Symbool oranje stuurtje brandt op dashboard

huubvanvugt

Forumguru
Ik heb ook alle foutjes die hierboven staan, knipperende lichten auto die zomaar in t slot valt, heeeeeel af en toe heb ik een stuurtje.
Nou heb ik de dynamo vervangen en is t een stuk minder, accu ga ik binnenkort ook maar eens testen en anders afspraak maken in Apeldoorn,maar dat is een stukkie rijden vanuit Maastricht
 

Cordoba

Forumguru
@huub: je kunt er ook voor kiezen om door de garage een ander portierslot te laten plaatsen, maar dat kost je zo'n 100 euro meer, maar bespaart je een rit naar Apeldoorn. Als je een rit naar Apeldoorn kunt combineren met een andere rit die kant op, scheelt dat allicht in je reistijd en brandstofkosten.
 

huubvanvugt

Forumguru
@Cordoba, mijn famillie woont in Nijmegen en denk dat ik t ga combineren, het is sowieso goedkoper om naar Apeldoorn te rijden, kost me hoogstens een tankje benzine.
 
maandag gaan we accu meten,en anders verder op zoek.want t moet opgelost worden,ehhh nog vraagie voor steve,
welk bouwjaar is jou skoda?is t ook een Fabia?
 
mijn fabia1 is van het bouwjaar 2001
motor type AQW
dus nog een echt skoda blok onder de motorkap


greetz steve1983:cool:
 
vandaag bij de garage geweest,hij zegt stuurpomp,en stuurhuis,dure grap als beide niet goed zijn,komt t rond de 1000 euro,ga nog even bij andere garage langs voor zekerheid.

En anders zit ik te denken aan 2de handse onderdelen,wat vinden jullie,hebben jullie daar ervaring mee.vloeistof van de pomp is bijgevuld,garage zegt dat ik er wel mee kan rijen,maar voor de keuring in november moet t gemaakt zijn,anders word hij afgekeurd.
 

Cordoba

Forumguru
Stuurpomp én stuurhuis tegelijk lijkt me wat toevallig. Stuurpomp is volgens mij ook geen APK-eis, stuurhuis wel.
Onderdelen van sloperij zijn vaak stukken voordeliger, en normaal gesproken ook met een paar maanden garantie.
Het is zonder meer verstandig om te zorgen dat je weet wat de onderdelen nieuw kosten bij de dealer (gewoon prijsopgaaf vragen), en dan naar sloperij om onderdelen te zoeken. (sommige sloperijen vragen soms voor bepaalde onderdelen meer dan de nieuwprijs)

Als je voldoende garantie krijgt, zijn slooponderdelen zeker het overwegen waard, zeker als je weet wat de km-stand van de donorauto is.
 
ok,dank je wel Cordoba,aan jou heb ik wat.....ga dus nu op zoek naar een stuurhuis voor skodaatje,want over 2 maanden moeten we ermee op vakantie.thanx
 

Kiswum

Forumguru
Bij mij was dat oranje stuurtje en het uitvallen van de stuurbekrachtiging het gevolg van een zo goed als lege accu. Voor 80 euro heb je een nieuwe accu met 2 jaar garantie. Deze is vrij simpel te vervangen in een Fabia 1. In laten bouwen + accu kost denk ik zo'n 120 euro.

Voor die prijs zou ik eerst daar aan beginnen. P.s. als je auto van de accu is gehaald, dan is het verstandig om hem via de dealer weer te laten resetten zodat je elektrische ramen bijv. weer automatisch omhoog en omlaag gaan anders moet je het knopje in blijven drukken ;)
 

Joske

Forumguru
Bij mij was dat oranje stuurtje en het uitvallen van de stuurbekrachtiging het gevolg van een zo goed als lege accu. Voor 80 euro heb je een nieuwe accu met 2 jaar garantie. Deze is vrij simpel te vervangen in een Fabia 1. In laten bouwen + accu kost denk ik zo'n 120 euro.

