TDI is (lijkt) niet meer wat het geweest is??

AdB

Senior Member
De afgelopen 20 jaar verschillende TDI's van VAG versleten, variërend van VW Golf (90 PK), Golf-Station (110 PK), Golf Plus (105 PK), Skoda Octavia Combi III (150 PK) tot (nu) VW Tiguan 2.0 TDI (2016). In mijn beleving is de TDI 150 PK (nu in mijn Tiguan) niet zo rap als de TDI's van vroeger. Ik ken nog de tijd van de rode letter(s) D en I die garant stonden voor een snelle(re) acceleratie. Met de basis 90 PK kon je al flink vooruit, had je 110, 130 of zelfs 150 PK dan ging je helemaal als de bekende brandweer. Het blijkt dus allemaal suggestie: ik heb de gegevens nog even nagekeken: maar sinds jaar en dag is de acceleratie van de TDI 150 PK (van 0 tot 100 km/u) nog steeds 8.4 sec. Vond dat wel een eye-opener. Kennelijk een kwestie van beleving?? Of kloppen de cijfers niet meer vanwege de software-aanpassing??
 
Laatst bewerkt:

vleier

Forumguru
ik denk dat het vooral de beleving is. 8,4 seconden is echt niet langzaam.
Vergeet niet dat iedere seconde erf vaak veel extra pk's en nm. Dus ook het verbruik hoger gaat worden.
 

AdB

Senior Member
Ben zeker geen wegpiraat hoor. Integendeel. Maar vond het wel frappant. Zeker gelet op het feit dat de auto's de laatste 20 jaar er niet lichter op zijn geworden door alle toeters en bellen.
 

vleier

Forumguru
Ben zeker geen wegpiraat hoor. Integendeel. Maar vond het wel frappant. Zeker gelet op het feit dat de auto's de laatste 20 jaar er niet lichter op zijn geworden door alle toeters en bellen.

vroeger met 90 pk in een 1000 kilo golfje of nu 140 in een 1500 kilo octavia weegt wel op tegen elkaar ja.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik heb de gegevens nog even nagekeken: maar sinds jaar en dag is de acceleratie van de TDI 150 PK (van 0 tot 100 km/u) nog steeds 8.4 sec.
Heb je ook de gewichten vergeleken?
Om een zwaardere auto even snel te laten accelereren is immers meer power nodig.
 

AdB

Senior Member
@Canon-Eye : heb het even gecheckt: de onderlinge verschillen van de door mij bereden auto's verschillen onderling niet eens zo veel qua gewicht: Golf-Variant 1280 kg, Golf Plus 1370 kg, Skoda Octavia Combi 1272 kg, Tiguan 1468 kg. Opmerking: ik laat buiten beschouwing de toename qua gewicht van de bestuurder tijdens de afgelopen jaartjes. :) :) :)
 

CDK

Forumguru
Ik sluit me aan bij @MarcoO2, de pompverstuiver tdi'tjes van weleer waren wat explosiever in de opbouw :jaja: Nu draait alles om groen, eco en weet ik wat allemaal en is beleving en gevoel ondergeschikt geworden. Door schakeladviezen en voor de techniek en gebruiker slechte DSG software wordt het laatste beetje beleving de nek omgedraaid ;)
 

Noord26

Forumguru
Speelt ook mee dat over het algemeen auto's ook stiller en comfortabeler worden. Waardoor je minder gevoel van snelheid zal ervaren.

Sommigen geven dat gevoel nog wel. 880kg Swiftje met ruim 100pk en turbo. Die worden niet voor niets als huurauto op de Ring aangeboden. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
de door mij bereden auto's verschillen onderling niet eens zo veel qua gewicht: Golf-Variant 1280 kg, Golf Plus 1370 kg, Skoda Octavia Combi 1272 kg, Tiguan 1468 kg.
Van Golf Variant naar Tiguan is toch zo goed als 15% erbij, Octavia naar Tiguan zelfs ruim 15,4%.
Zo'n salarisverhoging zul je niet vaak krijgen (als je geen bankbaas bent althans)... ;)
 

laagvlieger

Forumguru
Ik kan het vergelijken met mindere potente motoren, maar de beleving is gelijkaardig als in de openingspost. Zo heeft mijn Fabia een 1.2 TDI (nieuwe generatie) en de Fabia van mijn vader heeft de 1.4 TDI (oude generatie). De prestaties op papier en in de praktijk zijn gelijkaardig, maar de beleving is erg verschillend. Die pompverstuiver diesel lijkt sneller, de turbo vliegt erin en je krijgt een duw in de rug. Ook is er meer geluid en de resonantie van de motor doet het interieur trillen. Je voelt alles gewoon meer waardoor het sneller lijkt te gaan. Dat heb ik in mijn Fabia dan veel minder, nochtans is mijn Fabia niet trager dan die van mijn vader. Alles gaat wat soepeler, stiller en geleidelijker.
 

