TDI is (lijkt) niet meer wat het geweest is??

AdB

Senior Member
Ik ben geen techneut en van koppelkrommes heb ik weinig kaas gegeten, maar ik heb het gevoel dat de huidige TDI's vanuit stilstand niet zo rap op gang komen (zeg pakweg van 0 tot 30 km/u) maar dat dan weer wél a.h.w. compenseren tussen de 40 en de 100 km/u en daardoor ook uiteindelijk (ook) in 8.4 sec op 100 km/u (kunnen) uitkomen. Tenminste: als je het gaspedaal flink intrapt. Komt waarschijnlijk ook omdat ik de eerste versnelling (ik heb een handbak en geen DSG) wel als erg kort ervaar (en ik wel erg snel moet schakelen naar de tweede (en volgende) versnellingen)? En dat kost natuurlijk ook tijd. Heeft dat ook met die koppelkromme te maken? NB bij inhalen op snelwegen heb ik geen klagen hoor, maar dan zit de gang er al in he.. :)
 
Laatst bewerkt:

krikke5150

Senior Member
Ik sluit me aan bij @MarcoO2, de pompverstuiver tdi'tjes van weleer waren wat explosiever in de opbouw :jaja: Nu draait alles om groen, eco en weet ik wat allemaal en is beleving en gevoel ondergeschikt geworden. Door schakeladviezen en voor de techniek en gebruiker slechte DSG software wordt het laatste beetje beleving de nek omgedraaid ;)
Perfect verwoord!
Er nog even bijmelden dat alle taksen voor de staat niet alles met milieu te maken hebben. Aan de echte grote vervuilers zoals scheepvaartindustrie en luchtvaart wordt niet geraakt...
Het gaat er vooral om om onze zakken leeg te maken...
De antwerpse burgemeester belast bijvoorbeeld oude diesels door een taks te heffen wanneer deze zijn stad binnen moeten... terwijl zijn haven voor een explosie van verontreiniging zorgt... je moet maar durven... Ik kan me zo voorstellen dat hij op een moment op zoek ging naar wat extra's en creatief aan het werk ging...
Oudere mensen die er wonen bijvoorbeeld, die nog een oudere generatie auto bezitten kunnen hem gelijk op stal laten...
Een uitdoofactie voor oudere wagens, waar tenslotte alle taksen steeds braaf op betaald zijn, zou beter op z'n plaats zijn hier...
Of zijn we hierbij stilaan aanbeland bij het topic, "hoe melken we de hedendaagse automobilist eens leeg..."
 
Laatst bewerkt:

sitechris

Donateur
Ik denk dat het vooral komt doordat de koppelkromme tegenwoordig vloeiender is dan die van de "oude TDI's". Die knalde er soms echt lekker in, en dat gaf een veel grotere snelheidsbeleving.

Inderdaad. Dat kenmerkte de vroegere TDI's. Ze waren niet sneller maar hadden vanwege turbogat wel grotere snelheidsbeleving
 

turboturbo

Forumguru
...en ze waren zuiniger, als ik de ervaringen zo lees.... Gemakkelijk 1:20 of ruimer mee te halen in een middenklasser. Daar moet je met CR diesels lijkt het iets beter je best voor doen.
Maar dat kan ook al dan niet deels aan toegenomen gewicht liggen.
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
Perfect verwoord!
Er nog even bijmelden dat alle taksen voor de staat niet alles met milieu te maken hebben. Aan de echte grote vervuilers zoals scheepvaartindustrie en luchtvaart wordt niet geraakt...
Het gaat er vooral om om onze zakken leeg te maken...
De antwerpse burgemeester belast bijvoorbeeld oude diesels door een taks te heffen wanneer deze zijn stad binnen moeten... terwijl zijn haven voor een explosie van verontreiniging zorgt... je moet maar durven... Ik kan me zo voorstellen dat hij op een moment op zoek ging naar wat extra's en creatief aan het werk ging...
Oudere mensen die er wonen bijvoorbeeld, die nog een oudere generatie auto bezitten kunnen hem gelijk op stal laten...
Een uitdoofactie voor oudere wagens, waar tenslotte alle taksen steeds braaf op betaald zijn, zou beter op z'n plaats zijn hier...
Of zijn we hierbij stilaan aanbeland bij het topic, "hoe melken we de hedendaagse automobilist eens leeg..."

Dat is overal zo. Ik las gisteren op autoblog dat autos tussen de 5 en 20% van de uitstoot voor hun rekening nemen.

Inderdaad. Dat kenmerkte de vroegere TDI's. Ze waren niet sneller maar hadden vanwege turbogat wel grotere snelheidsbeleving

precies waarom de Porsche Turbo (eerste 2 generaties) zo gewild is tegenwoordig. Je weet niet wanneer die komt. maar komt die. Dan merk je het wel.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik denk dat de versnellingsbakken met de lange spreidingen van tegenwoordig ook 'funest' zijn voor het karakter van de motor. Waar de dieselmotor vroeger nog redelijk korte overbrengingen had (3000 toeren bij 130 km/u, ja dat ging wel lekker op de snelweg, terugschakelen was niet nodig, je had eerder de neiging om op te schakelen ...) is dat tegenwoordig wel wat anders.

