, toch?
 

Smeeuwis

Donateur
Bij 140 km/h niet nee, maar je had het over 160-180 en meer dacht ik. Onder normale omstandigheden is de watertemp 80-90 graden, bij zware belasting kan dat best oplopen tot 110. In de bergen, zware aanhanger, hoge snelheid etc. Ook daarom zit er additief in koelwater, dat verhoogt het kookpunt zodat je koelwater niet gaat koken bij dat soort temperaturen. Is dus niet alleen antivries maar dient ook als antikook :-). Ook het feit dat een gesloten koelsysteem onder druk staat draagt er aan bij dat het kookpunt verder verhoogd wordt.

Ik zou zeker de boel laten controleren als je het niet vertrouwt, maar bij echt hard werkende motor (verbrandingstemp >2000 graden!!!) is 100-110 graden koelwater niet heel erg zorgwekkend. Wel als dat bij normale belasting ook zo is, dan klopt er iets niet.
 

intruder1400

Actief lid
Hmm, gisteren met warme motor koelvloeistof gecheckt. Was halverwege (de dag ervoor tot max gevuld).
Vanochtend (koude motor), tot de helft.

Verschil door warme koude motor, luchtbel of toch lekkage?
 

Renkie

Forumguru
1e 1-2 dagen kan dat best lucht zijn, ook afhankelijk van gebruik. Maar dat mag echt niet te lang duren.

En voordat je koelwater metertje van de 90 graden af komt moet je echt hele rare dingen met een auto doen zoals met een caravan langdurig klimmen. Bij even 140-160 zou dat niet moeten gebeuren, sterker nog: een uur lang 200+ veroorzaakt dat ook niet.

Maar goed, de garage wilde iets met de thermostaat vervangen wat het niet oplost. Wat zeggen ze nu dan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook daarom zit er additief in koelwater, dat verhoogt het kookpunt zodat je koelwater niet gaat koken bij dat soort temperaturen.
De verhoogde druk in het afgesloten koelsysteem zorgt op zichzelf al voor verhoging van het kookpunt.
James Watt (1736-1819) maakte daar al gebruik van toen hij de stoommachine uitvond c.q. verbeterde... ;)
 

Cordoba

Forumguru
Luchtbellen na werkzaamheden in het koelcircuit kan niet alleen per model/motorisering verschillen maar soms ook nog per exemplaar (o.a. door kleine verschillen in de radiatorslangen). Bij mijn vorige Fabia ook meegemaakt: bij distributie/koelpomp vervanging had de monteur een proefrit gemaakt, auto stationair laten draaien tot de fan aansloeg en nog een 10-tal minuten laten draaien en koelvloeistof bijgevuld tot max. streepje. Vervolgens een rit van 140 km lengte gemaakt zonder problemen, maar toen ik de volgende morgen startte direct een melding dat kvs niveau was gezakt (stond iets onder minimum), bijgevuld en pas zo'n 90k km later opnieuw bijgevuld omdat toen de 'nieuwe' waterpomp begon te lekken. Bij de 2e vervanging had ik het onderweg naar huis vanaf de garage al: binnen 10 km melding dat kvs te laag was en onderweg bijgevuld.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb precies hetzelfde
Waterpomp is 5k kilometer geleden vervangen omdat deze al bij 120k lekte...

Met de caravan (1450kg) naar italie, stuk 7% klimmen in zijn 3 á 3500rpm (paar minuten) met 26 graden buitentemperatuur
De kvs temp loopt dan snel op het rood in en geeft dan op maxidot ook rood uitroepteken en ‘controleer kvs’

Het is maar een 1.6tdi dacht ik, en best zware caravan.

Maar mag ik concluderen dat dit niet normaal is?
 

Smeeuwis

Donateur
Nou, beetje nuancering is wel op zijn plaats. Als je met een caravan van 1450 kg 7% pakt dan vind ik dit niet raar. De 1.6 moet dan echt wel hard werken hoor. Zou op een vlakke weg wel raar zijn, dan moet je je zorgen gaan maken.

Waterpomp bij 120 k vervangen is een bekende kwaal, de mijne ging bij 135 k.

Ietsjes off-topic misschien, maar 1450 kg lijkt mij aan de zware kant. Ik weet dat er 1.6 types zijn die 1500 kg mogen trekken maar bij toepassen van de ANWB advies-norm kom je eerder uit bij de 1250. (Verzekerings-)technisch allemaal geen probleem, maar of je de stabiliteit ook houdt bij plotselinge zijwind, ik vraag het me af. Ik heb ooit een Volvo XC90 met een relatief kleine caravan ook zien gaan bij 100 km/h bij het passeren van een vrachtwagen... Volledig aan barrels, de hele combinatie total-loss.

Persoonlijk zou ik het er niet achter hangen. De ANWB gaat uit van 70% van het beladen gewicht van de auto. Een combi 1.6 TDI komt beladen op 1600 kg denk ik, mss. 1700 kg, dus dan zou je op een caravan van 1150 - 1275 kg (beladen!) uitkomen. Maar zoals gezegd is het mijn persoonlijke mening en de ANWB is een advies en ik snap ook wel dat je niet ff een andere auto of caravan koopt.
 

hemi24

Forumguru
Met de caravan (1450kg) naar italie, stuk 7% klimmen in zijn 3 á 3500rpm (paar minuten) met 26 graden buitentemperatuur
De kvs temp loopt dan snel op het rood in en geeft dan op maxidot ook rood uitroepteken en ‘controleer kvs’

Het is maar een 1.6tdi dacht ik, en best zware caravan.

Maar mag ik concluderen dat dit niet normaal is?

Dat mag je concluderen, maar in mijn optiek zegt dit ook iets over jouw oplettend vermogen...
Als je hem iets terug had laten zakken was ‘ie wel stabiel gebleven en niet in het rood geschoten!
 

Renkie

Forumguru
Denk dat het voorbeeld qua caravan wat offtopic is, in het originele voorbeeld van het topic is er overduidelijk geen sprake van te zware belasting en zou het niet mogen gebeuren. Met het caravan verhaal blijft het deels koffiedik kijken omdat er veel meer factoren zijn die invloed kunnen hebben.

Of je moet ook zonder caravan rond de 140 dit probleem hebben, dan heb je overduidelijk hetzelfde probleem.
 

Chrisjemol

Forumguru
Dat mag je concluderen, maar in mijn optiek zegt dit ook iets over jouw oplettend vermogen...
Als je hem iets terug had laten zakken was ‘ie wel stabiel gebleven en niet in het rood geschoten!

Terugzakken was geen optie, anders hadden we nooit meer boven gekomen. We reden op dat moment 70 en moesten toch boven komen. Toen hij boven 90 ging lopen had ik het al in de gaten maar hadden geen andere optie

Ps: deze auto mag 1500kg trekken, dus heb express deze auto gekocht en recensies van gelijksoortige combinaties gelezen op caravantrekker.nl
 

Renkie

Forumguru
70 in welke versnelling? En in welke versnelling werd de klim begonnen?
Heeft de caravan trouwens op een weegbrug gestaan?
 

Chrisjemol

Forumguru
70 in zijn 3.
Begonnen met 95 in zijn 5. Daarna toen snelheid zakte naar 4 terug en toen naar 3 en dan hield hij hem stabiel omhoog.

Caravan heeft idd op weegbrug gestaan.
 
Bovenaan Onderaan