Tees' O2c Arctic Storm Blue - 'IJsvogel'

SuperBeeb

Forumguru
Ik had dit ook bij m'n Golf. Stond voor de deur op contact (motor uit), druppellader aangesloten, maar na een uur of 2 kapte hij ermee omdat de accuspanning te laag werd. DRL kan je niet uitzetten :banghead:
 

JeSko

Forumguru
Geen idee of het anders is op een O2, maar op m'n S2 kan ik in maxidot de DRL's gewoon uitschakelen.
 

Tees

Donateur
Kan dat? Nooit over nagedacht dat dat een optie is!
Maar goed, zoals gezegd, ik ga over 2 weken na de rit naar Friesland m wel een tijd aan laten staan, zitten daar op een klein huisjespark dat ik ken, daar kan ie echt prima een half uurtje op contact voor de deur blijven staan zonder dat ik me al te veel zorgen maak.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Die nieuwe update is inderdaad rete irritant!

Stationair laten draaien van de auto is niet alleen asociaal, maar ook nog eens ontzettend slecht voor je blok!

Bij 92% zei hij dat m’n accuspanning te zwak was, terwijl de druppellader eraan ging. Kun je nagaan wat zo’n installatie wegtrekt....?!?!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

JeSko

Forumguru
Stationair laten draaien van de auto is niet alleen asociaal, maar ook nog eens ontzettend slecht voor je blok!

Is dit dan ook slecht, in mijn situatie ga ik mijn vrouw wel eens halen op haar werk, dan rijd ik naar daar, 8km, en wacht ik nog zo'n 5-10 minuten tot ze buitenkomt, intussen tijd laat ik de motor altijd draaien, daarna keer ik huiswaarts voor nog eens 8km.

Of is het enkel echt slecht als je het doet met koude motor, bv om in de winter hem voor te laten verwarmen? Wat ik overigens nooit doe, want daarvan weet ik dat het slecht is voor een blok.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis iig heel slecht voor t milieu! En waarom zou je de motor 5-10 min laten draaien als je nergens heengaat? Ik zet de motor zelfs uit als de spoorbomen dichtgaan...
 

JeSko

Forumguru
@Tees

Ik laat hem draaien omdat het volgens mij slechter is voor mijn motor om hem telkens aan en uit te zetten na zo'n afstand. Start stopt staat bij mij zowiezo af, wat een belasting telkens voor de motor en startmotor om af en op te moeten springen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko Niet persee meteen verschrikkelijk, maar zou het zelf niet doen.
Ik laat de auto ook altijd heel eventjes na draaien als ik stevig heb gereden. Waarom? Om de turbo af te laten koelen.

Waarom is stationair laten draaien slecht? Heel simpel; je bent alle mengsels/gassen aan het ophopen, omdat het nergens naartoe kan. Betere uitleg:

"Wanneer een auto in het stationair toerental draait, gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine motoren betekent dit aanslag op je gasklep en dieselmotoren kunnen flink last hebben van roet. Dit betekent dat je de interne delen van je motor vervuilt. Hetzelfde geld ook voor korte, rustige ritjes."

 

Tees

Donateur
Zo, één van m'n voornaamste ergernissen aan de wagen opgelost: een van de ventilatieroosters midden op t dashboard was kaduuk. Voor €40 (incl verzenden) eentje van de sloop gehaald, was helaas niet bepaald als nieuw (classificatie A1), maar acceptabel. Had geen zin om m terug te sturen, maar kheb wel t oude klepje overgezet, die was veel netter (bij die van de sloop was t chroom bijna weg). Eruit halen was een fluitje van een cent, klepje omzetten t meeste werk (en m'n tooltje die tussen de bestuurdersstoel en de middenconsole viel terughalen nog t meeste werk :banghead:)

De foto's van de oude, het gat van de ventilatie en erna.
 

