Symbool oranje stuurtje brandt op dashboard

sinds een paar dagen brand af en toe het symbooltje stuurtje oranje in t dashboard,ook gaat het stuur dan beetje raar doen.En koplampen gaan knipperen,Het gebeurt niet steeds,soms als we 50 rijden en soms op de snelweg.
Volgens garage kan t aan de stuurpomp liggen?Kan het ook iets anders zijn?en weten jullie eventueel hoeveel de reparatie kosten zijn?
 
hij is vandaag met een simpele lezer uitgemeten,dus dynamo en alles nagekeken,daar kwam niks uit,volgende week krijgt de garage een uitlezer die meer kan
 

Cordoba

Forumguru
Fabia I dus een oudere auto (als het tenminste in het juiste topic staat). Ingridje allereerst welkom hier, en het is handig als je bij vragen vermeld om wat voor auto het gaat (model, bouwjaar is soms van belang en welk motortype, of nog beter de motorcode). De motorcode kun je vinden óf op het kentekenbewijs, óf door je kenteken in te voeren op een kentekenchecksite, bijvoorbeeld deze: http://www.autoweek.nl/kentekencheck

Er is een goede kans dat je accu zo goed als overleden is, en dat de auto daarom stroomverbruikers zoals de stuurbekrachtiging uitschakelt om stroom te besparen. Leeftijd en km-stand zegt niet altijd alles: mijn auto is ondertussen 10 jaar oud, en heeft (nog wel) de originele accu, terwijl ie altijd buiten slaapt en ook afgelopen winters zonder problemen is gestart, ook na een paar dagen stilstaan. Dit weekend toevallig de accu laten testen, en daar kwam uit, dat ie voor komende winter toch wel moet worden vervangen, maar ik heb nog geen waarschuwingen gehad zoals het brandende stuurtje (waarschuwing uitgeschakelde stuurbekrachtiging). Overigens heb je een dieselauto, of een benzine?
 
hoi cordoba,nou komt ie dan,het is een skoda fabia uit 2001 hatchback 1.4 68kw.benzine vind hij wel lekker.
als we rijden gaan alle lampjes branden incl de leeslampjes,gaat flikkeren zeg maar,en de koplampen en dan dat stuurtje wat oranje gaat branden.Het is dus niet altijd,en maakt overigens niks uit of je 50 km rijd of 100.Erg vreemd,weten jullie iets wat t kan zijn?
 
hoi cordoba,nou komt ie dan,het is een skoda fabia uit 2001 hatchback 1.4 68kw.benzine vind hij wel lekker.
als we rijden gaan alle lampjes branden incl de leeslampjes,gaat flikkeren zeg maar,en de koplampen en dan dat stuurtje wat oranje gaat branden.Het is dus niet altijd,en maakt overigens niks uit of je 50 km rijd of 100.Erg vreemd,weten jullie iets wat t kan zijn?
even ter info,leeslampje gaat flikkeren als je m aandoet dus niet uit zichzelf
 
denk t niet,ze hebben uitgelezen of t de dynamo enz waren,volgende week krijgt hij een andere uitlezer,dan gaan we opnieuw,weet niet of accu uitlezen daar ook bij hoort,bij deze acties?
 

Joske

Forumguru
Uitmeten is in dit geval een multimeter op de accu zetten bij stilstand en wanneer hij draait. Althans zo doe ik dat toch :). En google leert ons:

Meet de spanning op de accu als de motor stationair draait : zou rond de 14 volt moeten zijn .
Meet de spanning met motor stil : rond de 12 V
Meet de spanning met zoveel mogelijk gebruikers aan : verlichting incl groot licht , achterruit verwarming , aanjager enz .
Als nu de spanning ver inzakt heeft de accu zijn beste tijd gehad .

Hopelijk ben je er iets mee, succes en laat ons zeker weten wat het geweest is :wink:
 
o o jij hebt dus het zelfde probleem als hier bij mij ook spook verlichting en stuurtje gaat branden ben al een beste tijd aan het zoeken naar het probleem de accu is goed bij mij de dynamo ook de spanning regelaar heb ik =vervangen de massa punten zijn ook nagekeken volgende wat ik nu ga doen is de stekker van de stuurpomp controleren op corrosie helaas als het lampje gaat branden en je zet de auto weer uit dan is de melding en de storing verdwenen en als het lampje van het stuurtje brandt ben ik niet in de buurt van de skoda dealer en jammer genoeg kunnen ze dan niks zien op het uitlees apparaat dus als je het probleem hebt gevonden hou ons op de hoogte want ik zou het heeeeeeeeeeeeeeel graag willen weten:)
 

Cordoba

Forumguru
Het stuurtje (uitgeschakelde stuurbekrachtiging) is typisch voor een accu die binnen enkele weken of maanden er helemaal mee ophoudt.

De flikkerende leeslampjes horen daar absoluut niet bij, dat doet mij veel meer denken denken aan een microswitch in een portierslot die kuren heeft. (als de leeslampjes flikkeren, flikkeren dan ook de lampjes in de voorportieren en de gewone binnenverlichting (luxe binnenverlichting bestaat uit 10 Watt lampje in het midden met links en rechts ernaast een 5 Watt leeslampje). Haperende microswitches in één of meer van de portiersloten, geven geen foutmeldingen, maar als men met de diagnose apparatuur aan de gang gaat, zie je soms zaken die absoluut niet kloppen, waardoor het duidelijk is. Bij mijn auto was de monteur bijvoorbeeld bezig de auto uit te lezen met de laptop, en zat met de benen buitenboord op de voorstoel (en de deur dus open), en alle deuren gewoon van slot. Volgens de betreffende module in de auto, waren alle deuren (incl. de wijd openstaande) dicht en op slot. Andere verschijnselen van kapotte microswitch: deuren gaan spontaan op slot of van slot en de binnenverlichting leidt een eigen leven.

Reparatie van slot met kapotte microswitch, bij de dealer betekent het betreffende slot vervangen, omdat dit de goedkoopste manier is voor de dealer, waarbij succes is gegarandeerd. Prijskaartje bij de dealer zal iets van 150 euro kosten. Alternatief is iemand die het slot vervangt door een gerepareerd slot met garantie, kosten hiervan 50 euro, maar daarvoor moet je wel naar Apeldoorn rijden: http://www.deurslotreparatie.nl/ Jouw slotmechanisme wordt eruit gehaald en vervangen door een slot dat ie eerder heeft gerepareerd. Jouw slot wordt dan weer gerepareerd voor een volgende klant. Van meerdere mensen eigenlijk alleen goede ervaringen van dit adres gehoord.

Overigens heeft je auto geen 68 kW, maar 68 pk oftewel 50 kW (dat is dus een echt Skoda MPI-blok)
 
onze garage zei vanmiddag ook de stuurpomp misschien,kon geen kwaad om ermee te rijen,maar ja wil t toch opgelost hebben voordat we ermee op vakantie moeten.Volgende week gaat ie opnieuw naar de garage,dus jij hebt ook dat opeens de koplampen gaan knipperen?lekker handig op de weg haha,deze week maar even niet in t donker rijen,misschien zit er een geest in haha,hou je me even op de hoogte?dan doe ik dat met jou
 
dat staat bij mij op het lijstje om volgende maand langs te gaan heb ook spook deurslot en dit zit bij mij ook om de hoek maar of dit iets met de verlichting heeft te maken vraag ik me af omdat de binnen verlichting tegelijk met de buiten verlichting knippert maar we gaan het zien het zal wel een bonus zijn als het op die manier opgelost is heb ik gelijk 2 vliegen in 1 klap:cool:
 
Bovenaan Onderaan