Superb1.8tsi

kansberg

Forumguru
@Stejogini : Als het lampje nu nog niet is gaan branden, dan hoeven jullie je geen zorgen te maken. Jullie hebben de auto inmiddels al een half jaar toch? en de nodige kilometers gemaakt...

P.s. Wel het oliepeil regelmatig controleren, maar dat moet bij iedere auto. Ik doe het ook, al verbruikt hij geen spat. Het is gewoon verstandig om te doen, net als de bandenspanning.
 

jonbongoofy

Forumguru
@kansberg ik vind het altijd zo lastig om te zien hoeveel olie er nog in zit. Heb jij daar geen last van? Waarom doen ze er niet gewoon een digitale peilstok in?
 

andrehj

Forumguru
Persoonlijk vind ik het ook jammer dat die digitale peilstok ontbreekt. Dat had Renault in 1998 al voor elkaar! (en die had het niet eens nodig, want geen olieverbruik :D)
 

Schippersss

Forumguru
Bij Audi is het wel digitaal. Bij de A4 1.8tfsi van ons zit er een dopje op waar bij mij een pijl stok in zit. Is alleen binnen af te lezen in mmi van Audi.
 

jalex_h

Forumguru
Persoonlijk vind ik het ook jammer dat die digitale peilstok ontbreekt. Dat had Renault in 1998 al voor elkaar! (en die had het niet eens nodig, want geen olieverbruik :D)
En zelfs die hadden het niet uitgevonden. De BX had het voor die tijd al.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb toch liever gewoon zo'n trekstok, precies om wat @Peter-036 zegt. Ik kan op mijn Volvo nu ook al alleen maar digitaal meten en ik vind het maar niks.
 

andrehj

Forumguru
Daarom had Renault ook beide. Een digitale op het dashboard (die automatisch elke ochtend bij het op contact zetten in beeld kwam) en ook nog een analoge peilstok, om de digitale te controleren. Ik vond het een prima systeem, veel beter dan wat VAG nu aanbiedt in een dubbel zo dure auto.
 

Noord26

Forumguru
Peilen is 2 minuten werk toch? Gelijk tesamen met de maandelijkse bandenspanning controleren en/of wanneer de ruitensproeiervloeistof is.

Als je 2 dingen nodig hebt om je eigen systeem te controleren gaat er al daar al iets heel erg mis. Iets met vertrouwen in het eigen product..
 

KJvO

Forumguru
Er is wel degelijk een meting op de olie voorraad, als deze laag staat (in de buurt van het minimum peil gaat er waarschuwing en wel audiovisueel, niet te missen. Was in mijn vorige O2 2.0Tdi nodig en werkte prima, rijden tot de ping en 0,7ltr olie erbij! In de S2 2.0Tdi nog niet nodig gehad, na 30.000km geen vermeldenswaardig verbruik (ook fijn)
 

andrehj

Forumguru
@andrehj, de volgende auto wordt weer een Renault dus? :D
Zou zomaar kunnen. Hier een leuk modelletje:
2015-Renault-Espace.jpg

Met een echt Frans interieur en dito comfort:
maxresdefault.jpg

Maar voorlopig is de S2 nog lang niet versleten. Net gisteren nog even olie gepeild (met de analoge peilstok...) en het olieverbruik blijft stabiel rond de 1 liter op 10.000 km. Niet verkeerd dus.
 

andrehj

Forumguru
Er is wel degelijk een meting op de olie voorraad, als deze laag staat (in de buurt van het minimum peil gaat er waarschuwing en wel audiovisueel, niet te missen.
Helaas zijn er op de fora (weet niet meer of het op deze of op die van de Duitse of Engelse collega's was) verhalen bekend van mensen die op deze oliepeilmeter vertrouwden en er toen (te laat) achter kwamen dat die niet werkte. Gevolg: blok in de soep gedraaid. Toch maar blijven peilen dus.
 

KJvO

Forumguru
Tuurlijk @andrehj is peilen het beste, maar bij mij werkte het prima. En dan heb je nog de ultieme waarschuwing van je oliedruk. Ik helaas zelf een keer meegemaakt dat mijn olieplug los gekomen was (geen reclame voor de garage ;), gelijk na de waarschuwing motor uitgezet. Geen schade, maar wel een smeerboel natuurlijk.
 

Noord26

Forumguru
Zou zomaar kunnen. Hier een leuk modelletje:
2015-Renault-Espace.jpg

Met een echt Frans interieur en dito comfort:
maxresdefault.jpg

Maar voorlopig is de S2 nog lang niet versleten. Net gisteren nog even olie gepeild (met de analoge peilstok...) en het olieverbruik blijft stabiel rond de 1 liter op 10.000 km. Niet verkeerd dus.

Franse logica: een verticaal navigatiescherm?
 

CDK

Forumguru
die middenconsole daar kan ik wel mee leven, alleen het stuurwiel en de klokkenwinkel daar achter is niet mijn ding.
 

andrehj

Forumguru
Als ik nou drie kinderen had (die heb ik niet, en komen er wat mij betreft ook niet (en gelukkig denk mijn vrouw daar ook zo over), zou deze erg hoog op mijn lijstje staan.
 

h.r.

Actief lid
Het is alweer enkele maanden geleden dat onze superb een complete motorevisie heeft gehad i.v.m. het olieverbruik.
Er zijn intussen ongeveer 7.000 km mee gereden en nog geen halve liter olie verbruikt. (was 1.5 liter op bijna 1000km).
Het heeft wat gekost maar je stapt nu wel met meer plezier achter het stuur. Over enkele weken mag de superb zich echt bewijzen, dan gaat hij naar zuid Frankrijk. Verheug me er nu al op
 
Bovenaan Onderaan