Bijlagen

  • 20211003_142428.jpg
    20211003_142428.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 68
  • 20211003_142432.jpg
    20211003_142432.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 70
  • 20211003_144323.jpg
    20211003_144323.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 64

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia I ook gedaan, en daar zelfs nog een intact reserverooster op kunnen bouwen. Ik betaalde destijds iets van 5 of 10 euro voor het middendeel met roosters, maar had ook wat andere zaken op dezelfde sloop gehaald (scheelt vaak in de prijs).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dat is wel lekker goedkoop. Deze was de goedkoopste op Onderdelenlijn (en dus een onterechte classificatie A1...), €30, ze liepen op tot €45.
Maar deze heeft wel een klein kastje bovenop, dat had de F1 niet, dus die zal ook qua nieuwprijs wel wat goedkoper zijn geweest.
 

Tees

Donateur
Zo, de rit naar Friesland zit erop, was weer genieten in de IJsvogel, zoveel relaxeder en comfortabeler rijden dan in de Faab! En de extra kofferbak is ook wel fijn, alles paste er makkelijk in. Zal helaas ook vast snel wennen :-)

Én de nieuwe kaarten zijn nu eindelijk geïnstalleerd! Op 3 minuten na, 2 uur nodig gehad. Toen we bijna aankwamen stond t voortgangsbalkje op 3/4, dacht dat t nog wel zeker een half uur ging duren. En opeens de melding 'update klaar, SD kaart kan verwijderd worden'!
Zag meteen dat de navigatie 130 km/u aangaf, dus de kaarten zijn iig nieuw (maar ook weer niet zo slim dat ze 100/130 kunnen snappen denk ik).

Helaas wel de eerste (kleine) schade vandaag: ik had de fietsendrager van m'n schoonouders geleend (kwam er last minute achter dat van m'n eigen fietsdrager een onderdeel kwijt was :banghead:). Bleek niet helemaal strak genoeg te zitten, en is tijdens t rijden iets verdraaid en de bumper aangetikt. Klein stukje lak eraf en een heel klein deukje. Met een lakstiftje is t wel weer snel opgelost, binnenkort maar bestellen dan.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank @Kanerr! Voorlopig heb ik er iig veel plezier van!

Ik had ook wat spulletjes besteld bij eskoda-shop.cz, kwam op hun website terecht via hun ebay-shop, hadden goede recensies, en ze hadden wat spullen die Kopacek niet had. Website alleen in t Tsjechisch, maar met Google Translate en artikelnummers uit ETKA kom je ver :jaja:. Netjes orderbevestiging gehad (ook in t Tsjechisch), maar toen....niets... Na ruim een week maar een mailtje gestuurd (in t Engels én Tsjechisch) na nog een week nog eens, en toen maar een annulering gestuurd. Allemaal geen reactie...:banghead:. Gelukkig met PayPal betaald, dispuut geopend en net terugbetaling gekregen.

Nu maar bij skoda-parts.com proberen, hebben dezelfde dingen, en volgens mij hier goede ervaringen mee.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Skoda-parts ga ik ook zaken bestellen!

Behoorlijke verzendkosten, maar wel heel gunstig geprijsd. Ben benieuwd naar jouw ervaring. Ik ga binnenkort bestellen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En daar kwam de verrassing van de week: na terugbetaling van m'n aankoopbedrag heb ik nu toch het pakket met m'n spullen gekregen :tegek:

Bizar, ze hebben m gewoon vorige week donderdag op de post gedaan (wel pas 3 weken na bestelling), en maandag hebben ze m'n aankoopbedrag teruggestort zonder enige reactie op m'n eerdere mails of zo...

Nou ja, ik heb m'n spulletjes, en nog gratis ook. Betaal t wel netjes natuurlijk als ze er nog op terugkomen, maar beetje raar is dit wel.

Op de foto: nieuwe gevarendriehoek (m'n oude was 2x zo groot en paste niet in t zijvak van de IJsvogel), ruitenwisservloeistof-cap/funnel, nieuw schakelkapje en nieuwe naafdoppen.
163490404555820211022_135834.jpg

En meteen even geïnstalleerd: voor en na. Op deze foto niet te zien, maar de onderkant was t chroom er flink af. Fleurt de boel toch flink op zo :jaja:
1634905180111.jpg 1634905179315.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan