Superb iV - Een paar vraagjes... (oke, iets meer dan een paar)

spikehome

Forumguru
Om op vraag 3 te komen vind ik niet dat je op een camping je auto zou moeten kunnen laden.
De prijzen voor elektra zij wat een gemiddeld kampeerder gebruikt.
Zelf hebben we nooit meer dan een camping koelkastje aan en wat led verlichting s'avonds.
Daarom vind ik het niet kunnen je hybride of ev op te laden daar naast dat de bekabeling daar niet op ontworpen is.
 

Janssens

Nieuw lid
Ik heb een testrit gedaan met een Superb iV en heb er ook eentje besteld maar deze is helaas nog niet geleverd, mijn bevindingen komen dus enkel vanuit een testrit.

1: Je kan inderdaad een bepaalde lading van de batterij behouden, wanneer de lading deze limiet bereikt zal de wagen de verbrandingsmotor gebruiker. Wanneer je dus 100% als limiet in stelt zal hij de verbrandingsmotor blijven gebruiken.

5. Dit weet ik niet helemaal zeker maar tijdens mijn testrit was dit volgens mij alleszins het geval, de elektrische aandrijving heeft normaal gezien geen versnellingen
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe
Ik rij zelf met een Superb iV en trek een caravan.
Enkele antwoorden:
1/ Vanaf de iV in Hybride of Sport-stand staat, start de benzinemotor. Zeker als je meer vermogen vraagt voor het trekken van een aanhangwagen of caravan. Je kan dan de eerste minuten niet meer terug instellen op EV stand. Waarschijnlijk om de benzinemotor op bedrijfstemperatuur te laten komen. Je kan instellen om bepaald percentage van accu te bewaren. 100% capaciteit heb je enkel wanneer je vertrekt. Daarna daalt het percentage direct. In Hybride modus zal die zodanig recuperen tot volle capaciteit.
Maar ik zie geen enkel nut om de je batterij continue op 100% capaciteit te houden.
2/ Accu wordt standaard bijgeladen via regeneratief remmen. Tenzij je instelt om al rijdend bij te laden (maar dan zie je het verbruik makkelijk boven 10l/100km stijgen).
Zelf zijn wij twee terug naar Z-Frankrijk gereden. Na 500km hadden we maar 5km EV bereik over. De komende 600km bleef de batterij op dit niveau. Hij gaf energie wanneer nodig en laadde op wanneer kon. Werkte perfect en mijn verbruik zat op 5,8l/100km.
Ik heb zelf 4j met een Prius II en enkele maanden met een Prius III gereden en ik vind dat de iV zeker niet moet onderdoen.
3/ Ook ik laad op een camping op. Dan stel ik gereduceerd vermogen in via app of boordcomputer. Je laadt dan aan 5-6A. Werkt perfect. Ik heb nog geen enkele campinguitbater tegengekomen die hier moeilijk over doet.
4/ koelen/verwarmen werkt zowel aangesloten als niet aangesloten. Je kan dat makkelijk bedienen via de app. Werkt voortreffelijk.
5/ je merkt wel de overgangen, zeker bij snel acceleren. Bij rustige acceleratie merk je quasi niets.
Ik merk vooral een overgang rond de 50km/h en rond de 80km/h. Maar is zeker niet storend.
6/ De DSG werkt voor mij perfect. Zeer soepel schakelend.
 
Klopt, ook bij elektrisch rijden zit er een overgang in. Ik vond dit ook vreemd want ik dacht dit enkel voor te hebben bij de benzinemotor.

Wat mij opvalt - en dat was bij mij ook zo - is dat velen die in afwachting zijn van een iV (of andere plugin) op voorhand uitgebreid nadenken hoe en wanneer ze in Hybride of EV-modus gaan rijden. En zich daarop baseren op de actieradius van de batterij.
Eénmaal je er in praktijk mee rondrijdt ben je daar echt niet meer me bezig.
Waarom?
1/ De actieradius kan enorm verschillen. In de winterperiode haalde ik met moeite 38-39 km, in de zomer makkelijk 50km en meer (éénmaal 68km gehaald). In praktijk ga je er gewoon dagdagelijks van uit wat je boordcomputer je weergeeft.
2/ De Hybride-modus van de iV zit zeer intelligent in elkaar en doet er alles aan om zo zuinig mogelijk te verbruiken.
Op B-wegen tracht hij zoveel mogelijk EV te rijden en op autosnelweg op benzine met wat minimale elektrische bijstand (een beetje zoals een elektrische fiets). En als je de navigatie instelt, houdt hij zelfs rekening met de gekozen wegen en spaart hij bv een stukje accu voor de laatste B-wegen.

