Technische vraag: niet starten skoda fabia combi

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ...Ahh nee hoor..je hoeft me niet met rust te laten hoor.......het is niet de nok...maar meer een opstaande platte rand die beschadigd is geraakt...ik zal zo even een internetfoto van het gereedschap laten zien...

Aan het geleide of spanblad was haast geen schade te zien..ook geen inslijt sporen.....dat is het enige wat VW dan weer wel goed en degelijk hebben gemaakt....als ze dat nou ook eens met de ketting hadden gedaan.....dan had dat motortje het hele leven van het autootje mee gekund......maar affijn...dit is nog maar 1van de motortypes die VW verpest heeft dmv slechte kettingen te monteren...


EC46C763-4739-4406-BDEA-A6CED33F4899.jpeg

Bovenop zie je op staande rand die in de nokkenas moet vallen.....deze was bij 1 van deze pluggen beschadigd.....
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja ik zag al bij de spullen in de doos wat de bedoeling van de kalibers is. In de Haynes worden ze uiteraard ook genoemd. Ook het gebruik ervan. Om de nokaskettingwielen te torqen heb je inderdaad een aparte sleutel nodig. Of zelf wat maken van staal plat van bv 40x6mm en 50cm lang met een 8.8 bout en moer M8 op een van de einden en op zeg maar 20cm afstand van die bout een op M8 scharnierende arm van 25cm lang zodat je een soort passer krijgt. Ook met een bout en moer van M8. Die lange bouten kun je dan in gaten van de kettingwielen steken om de zaak tegen te houden i.p.v. die kalibers te vernielen. Het is misschien handig te weten dat ik beschik over een kleine draaibank zodat dat soort dingen eventueel gemaakt kunnen worden. Mits er een nette maatschets van is natuurlijk
 

Stripedkrijn

Forumguru
Wat jammer in dit geval dat de sensor niet op de uitlaatnokkenas zat. Dan was er een duidelijke discrepantie geweest en dan was het in dit geval wel uit te lezen geweest. Maar ja. Stel dat dan de inlaatas was versprongen dan had je het in dat geval weer niet kunnen meten. Zo blijf je aan de gang... :jaja:
Handig dat die gleuven in de nokas er zitten!!
 

verhulstr

Forumguru
Nog even ter aanvulling......de distributie set die ik gemonteerd heb is van het merk Febi.....dit is dus ook gelijk een gemodificeerde versie...je kunt dit zien aan het geleideblad....je ziet het verschil bij de uitlaat nokkenas...je ziet dat het nieuwe blad hoger doorloopt en zo de ketting meer ondersteund word..zeker bij het afrollen van het tandwiel. (Zie foto 5 in post # 130)
Bij het oude en originele VW blad zie je dat er ruimte tussen het tandwiel en het geleide blad zit....dus dat de ketting meer kans krijgt en heeft om zich van het tandwiel af te slaan bij het stil zetten van de motor. (Zie foto 3 in post # 130). :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
Graag gedaan @Martin fontenelle ...fijn om te horen dat ie beter doet dan eerst...:thumbsup:


Als je geen pers hebt om je rubbers er uit te drukken en het alleen met een bankschroef moet doen...kan ik me voorstellen dat je er knap mee kan staan tobben om ze er uit of er in te krijgen..:jaja:


Edit.... foto eindelijk werkend gekregen....dit bedoelde ik dus @Stripedkrijn .....duidelijk te zien dat er aan de rechtse in gevijld om de ergste schade weg te krijgen.....maar hierdoor is de plug dus niet meer 100% strak zoals de linkse om je nokkenas perfect op tijd te houden als ie gemonteerd zit...

FBC9FD0A-A0C5-4B91-B60F-E818ADAF3990.jpeg
 
Laatst bewerkt:

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ...ja zijn van aluminium ....als er niets fout gaat vanaf dat die pluggen nieuw zijn is er niets aan de hand...maar als deze “misbruikt” worden.....dan krijg je dus dit.....deze set is overigens een “leen set” die de beste man mee had gekregen van zijn leverancier om de distri set te kunnen wisselen. Dus ...meerdere mensen hebben deze set dus al gebruikt...en of...misbruikt. :D :thumbsup:
 

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....ik twijfel of ik je het goede antwoord heb gegeven met het materiaal van de timingset....is geen alu maar meer een gereedschapsstaal......alu zou...als je er kracht op zou zetten ..het begeven.
Zoals je het bij deze set al ziet hebben ze de nokkenastandwiel vast gezet dmv kracht op de timingset te zetten i.p.v. de nokkenas zelf met bv een passende steeksleutel te ondersteunen...
 
Bovenaan Onderaan