Temperatuur koelwater schiet omhoog bij hoge snelheden

intruder1400

Actief lid
Beste forumleden,

Een lastig probleem waarbij ik graag jullie tips krijg om het te verhelpen.

Mijn O3 1.6tdi uit 2014 heeft een jaar geleden een nieuwe waterpomp gekregen (deze lekte enorm). Een maand of drie geleden viel me op dat bij hoge snelheid (160-180) de temperatuur flink omhoog ging (iets voor het rood). Uiteraard liet ik het zover niet komen, gas terug en de temperatuur daalde weer. Bij vervolgens rustig rijden ging die netjes naar 90. Bij weer opnieuw stevig belasten, gaat de temperatuur weer omhoog. Verder: rustig rijden, niets aan de hand.
Onlangs heb ik ivm deze klacht de auto naar de algemene garage gebracht waar de waterpomp vervangen was. Dit omdat ivm lange ritten in het vooruitzicht (vakantie). Daar wordt aangegeven dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de waterpomp niet goed is (wegens net vervangen en verder normale temperaturen bij gewoon gebruik). Gisteren is daarom de termostaat vervangen (en wegens iets afgebroken ook het thermostaathuis). Vandaag getest, en helaas: bij een motor dit goed op temperatuur is en hoge snelheden stijgt de temperatuur weer. Precies hetzelfde aan de hand.

Wie o wie kan op weg helpen? Wat zijn mogelijke oorzaken?

Alvast erg bedankt voor de moeite!
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je ter controle al naar de olietemperatuur gekeken op het moment dat de koelvloeistoftemperatuur verhoogd is?
 

intruder1400

Actief lid
Jazeker:
Temp op 110, olie op 125 heb ik gezien.

Aanvullende info: geen olie in koelvloeistof reservoir, geen lekkage te zien.
 

Smeeuwis

Donateur
Olietemperatuur lag bij mijn 2013 O3 Greenline bij normaal gebruik rond de 90-100 graden maar heb tijdens ritten in warmte en/of zware belasting (Galibier op in Alpen met 4 man en bagage er in, 210 km/h op 'Oberhausen straight') 120 graden er op gehad. Zou ik me bij 160+ km/h bij warme buitentemperatuur niet direct zorgen over maken.
 

Smeeuwis

Donateur
Wat betreft je klacht, de watertemperatuur moet niet in het rood schieten bij dat soort omstandigheden, dat de temperatuur oploopt is normaal maar dat niet. Als de thermostaat goed is en de fan ook (goede tip!) dan is toch de waterpomp een verdachte. De waterpompen van de 1.6 TDI staan bekend als enigszins kwetsbaar door de electrische koppeling tussen de pomp zelf en de aandrijfpoelie (zoiets was het volgens mij). Ik heb hem bij 130k al moeten laten vervangen, zelfde klacht alleen dan bij normale snelheid en pas normale temperatuur na stilzetten auto en afkoelen motor door convectiestromen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij zware belasting (en daar is bij de genoemde snelheden wel sprake van) is een olietemperatuur tot iets boven 125 graden C niet zo heel vreemd, heb ik elders op dit forum ook al uitgebreid voorbij zien komen.
 

jongerik

Actief lid
Ongeveer zelfde ervaring als smeeuwis, wel iets minder hoog. Maar dan heb ik ook niet gekeken bij 180+
Wel 2x kort een uitschieter gehad naar rood. Bij gas loslaten schoot ie weer terug.
Toen maar langs dealer geweest.
Was bekend verschijnsel. Er is een serie waarbij de bewegende kap rond de ventilator problemen kan vertonen en onder bepaalde omstandigheden tegen de vin komt en hem dus blokkeert, bij last wissel=gas los schiet ie weer vrij. Spul is toen vervangen. Daarna nooit meer gehad.
 

intruder1400

Actief lid
Kijk eerst ook even of de draairichting van de koelventilator de lucht wel door de radiator duwt.
Als de stekker(tjes) verkeerd aangesloten is/zijn werkt de ventilator als een rem op de lucht die de radiator moet koelen.
Ik ben dienaangaande ervaringsdeskundige: dat is me met een Ford motortje overkomen.
Bij lagere snelheid gaat er genoeg rijwind door de radiator, en als het toch teveel opwarmt, kan de fan (nog net?) tegen de rijwind in de zaak koelen.
Dat klinkt interessant! Nu ben ik niet thuis in autotechniek, maar dit klinkt alsof ik het zelf kan checken. Kan je me op weg helpen hoe ik dat doe?
 