Mijn woon-werksituatie is wat gelijklopend als de uwe. Ik start meestal in EV-modus en een 2tal km voor de autosnelweg zet ik op Hybride. Zo warmt de benzinemotor al wat op voor ik de autosnelweg opdraai. De rest van de tijd laat ik de Hybride modus het samenspel kiezen. Die kan dat toch beter inschatten als ik.
En als ik bij het thuiskomen merk dat ik nog wat accu overheb, dan zet ik hem gewoon die laatste kilometers (ook op de autosnelweg) in EV-modus, zodat de accu helemaal leeg is wanneer ik opnieuw kan opladen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Rallye

Forumguru
Ad 5) Volgens mij werkt de elektromotor in principe als ondersteuning voor de benzinemotor. Als de benzinemotor wordt losgekoppeld, gaat alle power nog wel door de versnellingsbak (en dus de versnellingen). Anders zouden de wielen zowel een verbinding met de benzinemotor als met de elektromotor moeten hebben - voor zover ik weet zit de elektromotor niet in de wielen.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

hemi24

Forumguru
Voor een hoop technische details, zie bijgevoegd document ( weliswaar van een Passat GTE, maar dat komt grotendeels wel overeen...)
 

Bijlagen

  • VW Passat GTE Self-study Programme.pdf
    1,5 MB · Weergaven: 36
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Superb4

Nieuw lid
2) wij vonden na een testrit met een nieuwe Corolla Hybride de Skoda iV net veruit veel leuker en intelligenter rijden.
bij de Corolla moest je maar naar de gas kijken en de motor sprong direct aan.
De iV kan je echt tot 130km/h afduwen in electrische mode en de motor blijft uit.
 
Ik gebruik de Skoda Connect app. Vanaf je VIN code van je auto hebt gekregen, kan je je voertuig erin instellen.

Om op bovenstaand berichtje terug te komen: de navigatie houdt met alle factoren rekening: aantal rotondes, max snelheid, etc. In combinatie met ACC zelf een meerwaarde tgo Waze. Omdat de wagen automatisch zelf vertraagt en optrekt. Ikzelf gebruik Waze maar heel sporadisch meer. Enkel als ik verwacht dat er wat file kan zijn op het traject.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Bmats

Nieuw lid
MIB3, wil dat dan zeggen dat je full continu verbonden bent? Volgens mij heb je daar dat extra Skoda Connect voor nodig, niet? Op welke manier zou Android Auto daarvan kunnen profiteren? Dat werkt toch gewoon via je 4G van je mobiele telefoon?

Zelf heb ik de Services erbij genomen. Is wel handig om up to date info te krijgen tijdens het rijden.

Maar zoals hierboven aangegeven is het veel nuttiger de GPS van Skoda zelf te gebruiken omdat deze rekening houdt met inschakelen van de batterij/verbrandingsmotor.
 

ljo13

Lid
Sowieso, als je het mij vraagt, zou een hybride met een WLTP range van 150-200 op de accu en een tank van 30 liter ofzo een betere combinatie zijn. Volgens mij bedien je dan een veel breder publiek. Maar er zal vast een studie naar geweest zijn.

Een beetje off-topic misschien maar wou hier even op ingaan. De reden waarom dit op vandaag niet bestaat is vanwege de kostprijs van de batterijen. Die prijzen zullen de komende 5 jaar gigantisch dalen en dan wordt het wel interessant maar een wagen met die elektrische range + een traditionele motor zou vandaag snel in een volledig andere prijscategorie vallen.

De kans is trouwens groot dat dit soort wagens tout court nooit op de markt komen. Die batterij neemt ook best wat plaats in en dan kun je net zo goed volledig elektrisch gaan. Eens de prijs van de batterijen laag genoeg is om een batterij voor 150 km + verbrandingsmotor in een auto in te bouwen, kunnen ze net zo goed een volledig elektrische wagen met een bereik van 500 km in de markt zetten voor de prijs. Voor 95% van de dagelijkse gebruikers is dat meer dan voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

CharlesTucker

Forumguru
Voor mij zou dat voor 95% van de ritten inderdaad meer dan genoeg zijn, maar ik zou een heel vervelend probleem hebben met die overige 5%. Dat kun je natuurlijk een diesel huren (bv vakantie), maar dat is echt vreselijk duur. 100km electrisch en een 30 liter tank zou eigenlijk ideaal zijn (mits tegen een redelijke prijs, en met voldoende bagaruimte). 500km puur electrisch is ook wel OK, als ie dan maar wel eenvoudig, en op veel plaatsen, binnen een kwartier op te laden is, en zonder rijen bij z'n laadpaal. Hopelijk bestaat zoiets over 5 jaar :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

Rallye

Forumguru
Om op bovenstaand berichtje terug te komen: de navigatie houdt met alle factoren rekening: aantal rotondes, max snelheid, etc. In combinatie met ACC zelf een meerwaarde tgo Waze. Omdat de wagen automatisch zelf vertraagt en optrekt.

