Technische vragen en antwoorden S3

CDK

Forumguru
onder de O3 sowieso wel, met eigen ogen gezien. Op de Fabia lijkt het veel weg te hebben van een starre as, hij tordeert zeer zeer weinig, maar er zit wel enige beweging in.
 

andrehj

Forumguru
Dan maar even uitleggen. Onder de O3 zitten twee typen achterassen, een Verbundlenkerachse:
4665544_orig.jpg

waarbij het profiel wat links en rechts verbindt kan torderen, vandaar dat dit in het Nederlands ook wel een torsie-as wordt genoemd. Dit klopt echter niet helemaal, want echte torsievering werkt met een rubberen element in de achteras waarin geveerd wordt. Dit hebben veel aanhangers, en ook mijn 1999 Laguna had dit.
Belangrijk verschil is dat bij de achterassen van de O3 en Fabia de veerkracht wel van schroefveren komt, en niet van de torsievering. Het torderend element verbindt slechts de linker- en rechterkant, en zorgt daarmee voor extra stabiliteit. Een dergelijke as zit ook onder een Fabia.


Het alternatief (bij de zwaarste motoren van de O3 en alle O2's, S2's en S3's) is een Mehrlenkerachse (NL: onafhankelijke wielophanging), zoals hieronder afgebeeld:
VW-Golf-729x486-295c94d0e5ba145a.jpg
 

Giant

Forumguru
Weet iemand hoe het zit met het Alarm op de nieuwe Sub III. Op mijn huidige Sub II zat het standaard op.
Op mijn Superb 2 combi zit wel een alarm, ultrasoon en met contacten. Dat zat in de uitvoering opgenomen. Ik heb een S3 hatchback style business line besteld en daar zit het niet standaard in. Van de L&K weet ik het niet, maar verder is er geen enkele uitrusting waar alarm in opgenomen is. Ik heb er nog even met mijn verzekering over gebeld: de (wel standaard aanwezige) startonderbreker volstaat. Wil je zelf toch een alarm dan moet je hem uit de optielijst mee bestellen.
 

s-line

Forumguru
Het is inderdaad wat @andrehj zegt, natuurlijk kan de as torderen,maar dat doet de hele carrossorie ook, of heb je dan ook een torsie carrosserie? Op een echte torsie as zitten ook geen schroefveren op die kan je bijv. ook verlagen door de uiteinden(spindels)eruit te halen en een paar tanden te verzetten en dan weer terug plaatsen. Dit zit bijv. op oude kevers(voor) en oude peugeot's 205'jes etc. Dus nogmaals dit systeem wat nu gebruikt wordt is echt geen torsie -as. :nono::D
 

Bakkertje

Forumguru
Jeuh! weer een verschilletje ontdekt met m'n Passat, daar zit een alarm onderdeel van het executive pakket..
Het is overigens een accessoire a 415 euro volgens de prijslijst..
 

Tuulster

Forumguru
Op de Superb of de Passat voor 415,-

Heb hem niet kunnen ontdekken in de prijslijsten van de Superb.....
 

Tuulster

Forumguru
oh ja, ik zie hem nu staan, alleen die 415,- is niet het alarm maar een voertuigvolgsysteem....
Een alarm, zoals ik dat nu standaard erbij had op mijn Sup II, kost een lieve som van 895,- (PM 50 064) extra..........:tegek:
 

CDK

Forumguru
@andreh, duidelijk verhaal, alleen verschillen de assen van de O3 en de F3 extreem in dikte en dus ook stijfheid wat het comfort niet ten goede komt, maar back on topic naar de S3 maar weer dan ;)
 

hjvanderklis

Nieuw lid
Ik heb een vraag over de elektrische stoelen en de geheugenfunctie; is het zo simpel dat je de deur opentrekt en dan gelijk op de geheugenfunctie kan selecteren of is daar ingeschakeld contact voor nodig. Anders moet ik m'n vrouw (eventueel bij kopen SIII en Style uitvoering) aanleren om het op 'mijn standje' te zetten anders kom ik heul die auto niet eens fatsoenlijk in :sterretjes:
Het kan nog mooier. Je krijgt 2 sleutels. Geheugenplaatsen zijn gekoppeld aan de sleutel. Je kunt elk dus een sleutel houden met een voorkeurstand van de stoel. Als je met 'jouw' sleutel de deur opent, schuift de berijderstoel spontaan in de goede positie.
 

EHS

Actief lid
Al info mbt tot vcds of vagcom aanpassingen op de s3?

Vraag me nog steeds af of smartlink zou kunnen. En dan vooral rear seat entertainment. Dat is normaal een betaalde optie. Zou leuk zijn als dit achteraf ook te activeren is.
 
Laatst bewerkt:

Ome Peek

Actief lid
Ik heb twee technische vragen. Wellicht kinderspel voor jullie, maar ik heb de handigheid nog niet ontdekt om het volgende op te lossen:

1. Bij het afspelen van de radio, bijvoorbeeld Radio 538 of Veronica wil ik graag info over actuele snelheidscontroles in het scherm te zien krijgen. Dit is info die door de zender wordt meegestuurd. Is dit mogelijk en hoe doe ik dat?

2. Ik heb nu ongeveer 8000 km gereden met de nieuwe SIII, maar op mijn teller voor langere tijd staat slechts 3000 km (per ongeluk een keer tellerstand gewist) Hoe kan ik nu de totale, écht afgelegde afstand vanaf het moment van aflevering opvragen?
 

Tassin

Forumguru
  1. In het Setup-scherm van de radio kan je instellen hoe je de zenderinfo wil weergeven.
  2. Motor stilleggen, dan verschijnt linksonder op de MFD de totale kilometerstand.
 

Joske

Forumguru
Vraagje 2... Cruisecontrol even afzetten met schakelaartje bovenop hendel. Zo is het toch bij de O3.
 

ertromp

Forumguru
Schakelaartje op hendel? Als je er eentje met ACC hebt moet je de onderste hendel specifiek van de ACC van je af drukken en ACC gaat uit en totale km stand komt in beeld
Dat is zo op de S3 als je ACC hebt maar ook op de O3 met ACC en ook op mijn Seat Leon die ACC heeft
 

MrEdge_

Forumguru
Was me in de testauto ook al opgevallen. Jammer, want er is plek genoeg om meer informatie weer te geven. Bij Audi zie je altijd je km-standen in beeld en bij verbruik kun je huidig en gemiddeld tegelijk zien. Het schermpje in de Skoda laat steeds maar 1 ding zien met een groot font. Zal wel iets met de doelgroep te maken hebben :D:shutup:
 
Ik heb twee technische vragen. Wellicht kinderspel voor jullie, maar ik heb de handigheid nog niet ontdekt om het volgende op te lossen:

1. Bij het afspelen van de radio, bijvoorbeeld Radio 538 of Veronica wil ik graag info over actuele snelheidscontroles in het scherm te zien krijgen. Dit is info die door de zender wordt meegestuurd. Is dit mogelijk en hoe doe ik dat?

2. Ik heb nu ongeveer 8000 km gereden met de nieuwe SIII, maar op mijn teller voor langere tijd staat slechts 3000 km (per ongeluk een keer tellerstand gewist) Hoe kan ik nu de totale, écht afgelegde afstand vanaf het moment van aflevering opvragen?

1 = indien je de cruise control uitschakelt komt het links onder in je scherm
2 = geen idee
 
Bovenaan Onderaan