Renkie

Forumguru
Deze waterpompen verstellen zich volgens mij afhankelijk van de gevraagde koeling. Daar lijkt iets niet goed te gaan.

Er is bij de 2.0 TDI ook een serie geweest met problemen, maar die zou je in 2018 niet meer tegen horen te komen (waterpomp 1 jaar oud).

Als je geen koelwater verliest of uit je overdrukvat gedrukt wordt (wat zou duidden op een koppakking) zou ik toch naar de waterpomp kijken.

Is het wel goed geweest na het vervangen van de waterpomp?
 

Bakkertje

Forumguru
Voor wat betreft de temperatuurmeter van de koelvloeistof heb ik me laten vertellen dat het eigenlijk meer een 3 waarden meter is.
Onderin water is koud
in het midden op temperatuur
Naar rechts te warm

Het zou geen analoge meter zijn die tussenliggende waarden weergeeft..
Dit even los van het feit dat naar rechts te warm en dus niet goed is..
 

Stripedkrijn

Forumguru
@Bakkertje : Klopt. doen heel veel fabrikanten. het resultaat is dat de klanten tevreden zijn met hun stabiele :D temperatuur en de fabrikanten minder gezeur hebben of iets wel of niet normaal is.
@Peter-036 : Kan (bijna) niet omdat het normaal gesproken stekkertjes zijn die je niet verkeerd om kunt insteken. Of er moet aan gerommeld zijn met kroonsteentjes of zo.
 

intruder1400

Actief lid
Kijk eerst ook even of de draairichting van de koelventilator de lucht wel door de radiator duwt.
Als de stekker(tjes) verkeerd aangesloten is/zijn werkt de ventilator als een rem op de lucht die de radiator moet koelen.
Ik ben dienaangaande ervaringsdeskundige: dat is me met een Ford motortje overkomen.
Bij lagere snelheid gaat er genoeg rijwind door de radiator, en als het toch teveel opwarmt, kan de fan (nog net?) tegen de rijwind in de zaak koelen.
Heb de check gedaan: ventilator draait en ook nog in de goede richting: wind gaan van buiten naar binnen naar de motor.
 

intruder1400

Actief lid
Wat betreft je klacht, de watertemperatuur moet niet in het rood schieten bij dat soort omstandigheden, dat de temperatuur oploopt is normaal maar dat niet. Als de thermostaat goed is en de fan ook (goede tip!) dan is toch de waterpomp een verdachte. De waterpompen van de 1.6 TDI staan bekend als enigszins kwetsbaar door de electrische koppeling tussen de pomp zelf en de aandrijfpoelie (zoiets was het volgens mij). Ik heb hem bij 130k al moeten laten vervangen, zelfde klacht alleen dan bij normale snelheid en pas normale temperatuur na stilzetten auto en afkoelen motor door convectiestromen.
Voor de duidelijkheid: ik heb de wijzer niet in het rood zien gaan. Bij 170/180 loopt de wijzer naar 110, precies tussen 90 en 130 waar rood begint. Ik kan me niet herinneren dat de temperatuur uberhaupt opliep tijdens hoge snelheden. Dus ik ga ervan uit dat er wel iets aan de hand is....
 

intruder1400

Actief lid
Ongeveer zelfde ervaring als smeeuwis, wel iets minder hoog. Maar dan heb ik ook niet gekeken bij 180+
Wel 2x kort een uitschieter gehad naar rood. Bij gas loslaten schoot ie weer terug.
Toen maar langs dealer geweest.
Was bekend verschijnsel. Er is een serie waarbij de bewegende kap rond de ventilator problemen kan vertonen en onder bepaalde omstandigheden tegen de vin komt en hem dus blokkeert, bij last wissel=gas los schiet ie weer vrij. Spul is toen vervangen. Daarna nooit meer gehad.
Wat bedoel je met 'bij laste wissel=gas'?
 
Bovenaan Onderaan