Superb iV - Een paar vraagjes... (oke, iets meer dan een paar)

Rallye

Forumguru
Bij een gewone standkachel kun je de ventilatie activeren. Echt koeling is er dus niet. Bij elektrische auto’s (mogelijk oom de iV’s van Skoda die deels elektrisch zijn) is er wellicht, om energie te besparen onderweg, wel sprake van koeling. Het antwoord van een iV-bezitter kan voor jouw Kodiaq dus niet opgaan.......
 

ena

Forumguru
En heb jij die ventilatie-optie al eens gebruikt bij warme zomerdagen? Is de auto daarmee aanmerkelijk koeler?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ventileren is iets anders dan verwarmen - en in de zomer kan dat een interieurtemperatuur van 40 of meer graden (die heb je al snel, stilstaand in het zonnetje) al flink naar beneden helpen.
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon even alle ruiten een minuutje helemaal open zetten.
Zelfde effect: je helpt de airco er flink mee, maar wel voordeliger...
 
Volgend jaar of in 2024 willen wij waarschijnlijk onze O3 inruilen voor of een EV of wellicht een PHEV.
Eens in de week rijd ik naar de super voor de weekelijkse boodschappen. Dat is een kort ritje van totaaleen kilometer of 5..

Wat ik eigenlijk wil weten is of je uberhaupt kan wegrijden zonder de benzinemotor te starten.
Voor deze korte ritjes laat ik de motor namelijk graag uit. En indien dit kan; rijden zonder de motor aan: werkt dit ook in de winter bij vrieskou..? En verwarming in de winter: kan dit alles ook volledig uit de batterij..?

Dat is namelijk een beetje de afweging of we voor een phev kiezen of toch full-EV.
 

hemi24

Forumguru
Bij een PHEV:
- airco AAN = motor AAN;
- verwarming AAN = motor AAN;

Dus tenzij je de auto aan de stekker voorverwarmt (of koelt), niet 100% elektrisch…
 

coppe218

Senior Member
Laatste reactie is echt onzin. Je kunt gewoon verwarmen en koelen op de accu tijdens het rijden. Benzine motor hoeft dan niet gestart worden. Sterker nog verwarmen gaat ook nog veel sneller aangezien je niet op het verwarmen van de motor hoeft te wachten.

En ook voorverwarmen en koelen kan zelfs gewoon op de accu als de auto niet aan de stekker staat, mits de accu voldoende geladen is

Rijden zonder de moter te starten doe ik soms wel een hele week als ik alleen woon werk verkeer heb. Heb dan geen benzinemotor nodig.
 

JMS

Lid
@Disaster-Master, ik rij zelf met met een superb iv PHEV, zelfs in de winter kan ik nog een 38 km rijden op de batterij. En ja elektrisch voorverwarmen kan ook, maar neemt natuurlijk wat van je bereik af. Een rit van 5km zal zeker geen probleem zijn (als je batterij voldoende groot is).
 
Top mannen. Dank voor de reacties..
Dan is een PHEV wel kanshebber.. opladen kan hier aan publieke laadpaal..

Voor het werk heb ik een enyaq, echter geen bijtelling dus prive kilometers zijn uitgesloten.
Die verwarm ik voor met app; dat kan dus bij de sup iV ook? Handig om de boel te ontdooien als er een laag ijs op zit.

uiteraard ten koste van de accu, maar die laad ik aan de paal dan wel weer op.
 

klousf

Lid
Die app is inderdaad bagger. Ik rij al ruim 5 jaar in een Superb Sportline, en de app werkt in ieder geval heel vaak niet. Ook de app van de CityGo iV werkt dan ook niet, dus het ligt echt aan de (server)platform en niet aan de individuele auto's zelf.
 

hapevv

Nieuw lid
Sprak vd week een Ford Kuga PHEV eigenaar. Daar zit standaard 'accu verwarming pakket' op.
Heeft Skoda dit ook voor de SuperB IV ????
 

Bakkertje

Forumguru
@hapevv Wat bedoel je precies met een accu verwarming pakket?

Bedoel je het voorverwarmen van de accu voor het laden?
Want dat is zover ik weet iets als je gaat snelladen en dat doen onze PHEV's sowieso niet.

Een Kuga heeft een 14,4 kWh accu en kan in 3-3,5 uur opgeladen worden (wat mij doet vermoeden dat ie net zo snel / traag laadt als een VAG phev)
 

hapevv

Nieuw lid
Née…. Ik bedoel dat je de accu kan voorverwarmen om meer laadcapaciteit te creëren. Ik verwarm regelmatig mn SuperB lekker voor. Heerlijk… en niet krabben
Maar deze eigenaar van de Ford Kuga laadt met 2C graden makkelijk een bereik van meer dan 60Km.
 

hapevv

Nieuw lid
Heeft Ford toch leuk gedaan….
Zonder verwarming rijdt hij 40km met dit weer. Met verwarming tot 70 km. Da’s best een verschil
 

Bakkertje

Forumguru
Bij VAG kun je dit ook bereiken door de accu standaard tot 80% op te laden en de laatste 20% vlak voor vertrek. Door het laden wordt de accu opgewarmd en haal je meer bereik uit je accu.
Niet helemaal hetzelfde als bij Ford denk ik maar toch helpt het wel.
 
Bovenaan Onderaan