TDI is (lijkt) niet meer wat het geweest is??

Topic in 'Alles over andere VAG auto's' gestart door AdB, 12-03-2018.

  1. AdB

    AdB Senior Member

    De afgelopen 20 jaar verschillende TDI's van VAG versleten, variërend van VW Golf (90 PK), Golf-Station (110 PK), Golf Plus (105 PK), Skoda Octavia Combi III (150 PK) tot (nu) VW Tiguan 2.0 TDI (2016). In mijn beleving is de TDI 150 PK (nu in mijn Tiguan) niet zo rap als de TDI's van vroeger. Ik ken nog de tijd van de rode letter(s) D en I die garant stonden voor een snelle(re) acceleratie. Met de basis 90 PK kon je al flink vooruit, had je 110, 130 of zelfs 150 PK dan ging je helemaal als de bekende brandweer. Het blijkt dus allemaal suggestie: ik heb de gegevens nog even nagekeken: maar sinds jaar en dag is de acceleratie van de TDI 150 PK (van 0 tot 100 km/u) nog steeds 8.4 sec. Vond dat wel een eye-opener. Kennelijk een kwestie van beleving?? Of kloppen de cijfers niet meer vanwege de software-aanpassing??
     
    Laatst aangepast: 12-03-2018

  2. vleier

    vleier Forumguru

    ik denk dat het vooral de beleving is. 8,4 seconden is echt niet langzaam.
    Vergeet niet dat iedere seconde erf vaak veel extra pk's en nm. Dus ook het verbruik hoger gaat worden.
     
  3. Ocatavia CW

    Ocatavia CW Forumguru

    8.4 naar 100 is voor een diesel best pittig
     
    vleier vindt dit leuk.
  4. AdB

    AdB Senior Member

    Ben zeker geen wegpiraat hoor. Integendeel. Maar vond het wel frappant. Zeker gelet op het feit dat de auto's de laatste 20 jaar er niet lichter op zijn geworden door alle toeters en bellen.
     
    vleier vindt dit leuk.
  5. MarcoO2

    MarcoO2 Forumguru

    Ik denk dat het vooral komt doordat de koppelkromme tegenwoordig vloeiender is dan die van de "oude TDI's". Die knalde er soms echt lekker in, en dat gaf een veel grotere snelheidsbeleving.
     
    Bakkertje, Luuk Thijssen, sitechris en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. vleier

    vleier Forumguru

    vroeger met 90 pk in een 1000 kilo golfje of nu 140 in een 1500 kilo octavia weegt wel op tegen elkaar ja.
     
  7. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Heb je ook de gewichten vergeleken?
    Om een zwaardere auto even snel te laten accelereren is immers meer power nodig.
     
  8. AdB

    AdB Senior Member

    @Canon-Eye : heb het even gecheckt: de onderlinge verschillen van de door mij bereden auto's verschillen onderling niet eens zo veel qua gewicht: Golf-Variant 1280 kg, Golf Plus 1370 kg, Skoda Octavia Combi 1272 kg, Tiguan 1468 kg. Opmerking: ik laat buiten beschouwing de toename qua gewicht van de bestuurder tijdens de afgelopen jaartjes. :) :) :)
     
    Bakkertje, Jrtt, Ocatavia CW en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Ik sluit me aan bij @MarcoO2, de pompverstuiver tdi'tjes van weleer waren wat explosiever in de opbouw :jaja: Nu draait alles om groen, eco en weet ik wat allemaal en is beleving en gevoel ondergeschikt geworden. Door schakeladviezen en voor de techniek en gebruiker slechte DSG software wordt het laatste beetje beleving de nek omgedraaid ;)
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  10. Noord26

    Noord26 Forumguru

    Speelt ook mee dat over het algemeen auto's ook stiller en comfortabeler worden. Waardoor je minder gevoel van snelheid zal ervaren.