philippe bakker

Forumguru
Zou het ook niet zijn tegenover de andere auto’s in het verkeer? Toen ik in 2002 een fabia RS 130 TDI had was ik gewoon bij de rapste vh verkeer. De Fransen hadden toen maar diesels v 85 pk. Terwijl nu 150 pk bijna standaard is.
 

peterhuppertz

Forumguru
De Fransen hadden toen maar diesels v 85 pk

1987 belde net. Ze willen eens met je praten over de auto die in 1987 de snelste diesel was. ;)

Alle gekheid op een stokje: ik reed in 2001 een Octavia 1.9TDI (110 PK). Dat ding was 20 kilo zwaarder dan een 1.6TDI, maar zoals al eerder gezegd, de sensatie van acceleratie was veel acuter, omdat het motorkarakter (de koppelkromme) behoorlijk "piekerig" was.
 

philippe bakker

Forumguru
1987 belde net. Ze willen eens met je praten over de auto die in 1987 de snelste diesel was. ;)

Alle gekheid op een stokje: ik reed in 2001 een Octavia 1.9TDI (110 PK). Dat ding was 20 kilo zwaarder dan een 1.6TDI, maar zoals al eerder gezegd, de sensatie van acceleratie was veel acuter, omdat het motorkarakter (de koppelkromme) behoorlijk "piekerig" was.
De Fransen hadden toen de 15 jaar nog niet dicht gefietst met hun diesels
 

peterhuppertz

Forumguru
De Fransen hadden toen de 15 jaar nog niet dicht gefietst met hun diesels

Oh jee jawel. De snelste dieselauto in 1987 was de Citroën CX TRD Turbo 2. Een diesel die de 200 aantikte? Dat was in die tijd bizar.
En in 2000 had de XM turbodiesel hetzelfde vermogen, en iets meer koppel, dan de 1.9TD rooie i, en was 'ie, ondanks dat de XM 200 kilo meer woog, toch net zo rap, en had een veel vlakkere koppelkromme.

PSA heeft jarenlang een fikse voorsprong gehad op de rest van de wereld op het gebied van dieseltechniek. Wat niet zo gek is, gezien het feit dat Frankrijk het grootste percentage dieselrijders ter wereld had (iets van 60% geloof ik).
 

philippe bakker

Forumguru
Oh jee jawel. De snelste dieselauto in 1987 was de Citroën CX TRD Turbo 2. Een diesel die de 200 aantikte? Dat was in die tijd bizar.
En in 2000 had de XM turbodiesel hetzelfde vermogen, en iets meer koppel, dan de 1.9TD rooie i, en was 'ie, ondanks dat de XM 200 kilo meer woog, toch net zo rap.

PSA heeft jarenlang een fikse voorsprong gehad op de rest van de wereld op het gebied van dieseltechniek. Wat niet zo gek is, gezien het feit dat Frankrijk het grootste percentage dieselrijders ter wereld had (iets van 60% geloof ik).
Ik reed geregeld met de fabia 235 toen in 2002 ....
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik kende iemand die geregeld dezelfde grap uithaalde met een 2.5TD uit 1998. Die toch denk ik een pondje of wat zwaarder was dan jouw Faab.

Hij VOELDE niet zo snel, ook weer vanwege het minder piekerige karakter. Het was niet zozeer een schop in je rug als wel een heel grote hand, die maar bleef duwen en duwen...

Was niet degene die ik had... ik had de kleinere.
 

philippe bakker

Forumguru
Ik kende iemand die geregeld dezelfde grap uithaalde met een 2.5TD uit 1998. Die toch denk ik een pondje of wat zwaarder was dan jouw Faab.

Hij VOELDE niet zo snel, ook weer vanwege het minder piekerige karakter. Het was niet zozeer een schop in je rug als wel een heel grote hand, die maar bleef duwen en duwen...

Was niet degene die ik had... ik had de kleinere.
Wat ik maar wil zeggen is dat toen met 130 TDI je praktisch king of the road was en nu hooguit average bent
 
Bovenaan Onderaan