Voor die prijs zou ik eerst daar aan beginnen. P.s. als je auto van de accu is gehaald, dan is het verstandig om hem via de dealer weer te laten resetten zodat je elektrische ramen bijv. weer automatisch omhoog en omlaag gaan anders moet je het knopje in blijven drukken :wink:
De ramen kan je achteraf ook zelf "inleren", staat duidelijk omschreven in de manual van de Fabia ;). Enkele handelingen en klaar is kees :)
 

Kiswum

Forumguru
Gisteren merkte ik dat het raam rechts in een keer netjes naar beneden en boven ging, toen ik het linkerraam naar beneden deed, moest ik de knop in blijven drukken. Ik probeerde even iets.
Als het raam dicht is heb ik de knop ingedrukt om het raam diht te doen voor ong. 5 sec. en toen was het probleem inderdaad verholpen.

@ Joske, wellicht heb je gelijk en staat het in de handleiding, ik heb deze eigenlijk alleen bij storingen erbij gepakt. Bedankt voor de tip!

Nu zal ik weer ontopic blijven :)
 
even een update,inmiddels is me stuurhuis vervangen door 1 van de sloop van een skoda uit 2002,die nieuwere paste niet.stuurhuis kostte 50 eurootjes en reparatie 140 euro,dus veel goedkoper,dan een nieuwe.
Hij rijd nu veel beter,probleem van lampje opgelost.en knipperende lampjes.
bedankt allemaal voor je reacties
 

Cordoba

Forumguru
Dat is vreemd, dat die nieuwere versie niet past. Dat heb ik eigenlijk nog nooit gezien bij gemodificeerde (verbeterde) onderdelen, dat de vervanger niet past.

Mooi, dat alles in elk geval weer voor elkaar lijkt Ingrid. Heb je van de sloperij ook nog garantie op het stuurhuis gekregen? (sommigen melden het alleen in de voorwaarden, anderen geven het ook mondeling aan, bij garantie heeft men het onderdeel in elk geval gemerkt)

Edit: probleem met flikkerend leeslampje ook weg of niet (als dat weg is, was het misschien de pomp van de stuurbekrachtiging die door het slechte stuurhuis te veel vermogen wegsnoepte).
Als het niet weg is, even kijken of het veranderd als je de lampjes er opnieuw in doet (zodat je zeker weet, dat het niet komt doordat het lampje slecht in de fitting zit). Half losse stekker op de binnenverlichting kan ook nog de oorzaak zijn, maar daarvoor moet de complete unit eruit.
(als je weet hoe het zit, 10 minuten werk)
 
Ik heb ook last van het stuurtje met uitroepteken, fluctuerende verlichting en ook nog een airco die het ene keer wel een beetje doet en andere keer niks. Ik heb hem net even kunnen uitlezen en kreeg G250 en G263 foutcodes. Beiden sporadic onderbreking/kortsluiting met plus. Heb de accu gemeten in rust 12.7V. Met blower aan en verlichting aan en motor draaiende 13.8V. Idem als hiervoor maar dan ook nog twee maal stoelverwarming aan en de airco 12.8V.
Iemand een ideetje wat ik moet doen??

Betreft skoda fabia combi (6Y5) 1.4 16V 74KW
 

Cordoba

Forumguru
Check allereerst of de accuklemmen wel goed vast zitten: ik heb al eerder gezien dat accuklemmen net niet vastgenoeg zaten (accuklem was met de hand iets rond te draaien op de accupool), waardoor allerlei storingen ontstonden. De foutcodes kun je nazoeken op de site van Gerrit Speek. Persoonlijk verwacht ik dat er een probleem is met de accu of de dynamo, maar nalezen van de foutcodes op Gerrit Speek moet meer duidelijkheid geven.
 
Ga morgen meteen even checken of ze vastzitten. Volgens mij wel hoor.
Mijn uitleesapparaat geeft ook aan wat de foutcode is(zie boven), maar ga toch maar even kijken wat Gerrit ervan zegt. Bedankt!
 
Alles zat goed vast op de accu. Ga maar de sensor stuurbekrachtiging vervangen.
Is er iemand op het forum die mij het arikelcode kan geven en mss iemand die de uit en inbouw schema’s heeft? Lukt denk ik ook wel zonder, maar met die schema’s is het toch prettiger
 
Bovenaan Onderaan