    Sommigen geven dat gevoel nog wel. 880kg Swiftje met ruim 100pk en turbo. Die worden niet voor niets als huurauto op de Ring aangeboden. ;)
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  11. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Van Golf Variant naar Tiguan is toch zo goed als 15% erbij, Octavia naar Tiguan zelfs ruim 15,4%.
    Zo'n salarisverhoging zul je niet vaak krijgen (als je geen bankbaas bent althans)... ;)
     
    turboturbo, MarcoO2 en AdB vinden dit leuk.
  12. laagvlieger

    laagvlieger Senior Member

    Ik kan het vergelijken met mindere potente motoren, maar de beleving is gelijkaardig als in de openingspost. Zo heeft mijn Fabia een 1.2 TDI (nieuwe generatie) en de Fabia van mijn vader heeft de 1.4 TDI (oude generatie). De prestaties op papier en in de praktijk zijn gelijkaardig, maar de beleving is erg verschillend. Die pompverstuiver diesel lijkt sneller, de turbo vliegt erin en je krijgt een duw in de rug. Ook is er meer geluid en de resonantie van de motor doet het interieur trillen. Je voelt alles gewoon meer waardoor het sneller lijkt te gaan. Dat heb ik in mijn Fabia dan veel minder, nochtans is mijn Fabia niet trager dan die van mijn vader. Alles gaat wat soepeler, stiller en geleidelijker.
     
  13. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Zou het ook niet zijn tegenover de andere auto’s in het verkeer? Toen ik in 2002 een fabia RS 130 TDI had was ik gewoon bij de rapste vh verkeer. De Fransen hadden toen maar diesels v 85 pk. Terwijl nu 150 pk bijna standaard is.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  14. peterhuppertz

    peterhuppertz Forumguru Donateur

    1987 belde net. Ze willen eens met je praten over de auto die in 1987 de snelste diesel was. ;)

    Alle gekheid op een stokje: ik reed in 2001 een Octavia 1.9TDI (110 PK). Dat ding was 20 kilo zwaarder dan een 1.6TDI, maar zoals al eerder gezegd, de sensatie van acceleratie was veel acuter, omdat het motorkarakter (de koppelkromme) behoorlijk "piekerig" was.
     
    MarcoO2 vindt dit leuk.
  15. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    De Fransen hadden toen de 15 jaar nog niet dicht gefietst met hun diesels
     
  16. peterhuppertz

    peterhuppertz Forumguru Donateur

    Oh jee jawel. De snelste dieselauto in 1987 was de Citroën CX TRD Turbo 2. Een diesel die de 200 aantikte? Dat was in die tijd bizar.
    En in 2000 had de XM turbodiesel hetzelfde vermogen, en iets meer koppel, dan de 1.9TD rooie i, en was 'ie, ondanks dat de XM 200 kilo meer woog, toch net zo rap, en had een veel vlakkere koppelkromme.

    PSA heeft jarenlang een fikse voorsprong gehad op de rest van de wereld op het gebied van dieseltechniek. Wat niet zo gek is, gezien het feit dat Frankrijk het grootste percentage dieselrijders ter wereld had (iets van 60% geloof ik).
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  17. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Ik reed geregeld met de fabia 235 toen in 2002 ....
     
  18. peterhuppertz

    peterhuppertz Forumguru Donateur

    Ik kende iemand die geregeld dezelfde grap uithaalde met een 2.5TD uit 1998. Die toch denk ik een pondje of wat zwaarder was dan jouw Faab.

    Hij VOELDE niet zo snel, ook weer vanwege het minder piekerige karakter. Het was niet zozeer een schop in je rug als wel een heel grote hand, die maar bleef duwen en duwen...

    Was niet degene die ik had... ik had de kleinere.
     
  19. philippe bakker

    philippe bakker Forumguru Donateur

    Wat ik maar wil zeggen is dat toen met 130 TDI je praktisch king of the road was en nu hooguit average bent
     
  20. peterhuppertz

    peterhuppertz Forumguru Donateur

    In de klasse waarin de Fabia opereerde absoluut, daar heb jij weer gelijk in.
     

Deel deze pagina