Nog niet zo lang geleden reed ik een dag met een Renault Grand Scenic 1.5 DCI van het werk met 6 versnellingen. 110 pk en een behoorlijk koppel, staat nochtans bekend om soepelheid?Toch niet in dit geval. Dat was voortdurend schakelen om dat ding vooruit te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
De 1.6 TDI CR of 1.9TDI PD in een Superb 2010; beide 105 pk en gelijk koppel maar een wereld van verschil. De 1.9 heeft onder de 2000 tpm veel meer trekkracht. Ik voelde zelfs weinig verschil met mijn 130 pk 1.9TDI PD Passat uit 2003.
Boven dat toerental zat er natuurlijk wel veel verschil tussen. Bij de 1.6, ook met de naar 140 pk gechiptunede variant, miste ik de soepelheid van de Passat motor en moest al snel teruggeschakeld worden.
Uiteindelijk voor de stillere 2.0TDI CR 140 pk gegaan. Maar ook die is iets minder krachtig bij lage toeren. Ook moet zo'n moderne motor er eerste over nadenken hoeveel er moet worden ingespoten bij acceleratie. De PD gooide gewoon direct olie op het vuur en had zoals hier al geschetst werd - een veel grotere fun-factor cq. versnellingsbeleving dan een CR motor.

Ook was elke hieronder opgesomde auto zwaarder, had meer pk's en verbruikte meer.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Mijn eerste Audi 80D uit de jaren '80 had 1.6 liter en geen turbo. Door een of ander toeval beschikte deze over een close ratio 5-bak in plaats van de toen veel gepromote 4+E versnellingsbak. Ondanks de slechts 54 (!) pk kon ik in bv. stadsverkeer toch berevlot meekomen (niet zelden een flink gat achter me na groen licht), maar tegen de 100 was de fut er wel zo'n beetje uit...

Was wel behoorlijk zuinig. In combinatie met de 70 litertank tankte ik op de zaak altijd op vrijdagochtend. Niet omdat het nodig was, maar omdat het vrijdag was... Evengoed deed ik dik 40k km per jaar zonder verre vakanties; een volle tank was goed voor 1200 à 1300 km, zoals ik op lange zakelijke ritten heb vastgesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: AdB

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye Ik heb mijn rijlessen in een audi 80 1.6D gehad en bij mijn examen kreeg ik de opmerking dat ik best wat vlotter op mocht trekken. Waarop ik moest antwoorden:"Ik heb hem al vol gas meneer" :deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zal jij wel met de 4+E gelest hebben, denk ik? Dat maakte behoorlijk verschil namelijk, die 4-bak met overdrive nam veel grotere stappen en dat deed nogal een aanslag op dat geringe vermogen.

Zoals ook de 3-versnellingsnaaf van Sturmey Archer op mijn schoolfiets veel meer kracht vergde dan de 8-naaf op mijn huidige fiets of de dubbele derailleur (3*7 versnellingen) op de vorige...
 

peterhuppertz

Forumguru
Had misschien ook nog iets te maken met de Cw-waarde?
Dat spreekt voor zich. In vergelijking met de CX hadden de meeste diesels de stroomlijn van een schuurdeur. ;)
"Ik heb hem al vol gas meneer" :deuk:
Ik heb een maand of wat in een Vectra 1.7d zonder turbo gereden. Als ik omhoog de parkeergarage uit wilde, moest dat met slippende koppeling.

Ik heb daarna ook es een half jaartje in een Golf 1.9 SDI gereden. Zonder close-ratio. Cijfermatig leek de auto traag als dikke stront door een theezeefje, maar door de vlakke koppelkromme was 'ie toch best vlot... tot 120 of zo, dan begon 'ie aan het eind van z'n adem te raken. Dat illustreerde mooi de werking van de turbo van de 1.9TDI (pompverstuiver) die ik in de Octavia had: tot de turbo wakker werd was het gewoon een auto die "mee kon komen", maar als de turbo z'n koffie op had en erin kwam, dan wist je dat.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye De audi waarin ik gelest heb was er 1 van het model 86 - 91, ik heb het even opgezocht die heeft volgens autoweek alleen een 4 bak gehad. Het model daarvoor is inderdaad met 5 bak geleverd..
0-100 duurt gewoon 22 seconden in mijn les-audi.. (aldus autoweek)
 

Eltjo

Forumguru
Lesauto BMW E28 524D 6 cilinder lijn 2442cc 86pk diesel 03.1986–12.1987 heb ik les in gehad totdat ik in mei 1988 examen deed. Ik kan me herinneren dat ik gevoelsmatig het pedaal in de eerste versnelling veel dieper moest intrappen om een beetje weg te kunnen rijden. De volgende versnellingen trokken veel beter. Er zijn er volgens Wiki slechts 4.239 van verkocht.
 
Bovenaan Onderaan