Superb iV - Een paar vraagjes... (oke, iets meer dan een paar)

JMS

Lid
Ik heb dit eens getest door een timer in te stellen waarbij de wagen moet voorverwarmd en opgeladen zijn op een bepaald tijdsstip. De wagen was lekker warm en klaar voor vertrek, maar ik zag geen verschil in het aantal km in vergelijking met niet voorverwarmd.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@hapevv Die 'truc' heeft @Bakkertje dus beschreven, maar ik wil 't wel uitleggen, want zo doe ik 't af en toe ook:
Ik laad standaard thuis op tot 80%, en weet hoeveel er per uur in de accu kan worden geladen, dus op ongeveer de juiste tijd laad ik die laatste 20% er nog 'even' bij. En om comfortabel te kunnen vertrekken, zet ik dan de vertrektijd en de gewenste binnentemperatuur ook nog even in de app, met als gevolg dat ik in een voorverwarmde auto, met een alvast wat opgewarmde accu vertrek met echt 100%.

@JMS De waarde die de GOM (guess-o-meter) in het dashboard toont is altijd een aanname op basis van voorgaande ritten, en die houdt dan ook geen rekening met eventuele voorverwarming, wel met het te verwachten verbruik van een eventuele ingeschakelde verwarming.

Overigens kost ook dat voorverwarmen wel wat stroom (die dan uit de laadpaal komt), maar dat zal bij genoemde Kuga niet anders zijn.
 

coppe218

Senior Member
Het grotere bereik zit volgens mij dan ook niet in het voorverwarmen van de accu, maar meer in het voorverwarmen van de auto zodat je minder accucapaciteit kwijt bent om de auto te verwarmen tijdens het rijden.
 

hapevv

Nieuw lid
Heb’t vandaag uitgeprobeerd Reed weg uit Amsterdam met 55km stroom in de accu. Da’s 15 km meer dan de dag ervoor.
 

Bakkertje

Forumguru
@JMS dat is moeilijk in te schatten
Ik kijk overigens ook niet naar wat de auto aan bereik inschat, ik houd de daadwerkelijke gereden kilometers in de gaten. Het lastige is dat je dan eigenlijk 2x hetzelfde stuk zou moeten rijden, onder dezelfde condities als je het echt goed wil vergelijken.

Als ik echt veel bereik uit de accu wil halen is het een kwestie van bijzonder goed anticiperen, geen verwarming aan en de snelheid laag houden. Maar dan wordt het echt een sport om zoveel mogelijk uit de accu te persen.

Overigens is in de We Connect app van VW de laadstatus aangepast van km's bereik naar percentage hoe vol de accu is. Denk dat er (te) veel vragen over zijn geweest (net als hier).

@hapevv Bij mij is dat het verschil tussen met en zonder verwarming de auto parkeren. Zonder zegt ie 51 km (ik heb een 9,9 kWh accu in mijn GTE ipv 13) en als ik hem met verwarming aan weg gezet heb zegt ie 38 km bereik.
In de praktijk kom ik in de winter zonder verwarming tot een km of 32 als ik mijn best doe, met verwarming is is het feest na 20 km wel voorbij denk ik. Wat ik doe voordat ik naar mijn werk ga is de auto voorverwarmen, dan gaan rijden met de stoelverwarming aan, verwarming uit. Als de ramen beginnen te beslaan gaat de verwarming weer aan, tot deze schoon zijn, dan weer uit. Op die manier kom ik tot zo'n 30 km op de accu in de winter.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMS

Rallye

Forumguru
Dat vergt dus wel een enorme aanpassing van de gebruiker. Zeker op het gebied van comfort. Niet iedereen zal dat er voor overhebben.
 
Laatst bewerkt:
Rijden zonder de moter te starten doe ik soms wel een hele week als ik alleen woon werk verkeer heb. Heb dan geen benzinemotor nodig.

@Disaster-Master, ik rij zelf met met een superb iv PHEV, zelfs in de winter kan ik nog een 38 km rijden op de batterij.

Heren, even een vraag. Heeft 1 van jullie ook bijvoorbeeld voor lange tijd uitsluitend elektrisch gereden: dus bijv 100km ofzo met telkens steeds tussendoor laden, zonder in die tussentijd op benzine te hebben gereden. Idd zoals @coppe218 schrijft; hele week woon-werk met (elke dag?) opladen..

Zoja; hebben jullie ook wel eens de melding gehad “langdurig draaiende motor is noodzakelijk” gezien waardoor je niet elektrisch kon rijden ookal was de accu voldoende geladen?

Ik probeer uit te vissen bij mijn O4 waarom ik deze melding krijg.
Viel me wel op dat dit nu de tweede keer is dat het voor komt direct na de auto te hebben getankt.
 

Vinny

Forumguru
Wij rijden ook meerdere weken na elkaar zonder op benzine gereden te hebben. Nog nooit deze melding gehad.
Wat ik nu wel voor heb is dat ik een melding kreeg om na 12.000 een oliewissel te laten doen.
Terwijl de eerste pas na 30.000km was.
 

hemi24

Forumguru
@Vinny : waarschijnlijk is je service-interval verkeerd teruggezet bij de vorige beurt en staat deze nu op een interval van 15d i.p.v. 30d km…
 
Dank heren.. ik las ergens omdat het een hybride is en geen full-EV dat zo nu en dan de motor zou moeten draaien. Wat ik maar krom vindt. Volgens mij zou je prima de auto als een EV moeten kunnen rijden zolang je hem maar telkens na de 30-50km aan de lader hangt?

@JMS mooi dat dat goed gaat; over hoeveel km hebben we het ongeveer in die 4 weken..?
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij zou je prima de auto als een EV moeten kunnen rijden zolang je hem maar telkens na de 30-50km aan de lader hangt?
De vraag is of de 12V accu dan wel wordt bijgeladen. Er zullen allerlei systemen daarvan afhankelijk zijn, dus die wordt toch stilaan leeggetrokken. Dat zou de noodzaak kunnen verklaren om de motor af en toe aan te slingeren.
 
nee dat lijkt mij niet; bij ”motor aan” , dus in ready state, zie ik in mijn OBDeleven een boordspanning van 14 volt.
Dus de 12v accu word dan onder spanning gehouden vanuit de hoogvolt accu.

Dat kun je ook merken: bij alleen contact aan gaat bijv het raam wat langzamer open; die heeft dan gewoon 12v uit de accu, bij contact aan in ready gaat dat allemaal net ff vlotter.. zelfde geld bijv ook voor spiegels in en uit klappen..

zal het nog eens nakijken.. maar: tijdens het laden van de hoogvoltaccu word ook de 12v accu geladen volgens de handleiding.


maar als dat een oorzaak voor mij zou zijn omdat het zo ontworpen zou zijn dan zou iedereen hier last van moeten hebben, wat dus niet het geval is.
 
Bovenaan Onderaan