Brrrrrr. Ieder zijn meug, maar dat lijkt me dus helemaal niks, zo’n auto die onafhankelijk van de verkeersomstandigheden van wat ik wil (wat soms niet overeenkomt met wat wettelijk is voorgeschreven) gaat vertragen en optrekken.......

@CharlesTucker Die range, in combinatie met de laadtijd, blijft toch het belangrijkste praktische probleem van elektrische auto’s. Ik heb geen auto voor 95% van mijn ritten, maar voor 100%. Nu al vind ik de steeds maar krimpende benzinetanks (in mijn Octavia van 55ltr bij de II naar 50ltr in de III) een probleem. Bij elektrische auto’s is de range al minder dan wat ik (met een ruime reserve) op mijn vakantieritten aanhoud en kun je bovendien niet na max 10 minuten met dezelfde range weer weg. Ik heb het al eerder gezegd: ik heb nu een auto met een range van 600km en een top van 245 (cruisen gaat tot zeker 230 prima). Elektrisch brengt dan alleen praktische nadelen.
 
Laatst bewerkt:

Bmats

Nieuw lid
Altijd welkom om eens te proefrijden als je regio Brugge passeert :)

Qua range: als je van bij de start deze in hybride zet (met volle batterij en tank) haal je gemakkelijk 800km.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe
Wat mij opnieuw opvalt
Altijd welkom om eens te proefrijden als je regio Brugge passeert :)

Qua range: als je van bij de start deze in hybride zet (met volle batterij en tank) haal je gemakkelijk 800km.

Ikzelf ben van Beernem, dus als je een zwarte Combi iV passeert in de regio, veel kans dat ik het ben ;)
Ik ben zelf trouwens nog maar 2x een iV tegengekomen. Eénmaal een Hatchback in Le Crotoy en eergisteren een Combi op de E17 thv Gentbrugge (zie foto) IMG_0788.JPG
 

Vinny

Forumguru
Mi De ik heb een berline en ik ben van Zulte... als je eens wil afspreken.
Zelf ben ik nog geen Iv tegen gekomen hier in de streek.
 
  • Leuk
Waarderingen: MiDe

jeroenSch

Senior Member
Mi idd straf :/ zou wel heel snel zijn dan. Ik moet zeggen heb met de iv testrit gereden en rijdt wel super goed!! Anders had ik tegen de leasing al gezegd voor hem te annuleren :/ is echt wel te lang!
 

ena

Forumguru
Ik rij zelf met een Superb iV en trek een caravan.
4/ koelen/verwarmen werkt zowel aangesloten als niet aangesloten. Je kan dat makkelijk bedienen via de app. Werkt voortreffelijk.
Een nogal oud topic, maar hopelijk kan ik hier iets wijzer worden...

Ik probeer erachter te komen of de standkachel / voorverwarming van Skoda (Kodiaq in mijn geval, maar neem aan dat het systeem gelijk is op andere modellen). niet alleen kan voorverwarmen (winter), maar ook voorkoelen (zomer). Het is een vrij prijzige optie die ik niet alleen voor de paar koudere winterdagen zou nemen. Echter met het oog op global warming en zalige warme zomerdagen, vind ik het idee van een voorgekoelde wagen als muziek in de oren klinken!

Na navraag bij de dealer was de reactie: "Ik heb even navraag gedaan bij onze productspecialist van de KODIAQ; Het betreft enkel een voorverwarmingssysteem, dus geen koeling systeem."

Bij de omschrijving in de car configurator staat echter duidelijk:
"Voorverwarming interieur met afstandsbediening

Met deze optie kunt u de verwarming proactief activeren om de voorruit te ontdooien en te zorgen voor een comfortabele temperatuur bij het instappen. Dit systeem is ook nuttig in de zomer, omdat het u in staat stelt de ventilatie op afstand te activeren op warme zomerdagen."

Ook in het instructieboekje lijkt er vermelding van een ventilatie van het interieur om de temperatuur in de auto af te koelen op warme dagen.

Mijn vragen dus aan LievenB en/of anderen die ervaring hebben met dit systeem:
1) Zit er inderdaad ook een voorkoeling-modus bij?
2) Werkt deze met een instelbaar doeltemperatuur?
3) Werkt het enkel met ventilatie (dus beetje warme lucht door de auto blazen) of gebruikt het effectief de airco?
Met andere woorden: is het een volwaardig efficiënt systeem die je in staat stelt om op iedere warme zomerdag in een lekker koele auto te stappen?

Alvast heel hartelijk dank voor jullie input!
 
Bovenaan Onderaan